Annons

Vi som har en Canon ImageProGraf PRO 1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka papper jämför du mot när bilden blir för mörk?
Att dra ner ljusstyrkan till 100-110 cd i kalibreringen kanske kan vara en lösning.
Jag får i regel öka ljusstyrkan lite grann i print studio pro med de flesta papperen jag kör i min Pro 10S.
Sen finns det ingen skrivare med papper som kan återge de mörkaste detaljerna så som skärmen gör.
Hahnemuhle photo rag bright white är ett av de bästa papperen jag har.
 
Skärmen är som sagt kalibrerad, har även kalibrerat för utskrifter så ljusstyrkan på skärmen är inte problemet.
Funderar på varför soft proofing över huvud taget visar annorlunda eftersom skärm är kalibrerad och jag använder icc-profil? Borde det inte bli det samma då? Eller är det just papprets begränsningar som gör det?
 
Skärmen är som sagt kalibrerad, har även kalibrerat för utskrifter så ljusstyrkan på skärmen är inte problemet.
Funderar på varför soft proofing över huvud taget visar annorlunda eftersom skärm är kalibrerad och jag använder icc-profil? Borde det inte bli det samma då? Eller är det just papprets begränsningar som gör det?
Papperets begränsningar och egenskaper som kan kräva lite extra justering, matta papper kanske lite extra
 
Skärmen är som sagt kalibrerad, har även kalibrerat för utskrifter så ljusstyrkan på skärmen är inte problemet.
Funderar på varför soft proofing över huvud taget visar annorlunda eftersom skärm är kalibrerad och jag använder icc-profil? Borde det inte bli det samma då? Eller är det just papprets begränsningar som gör det?
Sooft proofing är just till för att skärmen återger mycket mer än vad papperet kan göra. Simuleringen görs för att det ska likna utskriften.

Många fotografer och printare ställer ner ljusstyrkan vid kalibreringen av skärmen. Det sker med personliga preferenser efter erfarenhet, tycke och smak.
Liksom hur man i redigeringen lägger histogram, sätter svar och vitpunkt, kontrast etc.

Har du problem endast med detta specifika papper, eller blir samma bild för mörk även med andra papper?
 
Sooft proofing är just till för att skärmen återger mycket mer än vad papperet kan göra. Simuleringen görs för att det ska likna utskriften.

Många fotografer och printare ställer ner ljusstyrkan vid kalibreringen av skärmen. Det sker med personliga preferenser efter erfarenhet, tycke och smak.
Liksom hur man i redigeringen lägger histogram, sätter svar och vitpunkt, kontrast etc.

Har du problem endast med detta specifika papper, eller blir samma bild för mörk även med andra papper?

Ljusstyrkan har jag sänkt, har för mig det är 90 eller 100 cd…

Får normalt näst intill perfekta utskrifter när ja använder Baryta- eller lusterpapper. Så jag misstänker att det beror helt på vilken bild jag ska printa och att det är begränsningen hos pappret. Ska prova men Canson Rag Photographique också.
 
En fråga till er som vet. Det finna möjlighet att skriva ut bilder i Canons programvara med kant, men jag tycker att dessa förinställningar tar för mycket av den utskriftbara ytan i anspråk och av den anledningen vill jag ha möjligheten att ställa in så att det bara blir en ram runt själva bilden på ~ 5 mm (för montering i passpartout).

Frågan är sådeles; Hur ställer jag in så att skrivaren lämnar en kant på ~ 5 mm runt om själva motivet, på enklast möjliga sätt !?
 
Jag gör bilderna 10 mm mindre på varje ledd, t.ex. 20x28,7. och lägger till 10 mm arbetsyta och skriver ut 100%. /LG
 
Senast ändrad:
En fråga till er som vet. Det finna möjlighet att skriva ut bilder i Canons programvara med kant, men jag tycker att dessa förinställningar tar för mycket av den utskriftbara ytan i anspråk och av den anledningen vill jag ha möjligheten att ställa in så att det bara blir en ram runt själva bilden på ~ 5 mm (för montering i passpartout).

Frågan är sådeles; Hur ställer jag in så att skrivaren lämnar en kant på ~ 5 mm runt om själva motivet, på enklast möjliga sätt !?
Om passepartout är t.ex 29x39cm så beskär jag bilden innan utskrift till proportionen 29:39 i photoshop. Då går det enkelt att passa in lagom marginal runt om kanterna i print-programmet.
 
