Skälet till att Vespa och Thermos har blivit generiska
begrepp i stället för märkesnamn är huvudsakligen att de haft en total marknadsdominans under en tid. Jag kan inte se felet att försvara ett registrerat varumärke med näbbar och klor om man så önskar. Om det är det smartaste, rent marknadsföringsmässigt vet jag inte om jag tycker. Men har man ett varumärke och därmed ensamrätt registrerat så har man rätten på sin sida. Den bröllopsfotograf av facket som påstår att den egna tjänsten "morgongåva" är samma som "Secret Box" ligger inte bra till, så mycket vågar jag påstå bestämt. Att använda ett registrerat varumärke som beskrivning av sin egen tjänst kan man inte göra utan att räkna med konsekvenser.
Det verkar ju också som BG nöjer sig med att man tar bort varumärket, någon parasitverksamhet med fakturor och sura krav har det väl inte varit frågan om?
Det där med utomstående kommentarer i blogg som Jennys blir ju en bedömningsfråga. Det kan ju lika väl vara en bulvan som skriver i bloggen, något som skulle motsvara redaktionell reklam i en tidning - allt hänger på hur bloggen uppfattas; reklam eller en personlig betraktelse. Ingendera bedömning är given, även om jag tror att skattmasen skulle kunna fundera litet om han läser en del av svaren som Jenny ger. Men nu är ju Internet litet speciellt som företeelse, så man får nog räkna med att de etablerade reglerna för marknadsföring och reklam ställs litet på ända.