Annons

Uppföljare till 1d mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om det ær någon som har koll på nær en uppgradering till 1d mark II kommer?

Några rykte ?
 
Den har redan kommit och heter 1D mark II N...

/magnus (som är dryg)

PS. Canon antyder att det ska komma en mark III med småbildssensor. Många gissar på att den presenteras runt Photokina.
 
Det enda rykte jag hört är att det kommer en uppföljare till 1Ds MarkII till hösten. Ser man tidsmässigt så går det i två års intervaller där. Så på ett sätt så när 1D MarkII N kom så uppgraderades den gamla versionen. Tror att det tidigast kommer en till nästa vår.

Allt hänger på vad man skall använda kameran till. Det är väldigt många pressfotografer som har den och pixelantalet räcker oftast till det mesta som trycks i tidningsformat och med den upplösningen.
Många vill kanske ha 10-12 miljoner pixlar då de vill kunna använda kameran mer allround. Men väntar man så kommer det säkert en sådan.
 
Vad kan en 1d MarkIII tänkas hamna på i pris? Är det troligt att den kommer att krypa upp mot dagens 1ds MarkII (ca 70000)?

Magnus
 
mange78 skrev:
Vad kan en 1d MarkIII tänkas hamna på i pris? Är det troligt att den kommer att krypa upp mot dagens 1ds MarkII (ca 70000)?

1D var inte billigare än 1D mark II mer än de sista måndaderna. Skulle inte förvåna mig om de håller en prisnivå under 50 000.

1D mark II såldes rätt billigt i slutet men sedan kom 1D mark II N och priset var tillbaka igen trots att den knappast är dyrare att tillverka.

Marginalerna på 1D mark II N blir säkert bättre och bättre. Nu har Canon fått snurr på tillverkningen av småbildssensorer, så en efterföljare behöver inte bli dyrare.

Ett problem med fler pixlar är att filstorlekarna ökar i RAW. Känns jobbigt om man är RAW-fotograf som jag och samtidigt är triggerhappy. Hade varit bra om det gick att ställa ner upplösningen även på RAW.

Nån hög canonchef har i en intervju på nätet sagt att 1Ds och 1D-serierna kan komma att växa ihop, men det är inte aktuellt för den kommande generationen.

Tror inte heller att så många tidningsredaktioner skulle vilja köpa kameror som plötsligt blev dubbelt så dyra. Sedan 1999 när D1 kom har priset för en presskamera varit strax under 50 000.
 
Jag har läst rykten om en Digital Eos3 till hösten, är det månne Canons D200 killer ?

kent.
 
Zoso skrev:
Jag har läst rykten om en Digital Eos3 till hösten, är det månne Canons D200 killer ?

kent.

Det har funnits massor av rykten om en Eos 3D, men jag har inte sett några trovärdiga än.

Enligt Canon motsvarar 5D de analoga modellerna EOS 3 och EOS 5. Alltså en avancerad halvproffsmodell en nivå under Eos 1.
 
Man får ju en mark II N från etablerade føretag i asien før ca 22.000.

Om de kommer en modell till høsten så kommer mark 2'an krypa ner i pris sækert.

Kanske dumt att handla en ny nu?
 
christian_r skrev:
Man får ju en mark II N från etablerade føretag i asien før ca 22.000.

Nä,det tror jag inte stämmer. Fotofile i Bangkok,Thailand som är ett av de billigaste platserna att köpa i Asien tar knappt 30000:-
Kan du tala om var det skulle vara billigare????
MVH Thomas
 
christian_r skrev:
Man får ju en mark II N från etablerade føretag i asien før ca 22.000.

Om de kommer en modell till høsten så kommer mark 2'an krypa ner i pris sækert.

Som företagare stämmer inte de priserna. Kanske inte heller om man importerar ärligt. Momsen ska man ju betala i Sverige.

Jag funderar på att köpa en N. Men man kan ju få den gamla modellern rätt billigt begagnat med moms.
 
ANNONS