Om passepartout är t.ex 29x39cm så beskär jag bilden innan utskrift till proportionen 29:39 i photoshop. Då går det enkelt att passa in lagom marginal runt om kanterna i print-programmet.
Jag förstår, men jag hade tänkt att göra tvärtom, att anpassa passpartouten till utskriften 😉. F ö så har jag inte Ps utan jag använder mig av Lr 6.14 (fristående) och nu då den medföljande programvaran till skrivaren från Canon.

Kanske finns det ett smidigt sätt att ställa in så att det lämnas en ram om ~ 5 mm runt själva utskriften i Lr !? Har inte använt utskriftmodulen i Lr, men jag får nog titta på den.

Följdfråga; Finns det papper i handeln som har längd om 1200 mm, eller är det bara rulle som gäller !?
 
Senast ändrad:
Jag förstår, men jag hade tänkt att göra tvärtom, att anpassa passpartouten till utskriften 😉. F ö så har jag inte Ps utan jag använder mig av Lr 6.14 (fristående) och nu då den medföljande programvaran till skrivaren från Canon.

Kanske finns det ett smidigt sätt att ställa in så att det lämnas en ram om ~ 5 mm runt själva utskriften i Lr !? Har inte använt utskriftmodulen i Lr, men jag får nog titta på den.

Följdfråga; Finns det papper i handeln som har längd om 1200 mm, eller är det bara rulle som gäller !?

Tony, jag har haft samma problem med mina RAW-konverterare och den Epson-drivrutin jag exv. hade till min SC-P600. Tyvärr har det varit så länge att det här med skrivarinställningarna varit ett verkligt härke. En del ska ställas in i drivrutinen, annat i konverterarna och dessutom fanns vissa inställningar som måste göras i skrivarna själva.

Idag har det blivit lite bättre med min P900 men det finns fortfarande saker att ställa in lite överallt även om man nu gjort en applikation där en del av de inställningar som gjorts automatiskt förs över till skrivaren.

Det som dock fortfarande måste ställas in i drivrutinen är exv. "borderless"-kryssrutan. Om man inte gör detta så kan man inte justera marginalerna fullt ut i exv. Photolab vid utskrift. Så du får labba lite med drivrutinen också. Hoppas det löser sig. Kalibrera skärmen också inklusive "brightness", annars kommer du riskera att få för mörka utskrifter.
 
Tony, jag har haft samma problem med mina RAW-konverterare och den Epson-drivrutin jag exv. hade till min SC-P600. Tyvärr har det varit så länge att det här med skrivarinställningarna varit ett verkligt härke. En del ska ställas in i drivrutinen, annat i konverterarna och dessutom fanns vissa inställningar som måste göras i skrivarna själva.

Idag har det blivit lite bättre med min P900 men det finns fortfarande saker att ställa in lite överallt även om man nu gjort en applikation där en del av de inställningar som gjorts automatiskt förs över till skrivaren.

Det som dock fortfarande måste ställas in i drivrutinen är exv. "borderless"-kryssrutan. Om man inte gör detta så kan man inte justera marginalerna fullt ut i exv. Photolab vid utskrift. Så du får labba lite med drivrutinen också. Hoppas det löser sig. Kalibrera skärmen också inklusive "brightness", annars kommer du riskera att få för mörka utskrifter.
"Brightness" är ett måste. Jag har Eizo Coloredge 27" kalibrerar skärmen med i1 studio /colorrmunki). Sitter i ett dämpat ljus men om jag inte vid tex Canons skrivarprogram drar brightness 10-20 ljusare så blir printarna för mörka. Så det jag ser på skärmen förmår inte skrivaren återge riktigt. Har en Canon imagePro 1000. Den gör enormt fina utskrifter tex på Cansons matta papper.
 
Jag förstår, men jag hade tänkt att göra tvärtom, att anpassa passpartouten till utskriften 😉. F ö så har jag inte Ps utan jag använder mig av Lr 6.14 (fristående) och nu då den medföljande programvaran till skrivaren från Canon.

Kanske finns det ett smidigt sätt att ställa in så att det lämnas en ram om ~ 5 mm runt själva utskriften i Lr !? Har inte använt utskriftmodulen i Lr, men jag får nog titta på den.

Följdfråga; Finns det papper i handeln som har längd om 1200 mm, eller är det bara rulle som gäller !?
Inte vanligt men finns några få sorter i 35”x46,75” som ark.
 
Tony, jag har haft samma problem med mina RAW-konverterare och den Epson-drivrutin jag exv. hade till min SC-P600. Tyvärr har det varit så länge att det här med skrivarinställningarna varit ett verkligt härke. En del ska ställas in i drivrutinen, annat i konverterarna och dessutom fanns vissa inställningar som måste göras i skrivarna själva.

