** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ta steget mot systemkamera. 8-13000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

linnarsson

Medlem
Hej!

Jag tänker ta steget från vanlig kompaktkamera till systemkamera. Budget ligger på ca. 13000,- eller mindre.

Jag har tittat runt lite och på systemkameror har jag noll koll. Det jag vill ha är en kamera som är bra och som jag kan växa i. Jag har ett j*vlar-anamma så att lära mig saker brukar inte vara några problem.

Jag letar efter sidor som kan förklara beteckningar på ett pedagogiskt och bra sätt för glada nybörjare men har ni några bra tips på sidor är detta välkommet :)

Vidare så har jag tittat in denna kameran som är en nyhet och som jag hoppas kan vara ett trevligt alternativ: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11291560

Hur är objektivet? Pratade idag med lokala Expert butiken och dom skulle få in denna med ett objektiv i just den prisklassen och då kanske det är den jag just länkade. Annars får jag kolla upp.

Vad tror ni? Vilka andra modeller/märken ska jag titta in? Behöver ju inte just vara denna modell i denna prisklass utan finns det bra kameror för säg 8-9000 som kanske är mer lämpliga för nybörjare så säg gärna till!

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
 
Per: Tack för tipset! Har läst den tidigare men ska läsa den igen :)

Fredrikb81: Tack för tipset. Den ska jag absolut ge en ärlig chans! :)
 
Nya Nikon D7000 är en ny, modern och troligtvis superfin kamera. AF-S 18-105VR är kanske inte världsklass men för 2000kr helt ok att börja med. Läs test här: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr
Misco säljer samma paket 750kr billigare http://www.misco.se/Product/Product...mc_o=4blgBCjCVybgw2BF5zyblBECjCzkkCjC5yblXzLf

Vill du komma billigare undan är EOS 550D ett alternativ, vill du upp ett steg över D7000 är EOS 7D kanske det bästa valet.

Sedan finns äldre modeller till bra pris just nu som EOS 50D och Nikon D90. Båda är bra.

Slutsats - alla gör jobbet ;)
 
Nikon D90 + AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II är ett bra paket kostar 13000 hos cyberphoto
och går in i din budget D90 är ett lämpligt hus att börja kan det mesta och har bra bildkvalitet
och har rätt pris nu. sedan finns det olika objektiv att välja fast med 18-200 så täcker du upp det mesta
och till bra bilkvalitet.
 
Nikon D90 + AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II är ett bra paket kostar 13000 hos cyberphoto
och går in i din budget D90 är ett lämpligt hus att börja kan det mesta och har bra bildkvalitet
och har rätt pris nu. sedan finns det olika objektiv att välja fast med 18-200 så täcker du upp det mesta
och till bra bilkvalitet.

Jo jag har tittat in D90:an också.. Det som gjorde mig lite fundersam var att den är en rätt gammal modell och att ska jag ändå köpa i dessa summor så ska jag välja en ny modell. Men det är ju klart, kameran är ju inte sämre för att den är "gammal"... :)

Jag ska absolut ha med den kombinationen i åtanke! Tack hellflyer!

Taryup: Jo klart man kan fynda begagnat men jag känner att jag vill ha nytt. Begagnat behöver självklart inte betyda ett dåligt köp men nytt är nytt och har det hänt något med kameran så ska det varit mitt egna problem. :) Tack oavsett för att du tog dig tid att svara :)
 
Förresten hur är det med fukt osv. De kameror som nu föreslagits, hur motståndskraftiga är dom mot fukt? Jag tänker ju självklart inte fota i spöregn ;) men är det vissa väderomständigheter man bör tänka extra på?

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
 
Både 50D och D7000 är dam/fukt-skyddade, de tål väll att tas med i skogen, ligga i blöt mossa, en regnskur och sådant. Tänk på att objektivet kanske inte är väderskyddat.

Något som kan orsaka skada är ju extrema temperaturskillnader, typ fota skidsport i -18 och sedan gå in i +23, kan bildas en del fukt i utrustningen då.


Förresten hade jag valt D7000 vilken dag som helst.
 
Jo jag har tittat in D90:an också.. Det som gjorde mig lite fundersam var att den är en rätt gammal modell och att ska jag ändå köpa i dessa summor så ska jag välja en ny modell. Men det är ju klart, kameran är ju inte sämre för att den är "gammal"... :)

Det kan vara värt att tänka på att objektiven gör mer för bilderna än kamerahuset. En lite äldre modell till ett bra pris och lite mer pengar på ett objektiv är tveklöst bättre än ett nyare hus med sämre objektiv.
Bra objektiv håller dessutom värdet bättre.

Ta och prova atthålla i lite olika modeller och se om du har möjlighet att bläddra i menyer och prova de olika rattarna och knapparna. Hur känns den att hålla i? Sitter knappar/rattar bekvämt? Det är ju ett redskap du handlar och ju bättre det känns att jobba med desto roligare blir fotograferandet. De sk nybörjarkamerorna brukar vara lite mindre i formatet (för att lättare slinka med) men passar inte alla att hålla i. Dessutom har många inte en prisma sökare utan en spegel konstruktion som inte ger den bästa sökarbilden, detta påverkar iofs inte bildkvalitén.

