Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

stilero

Aktiv medlem
Jag har beslutsångest och skulle behöva lite köpråd till min fullformatare (5D mark II).

Oftast fotograferar jag gatufoto och använder då mitt favoritobjektiv Canon EF 24-70 f/2.8L USM där jag väldigt ofta ligger på antingen 35 mm eller 70 mm.

I perioder fotograferar jag också landskapsfoto, främst längs kusten, och har till detta använt ovan objektiv eller ett Sigma 12-24mm f/4-5.6. Dock har detta objektiv en välvd frontlins, vilket gör det omöjligt att använda filter framför linsen. Detta gör linsen ganska begränsad, och pga detta har jag funderat på att byta ut 12-24 mot ett Canon 16-35 f/2.8L USM II, vilket då ger mig större frihet att jobba med filter. Dessutom är detta objektiv ganska trevligt även till gatufoto.

Senaste dagarna har jag dock börjat snegla på Sigmas nya 35mm f/1.4 som har fått väldigt bra kritik och presterat bra i tester. Detta skulle vara optimalt för mitt gatufotande, då jag oftast landar på 35mm. Dessutom skulle detta objektiv förmodligen fungera riktigt bra på kvällarna med sin stora bländare. Eftersom Sigmas 35mm är billigare än Canons 16-35, kommer jag förmodligen också köpa ett Canon 50mm f/1.2 för att ersätta ett Sigma 50mm f/1.4 som jag inte är riktigt nöjd med.

Nu kommer dilemmat:
Skall jag satsa på
Enbart Canon 16-35mm f/2.8L USM II
eller skall jag satsa på
Både Sigma 35mm f/1.4 + Canon 50mmL f/1.2 ?
 
Sökte på objektivet och fann: http://www.photozone.de/Reviews/309-sigma-af-12-24mm-f45-56-hsm-ex-dg-test-report--review

However, when attaching the lens cap holder there is a option to mount a filter here (82mm). At 12mm this can cause slight edges shading though so front filters can only be used from about ~14mm & up (I wasn't able to test the limit though). There's a gelatine filter slot at the rear of the lens (useful for color filters for B&W photography).
Har du provat det?
 
ANNONS