Idag har det blivit lite bättre med min P900 men det finns fortfarande saker att ställa in lite överallt även om man nu gjort en applikation där en del av de inställningar som gjorts automatiskt förs över till skrivaren.

Det som dock fortfarande måste ställas in i drivrutinen är exv. "borderless"-kryssrutan.
Alltså, detta är ett mindre problem egentligen, det mesta går att justera/hantera i programvaran som följde med skrivaren. Det finns däremot andra inställningar som man kan göra i drivrutinen, men det går även att sköta detta från själva skrivaren, som rengöring, t e x.
Kalibrera skärmen också inklusive "brightness", annars kommer du riskera att få för mörka utskrifter.
Självklart kalibrerar jag skärmen. F.n har jag D50 (eftersom det omgivande ljuset som jag använder vid redigering är ~ 5000 K) och jag använder mig av en ljusstyrka på skärmen om 100 Cd/m2.

Hitintills stämmer utskrift och skärm väldigt väl överens, måste jag säga, d v s att jag kan förutse det färdiga resultatet ganska väl, innan jag har utskrift i handen. Får faktiskt lägga till att jag är ganska nöjd med vad som hittills uppnåtts, men vad som behöver förbättras i vissa avseenden är redigeringen, men det är ju knappast ett skrivarproblem 😉.

F ö så har jag gått in och tittat i utskriftmodulen i Lr och det jag efterfrågar förefaller vara betydligt lättare att uppnå i Lr än i Canons programvara, men jag får titta lite noggrannare i Canons program. Vad jag eftersöker är alltså detta resultat;

Skärmbild 2023-02-12 134548.jpg

Observera att bilden är till enbart för illustrativt syfte, det är alltså inte den slutgiltiga versionen 😉.
 
Senast ändrad:
Så det jag ser på skärmen förmår inte skrivaren återge riktigt.
Detta har ju Keith Cooper väldigt tydligt förklarat, det går inte att få en utskrift att bli exakt likadan på papper, som den ser ut på skärmen (vilket är ganska logiskt, egentligen) och skälen är som följer; På skärmen är bilden belyst bakifrån, medans en utskrift reflekterar ljuset, två helt olika medium och två olika sätt att betrakta bilden och därav är det givet att det inte går att få en utskrift att bli exakt samma som den ser ut på skärmen. Det går att komma nära, men inte exakt.

P.s;

Skärmklipp.PNG
😉.
Den gör enormt fina utskrifter tex på Cansons matta papper
Nu har jag bara provat Canons papper, men de resultat jag hittills uppnått är över förväntan, detaljrikedomen är förbluffande ! De papper jag har provat är Glossy och Lustre, vet inte vad/hur/i vilka sammanhang (och varför) jag skall använda (t ex) ett matt papper, men jag kommer (kanske) så småningom till insikt. Tills dess kommer jag att köra på med Glossy och Lustre-papper, men vad jag landat i hittills är att jag föredrar nog Lustre-papper.
 
Senast ändrad:
Jag förstår, men jag hade tänkt att göra tvärtom, att anpassa passpartouten till utskriften 😉. F ö så har jag inte Ps utan jag använder mig av Lr 6.14 (fristående) och nu då den medföljande programvaran till skrivaren från Canon.

Kanske finns det ett smidigt sätt att ställa in så att det lämnas en ram om ~ 5 mm runt själva utskriften i Lr !? Har inte använt utskriftmodulen i Lr, men jag får nog titta på den.

Följdfråga; Finns det papper i handeln som har längd om 1200 mm, eller är det bara rulle som gäller !?

I lightroom är det busenkelt att ställa in vilken marginal man vill ha. I printmodulen. Du sätter varje marginal för sig och på ImageProGraf-1000 kommer du ner till några millimeter i normalläget.
(Top margin 3mm, Bottom margin 5mm, Left/Right margin 3.4mm)

Viktigt förstås att du angett rätt pappersstorlek så den vet var marginalen ska hamna.
 
I lightroom är det busenkelt att ställa in vilken marginal man vill ha. I printmodulen. Du sätter varje marginal för sig och på ImageProGraf-1000 kommer du ner till några millimeter i normalläget.
(Top margin 3mm, Bottom margin 5mm, Left/Right margin 3.4mm)

Viktigt förstås att du angett rätt pappersstorlek så den vet var marginalen ska hamna.
Jo, jag upplevde det också. Tyvärr förlorar man några inställningsmöjligheter om man använder (i detta fallet, Lr 6.14) i jämförelse med Canons programvara för utskrifter.
 
ANNONS