Annons

UV-filter - onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Att skicka in objektiv, reparerad och skickad tillbaka kan också ta sin tid. Att byta ut filtret är snabbare. Och man kan ju köpa filter från utlandet, moms + frakt blir fortfarande minst 25% billigare.
pratade med en Service kille på Nikon o enligt honom så är det oftast bara ytskiktet som behöver fixas på nyare objektiven o det kostar inga stora pengar oftast under självriskpremien. Kör du tex Nikon o uppfyller kraven så får du en låneobjektiv under tiden. Uv filter är bortkastade pengar om man inte fotar tex motocross. Är man så rädd om prylarna så kanske det är lika bra att låta bli att ta ut dom.
Däremot så är rädslan för repor alldeles lysande för återförsäljare som får fin merförsäljning pga rädslan för repor.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, visst finns det situationer då man bör ta av uv-filtret.

För mig är en utgift på några hundralappar inte avgörande. Om jag inte hade filter på mina objektiv skulle jag lägga en massa tankar och tid på hur jag hanterar min utrustning. Nu behöver jag inte göra det i samma utsträckning utan kan koncentrera mig på att ha utrustningen tillgänglig på det sätt som är mest praktiskt.

Objektiv med en filterdiameter på 77 mm är ganska dyra. Den relativa kostnaden för filter är nog ganska mycket högre på t ex 50/1,8.

För övrigt är det flera i den här tråden som hävdar att det är billigare att byta frontlins på objektivet än att köpa filter. Fast jag har fortfarande inte sett någon uppgift om vad det faktiskt kostar att byta frontlins.
Tror det var kamera bild som gav ut en tidning om bara NIkon kameror etc o i den var det en artikel om just uv filter eller ej o där har jag för mig att dom skrev att det oftade kostade ett par hundra lappar att åtgärda repor etc
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
pratade med en Service kille på Nikon o enligt honom så är det oftast bara ytskiktet som behöver fixas på nyare objektiven o det kostar inga stora pengar oftast under självriskpremien.
....
Det här var nya spännande fakta i den här tråden!

Hur sjutton gör de när de "fixar ytskiktet"? Handlar det om slipning, eller gör de bara ny beläggning? (bara och bara föersten, det lär ju ska vara en ganska omständig procedur)

Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
... en artikel om just uv filter eller ej o där har jag för mig att dom skrev att det oftade kostade ett par hundra lappar att åtgärda repor etc
Det låter inte riktigt rimligt. Jag har aldrig stött på en servicetekniker som ens packar upp ett kolli för mindre än några hundralappar. Och att "fixa ytskiktet" på ett modernt objektiv är knappast någon man gör med en trasa och en pensel.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tror det var kamera bild som gav ut en tidning om bara NIkon kameror etc o i den var det en artikel om just uv filter eller ej o där har jag för mig att dom skrev att det oftade kostade ett par hundra lappar att åtgärda repor etc
Så att packa upp, kontrollera fel, åtgärda, packa om och skicka iväg skulle kosta ett par hundralappar?
Servicetekniker kostar väl för ett företag ca 500 kr att ha anställd. Skulle ovanstående gå under en timme samt inkludera material?
Frakten t/r kostar väl 220 kr bara det?
Väntetid ca 2 veckor, beroende på om man har företag så kostar denna tid om man inte kan bruka sina grejer eller måste hyra.

Kan dock tänka mig att det kostar ett par hundra i materialkostnad hos serviceföretaget som sedan lägger på timdebitering, frakt, fakturaavgift, kontroll, samt lägger på 3-falt av materialkostnaden.
Sen kan man alltid använda drulleförsäkringe så blir totalnotan ändå 1500 kr.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Byta frontlins-elementet på objektivet för 1500:- i självrisk på hemförsäkringen, är väl ok, - men vad händer om frontlins-elementet inte finns kvar, som reservdel, om tio år?