Så mina råd är.
1) Försök hitta en större butik som har lite olika märken och modeller hemma. Känn och kläm.
2) Sikta inte på det senaste utan ta föregående modell som oftast sjunkit en del i pris.
3a) Lägg pengarna på ett bättre objektiv.
3b) Lägg pengarna på ytterligare ett objektiv, bra blixt, stativ
3c) Lägg pengarna i sparbössan, du kommer att hitta saker som du vill ha/"behöver" snart nog ;-)
 
Senast ändrad:
Tjenare Johan

Ännu en gång korsas våra vägar med ett gemensamt intresse. Nu när mina hifigrejor är på plats, vart jag ju tvungen hitta nåt nytt spendera kulorna på...

Har Du grejorna kvar?

Nå, jag tänkte rekommendera Canon semiproffsserie. Sen är frågan om Du vill kunna filma eller enbart (som om det inte räcker, säg?!) kunna fota? Jag kör EOS 40D, en för mig kanonkamera, men Du ville ha en ny och då är det 50D eller 60D. 50D önskar jag att jag haft råd med, men det får vänta ett tag, men den ryms ju på Din budget. En sådan, med batterigreppet BG-E2n, får Du en stadig pjäs att hålla i. Stabil med tyngd för minsta möjliga skakoskärpa (även om det skall stativ till om det skall vara riktigt stilla). Ändå är det gluggarna som är gööörviktiga. Och dom kostar en slant.

Du får jättegärna titta upp en sväng till mig om Du vill känna på prylarna jag har. Har studion uppe nu också. Min 40D är inte riktigt så kunnig som 50D, men Du får en känsla för grejorna till att börja med. Ev kan polaren vara med som har en 5D (fullformatare) också. Skicka mej ett meddelande med Ditt tfnnummer, så mejlar jag tbax mitt.

Skoj höra av Dig. Lev väl, må, ät och drick gott!

/Hifi-Stefan
 
Kastade in ytterligare ett objekt värt att titta på kanske, dock ej testad ordentligt än.
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...rtnr[3]=K-5&num_of_articles=3&comparepage=yes

När du ska länka till cyberphoto kan du inte kopiera adressraden på webläsaren, står det något där förutom cyberphoto.se är det länken som tog dig dit. Din länk blir då samma som den gamla länken.

Under produktbilden finns en direktlänk man kan kopiera och klistra in på forumet.
 
Om du inte är märkesbunden så är Pentax överlägset mest prisvärt.
Titta och känn på K-7:an som kommer att gå ner i pris nu när K-5:an kommer
Om du har råd så skulle jag rekommendera K-5:an.
 
Har själv beställt en Pentax K-5 och det talas mycket om dess likheter mot Nikon D7000. Återstår att se när det börjar dyka upp mer tester.

En sak jag iaf tycker är viktig oavsett märke - är en bra normalzoom. En 18-50mm med F2.8. Då får man en ljusstark glugg som oftast är mycket bättre än kitobjektiven. Däremot är det oftast inte så mycket billigare att endast köpa kamerahus i förhållande till kamerahus + kitobjektiv.
 
När du ska länka till cyberphoto kan du inte kopiera adressraden på webläsaren, står det något där förutom cyberphoto.se är det länken som tog dig dit. Din länk blir då samma som den gamla länken.

Under produktbilden finns en direktlänk man kan kopiera och klistra in på forumet.

Jädra messerschmitt =oP - Nä allvarligt talat så ville jag ju visa spec. jämförelsen mellan tidigare nämnda (D7000&550D) med Pentaxen. jag hoppas att länken visar just detta, för det gör den här hos mig.
Och jag har inte kopierat i adressfältet, högerklick & egenskaper på sidan så står den riktiga länken där...
 
Både 50D och D7000 är dam/fukt-skyddade, de tål väll att tas med i skogen, ligga i blöt mossa, en regnskur och sådant. Tänk på att objektivet kanske inte är väderskyddat.

Något som kan orsaka skada är ju extrema temperaturskillnader, typ fota skidsport i -18 och sedan gå in i +23, kan bildas en del fukt i utrustningen då.


Förresten hade jag valt D7000 vilken dag som helst.

Tack för hjälpen! Båda kamerorna ska jag ha med i åtanke då det kan vara en fördel med dam/fukt skyddade kameror antar jag. Kommer ändå vara pedant men det skadar ju aldrig! Objektiven antar jag man ska alltid vara försiktig/noggrann med?

Det kan vara värt att tänka på att objektiven gör mer för bilderna än kamerahuset. En lite äldre modell till ett bra pris och lite mer pengar på ett objektiv är tveklöst bättre än ett nyare hus med sämre objektiv.
Bra objektiv håller dessutom värdet bättre.

Ta och prova atthålla i lite olika modeller och se om du har möjlighet att bläddra i menyer och prova de olika rattarna och knapparna. Hur känns den att hålla i? Sitter knappar/rattar bekvämt? Det är ju ett redskap du handlar och ju bättre det känns att jobba med desto roligare blir fotograferandet. De sk nybörjarkamerorna brukar vara lite mindre i formatet (för att lättare slinka med) men passar inte alla att hålla i. Dessutom har många inte en prisma sökare utan en spegel konstruktion som inte ger den bästa sökarbilden, detta påverkar iofs inte bildkvalitén.

Så mina råd är.
1) Försök hitta en större butik som har lite olika märken och modeller hemma. Känn och kläm.
2) Sikta inte på det senaste utan ta föregående modell som oftast sjunkit en del i pris.
3a) Lägg pengarna på ett bättre objektiv.
3b) Lägg pengarna på ytterligare ett objektiv, bra blixt, stativ
3c) Lägg pengarna i sparbössan, du kommer att hitta saker som du vill ha/"behöver" snart nog ;-)

Göteborg ligger nära och där finns ju Scandinavian Photo med butik. Dom har ju stor webbutik och kanske har bra erfarenhet och kan hjälpa till med frågor (och även försäljning :D )? Det kanske är dumt att stirra sig blint på senaste produkterna. för som du säger så har jag förstått att objektivet är så himla viktigt! Tack för din hjälp!


Kastade in ytterligare ett objekt värt att titta på kanske, dock ej testad ordentligt än.
http://www.cyberphoto.se/?http://ww...rtnr[3]=K-5&num_of_articles=3&comparepage=yes

Det objektivet har jag antecknat och infört på min kolla upp lista. Tack :)


Om du inte är märkesbunden så är Pentax överlägset mest prisvärt.
Titta och känn på K-7:an som kommer att gå ner i pris nu när K-5:an kommer
Om du har råd så skulle jag rekommendera K-5:an.

Jag försöker att inte vara märkesbunden men då Nikon och Canon är dom största vad jag förstått så blir det lätt att man tittar på dessa modeller. Pentax ska absolut finnas med på min kolla upp lista! Tack! :)


Har själv beställt en Pentax K-5 och det talas mycket om dess likheter mot Nikon D7000. Återstår att se när det börjar dyka upp mer tester.

En sak jag iaf tycker är viktig oavsett märke - är en bra normalzoom. En 18-50mm med F2.8. Då får man en ljusstark glugg som oftast är mycket bättre än kitobjektiven. Däremot är det oftast inte så mycket billigare att endast köpa kamerahus i förhållande till kamerahus + kitobjektiv.

Som jag förstått det så är ett bra normalzooms objektiv "ungefär" som att man fotar med en kompaktkamera. Ska man kalla det för "casual" fotografering för "vanliga" bilder? Tack!
 
Ännu en gång korsas våra vägar med ett gemensamt intresse. Nu när mina hifigrejor är på plats, vart jag ju tvungen hitta nåt nytt spendera kulorna på...

Har Du grejorna kvar?

Nå, jag tänkte rekommendera Canon semiproffsserie. Sen är frågan om Du vill kunna filma eller enbart (som om det inte räcker, säg?!) kunna fota? Jag kör EOS 40D, en för mig kanonkamera, men Du ville ha en ny och då är det 50D eller 60D. 50D önskar jag att jag haft råd med, men det får vänta ett tag, men den ryms ju på Din budget. En sådan, med batterigreppet BG-E2n, får Du en stadig pjäs att hålla i. Stabil med tyngd för minsta möjliga skakoskärpa (även om det skall stativ till om det skall vara riktigt stilla). Ändå är det gluggarna som är gööörviktiga. Och dom kostar en slant.

Du får jättegärna titta upp en sväng till mig om Du vill känna på prylarna jag har. Har studion uppe nu också. Min 40D är inte riktigt så kunnig som 50D, men Du får en känsla för grejorna till att börja med. Ev kan polaren vara med som har en 5D (fullformatare) också. Skicka mej ett meddelande med Ditt tfnnummer, så mejlar jag tbax mitt.

Skoj höra av Dig. Lev väl, må, ät och drick gott!

/Hifi-Stefan

Men hej Stefan :)

Kul att se dig här också! Jag vill ju absolut inte vara till besvär för dig och är det okej för dig så kommer jag gärna på besök! :) Jag tar med mig lite fikabröd eller så!

Du kan nå mig på mailen: johan@linnarsson.com eller skriva i kontaktförmuläret längst ned på min hemsida: http://www.linnarsson.com eller så ringa och telefonnumret hittar du på hemsidan.
 
Jädra messerschmitt =oP - Nä allvarligt talat så ville jag ju visa spec. jämförelsen mellan tidigare nämnda (D7000&550D) med Pentaxen. jag hoppas att länken visar just detta, för det gör den här hos mig.
Och jag har inte kopierat i adressfältet, högerklick & egenskaper på sidan så står den riktiga länken där...
Oops my bad, du skrev att du tänkte på ett nytt objekt, jag fattade för att du menade ett nytt objektiv :)

Jo, länken gick till jämförelsen av de tre kamerorna, jag tog för givet att den skulle gå till ett objektiv. Att folk länkar till fel saker på sajber är inte helt ovanligt :p
 
ANNONS