Hela spekulationen är ju svag, i sin tanke, egentligen värdelös, - vem vet när olyckan är framme, - samma dag som objektivet är inköpt eller om säg tio år, kan reservdelen vara möjlig att beställa, då det har hänt ?

Jag vet vad som är bäst för mig, - filter på, det är en liten bra försäkring, - vid speciella tillfällen inomhus, då skruvar jag av filtret, svårare än så är det inte!
10år? Nikon säljer och servar sina objektiv mycket längre än så.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Tror det var kamera bild som gav ut en tidning om bara NIkon kameror etc o i den var det en artikel om just uv filter eller ej o där har jag för mig att dom skrev att det oftade kostade ett par hundra lappar att åtgärda repor etc
Det är ett märkligt påstående att det skulle vara så billigt.

Hur stor är är timlönen nuförtiden?
Och så tillkommer moms och porto tur/retur. Och så blir Du av med objektivet några veckor.
På grund av det fortsätter man nog att plåta med repan, men retar sig på den. Hur kul är det?

Dessutom påverkas priset kraftigt på andrahandsmarknaden, när Du vill sälja ett repat objektiv.
 

iSolen.se

Guest
Tack, en konkret siffra! Det betyder alltså att snacket om att det är så billigt att byta frontlins är rent nonsens.

Utnyttja försäkring kan man möjligen om det rör sig om ett rent olycksfall men inte om frontlinsen behöver bytas av andra anledningar. Att byta filter förefaller fortfarande vara både enklare och billigare.
Ursäkta att jag frågar igen men det vore intressant att få reda på hur många filter du som filteranvändare slitit ut/skadat genom åren.

Om några fler vill bidra med sin egen statistik, skriv här.
 

iSolen.se

Guest
Lika onödigt som att fråga hur många procent av husägarna som nyttjat husförsäkringen.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Inte samma fall. Husförsäkring skyddar för ossannolika händelser som man normalt inte har råd med.

En objektivskada kan fixas för 1500kr, något alla har råd med. Att skyddet sen kostar mer än den skada de skyddar mot anser jag vara dålig ekonomi. Objektivskador/slitage verkar enligt vissa vara vanliga.

Är det vanligt? Jag har fått två objektivskador på 30 år, i ena fallet orsakade filtret skadan, i andra hjälpte det inte.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Som skadeskydd är filtret en lott. Den kanske skyddar, menn den kan lika gärna förvärra.

Nu återstår frågan om filtret är ekonomiskt försvarbart när det gäller dagligt slitage.

Petter ...
 

iSolen.se

Guest
Jag har sett en hel del gamla objektiv som levt sitt liv utan filter, och i samtliga fall är frontlinsen allt annat än mint. Tidens tand gnager.
Det blev tyst om detta inlägg. Finns det fler som har många /samtliga frontlinser skadade/slitna (pga ett liv utan filter)?

Jag har sedan detta inlägg skrevs kollat min pappas kameror från 50-talet. Smutsiga linser ja men slitna eller skadade, nej.
 

snap01

Aktiv medlem
Det låter inte riktigt rimligt. Jag har aldrig stött på en servicetekniker som ens packar upp ett kolli för mindre än några hundralappar. Och att "fixa ytskiktet" på ett modernt objektiv är knappast någon man gör med en trasa och en pensel.
jag var precis där o lagade lite Nikon prylar så ring o fråga teknikern på solna själv, dessutom så står det i den tidningen som jag nämnde förut.
 

snap01

Aktiv medlem
jag var precis där o lagade lite Nikon prylar så ring o fråga teknikern på solna själv, dessutom så står det i den tidningen som jag nämnde förut.
jag hade tappat två proffs zoomar rejält o fick dom lagade för ca 3000 st, tydligen hade dom fått in en ny maskin förut så hade dom inte kunnat klara av att laga sådana tappskador. Det som däremot inte är billigt är att byta sensorn om man lyckats med att få repor på den, att det sitter något skyddsglas framför spelar ingen roll för dom byter till ny sensor o det kostar 8000 kr till semi hus.
 
ANNONS