Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fotografkategori tillhör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken fotografkategori tillhör du?

  • A

    Röster: 99 9.6%
  • B

    Röster: 64 6.2%
  • C

    Röster: 38 3.7%
  • D

    Röster: 205 19.9%
  • E

    Röster: 27 2.6%
  • F

    Röster: 176 17.1%
  • G

    Röster: 61 5.9%
  • H

    Röster: 50 4.9%
  • I

    Röster: 272 26.5%
  • J

    Röster: 36 3.5%

  • Totala väljare
    1,028

Kraxabraxa

Aktiv medlem
B & G

Jag svarade B, men får nog erkänna att G stämmer ganska bra också. Man vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt...
Dessutom tillhör jag den icke omnämnda gruppen teknikintresserade tjejer vilken inte är så sällsynt som vissa tycks tro.

Som tidigare sagts här, dock, man får ta det för vad det är; ett test med glimten i ögat. Jag blir inte upprörd - inte alls...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
mohei skrev:
Hihi, jag är en typisk A. Just nu i alla fall.
Jag funderar faktiskt på att köpa en 300D i sommar när det är vettiga priser.
Jag ligger definitivt i A, men jag är inte puritan.
Det är helt enkelt för dyrt med digitalt för mig. Framförallt pga att jag tävlar med dia.

Såg att Canons nya flaggskepp motsvarar min gamla Mamiya i kvalité. Men jag kan köpa och framkalla film för ungefär 70-80 000 kr innan jag når samma pris.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Kunde inte ticka av något, hittade inte min kategori.
Är analog fotograf som hållit på (med många och långa avbrott) sedan yngre stenåldern. Har ej digitalt för att jag inte haft råd till en så bra digital burk som jag önskar.
När jag köper nåt (en gång per 20 år) läser jag teknik och jämför och blir intresserad av testkurvor osv. och vill att det ska vara prisvärt (men får det vanligtvis fel...). Däremellan försöker jag bara fota och bryr mig absolut inte om de senaste prylarna. Är sas en teknik-periodare.
Anser att den utrustning jag har tar bättre bilder än jag - dvs. att bilderna blir dåliga pga mig, inte pga av utrustningen, så det är i första hand jag som kräver förbättring, inte prylarna.
Har sett folk med superutrustning ta skitbilder, och då ler jag i mjugg.
Är inte en purist - tycker neg. och dia är råmaterial för att skapa en BILD. Mina 'bildigaste' alster är det inte värt att ladda upp på FS, för jag upplever de flesta ungdomarna här som åtskilligt puritanare än gamgubbarna (vi talar 70-80 åringar) i min engelska fotoklubb. Men dom senare har ju manipulerat bilder hejvilt i mörkrummet i årtionden, så dom tycker inte att 'filter' i PS är något nytt eller nåt att att bråka om! Dom är bara glada att dom kan ha digitala mörkrum, eftersom hälsan börjar svikta och dom inte orkar operera sina gamla analoga mörkrum längre.
Jag tycker att invändningarna mot 'manipulation' låter precis som klagan vid 1900-talets sekelskift på att impressionisterna inte kunde måla. Bara kludd! Vemsomhelst kan ju göra så där, tom en apa! Måleriet som hantverk dör! Det liknar ju inte förlagan! Inte kan en sol, ko, person se ut så där! Blått hår - heller! En bild ska ju likna det det avbildar! Osv. osv.
Monet, Turner, Picasso - vilka konstfördärvare! Målar underligt och hemskt bara för att dom inte kan måla ordentligt! Målningarna inte värda oljan och duken en gång! Skicka dom till konstskola!

Photoshop önskar jag fö. jag behärskade som C. Eldrim eller M. Pertmann. (Har länge efterlyst dessa personer i nedlastbart format för hemmabruk!)
Är bilden jopurnalistisk/dokumentär är jag däremot benhård på att varje motsträvigt strå ska vara där. Ingen retuschering av Trotsky således!

En vacker dag kanske jag kan sälja en bild eller två. Men jag fotar för att skapa bilder - inte för att avbilda verkligheten eller för att tjäna pengar. (Men ibland blir det ju lite 'record shots', turistminnen...)
/Gitte
 

refo

Aktiv medlem
På A svarar jag: Kuala Lumpur
på B: vet inte
på C: är det en kanariefågel kanske..?
på D: Arne Weise
på E: mjölksyra
på F: gissar jag på cykelpump.
på G.......

:)
 

Ingvar

Aktiv medlem
Valde I, det kändes hyfsat rätt! För mig som tar mycket undervattensbilder har den digitala revolutionen betytt väldigt många fördelar. När du dyker med analog kamera skruvar du ihop UV-huset runt en rulle med 36 bilder. Om du vill byta rulle mellan dyken ska du öppna huset, kanske på en gungande båt med vattenskum yrande omkring dig, för att byta film. Hur kul är det, men en salthalt på 1-3 %? Resultatet får du se när du kommit hem. Resan/utfärden kan sällan eller aldrig upprepas av kostnads- och logistiska skäl.

Med digitalkameran kan jag ha upp till flera hundra bilder på mig innan jag behöver öppna kamerahuset (400 bilder i RAW-format med min Nikon D100 och ett 4Gb minneskort). Jag kan experimentera med ljussättningen och se resultatet direkt. Jag kan tanka över bilderna i datorn varje kväll och inspektera resultatet, till och med diskutera det med mina medfotografer eller andra dykkamrater.

Inlärningskurvan blir brantare, kostnaderna lägre och resultatet fullt i klass med analoga kameror, egentligen bättre, i alla fall om man ser till antalet lyckade bilder per dykresa.

Dessutom kan man göra saker med digitalkameran som är helt omöjliga med analog kamera, t ex vitbalansera på arbetsdjupet.

Men jag började med Hasselblad och mörkrum på 70-talet...

Hälsningvar
 

kimpaoa

Aktiv medlem
Smart

Smart att ha förklaringarna efter det att man röstat. Jag trodde det vart en kitchig rang-skala.
 

snysop

Aktiv medlem
Re: B & G

Kraxabraxa skrev:

Dessutom tillhör jag den icke omnämnda gruppen teknikintresserade tjejer vilken inte är så sällsynt som vissa tycks tro.

Som tidigare sagts här, dock, man får ta det för vad det är; ett test med glimten i ögat. Jag blir inte upprörd - inte alls...
Precis, det finns fler teknikintresserade tjejer än vad folk tror... Jag fick till ändringen så att det blev "troligtvis" ointresserad. :)

Dock börjar jag bli trött på att folk tror att man inte är intresserad av teknik. Som när vi skulle köpa ny TV. Jag ställer några frågor, den manliga säljaren ser på min man när han svarar. OK att de var jämnlånga, men han hade inte nackspärr så han inte kunde se neråt... *suck*
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kategorierna är generaliseringar för att det skall bli mer muntert. Hade det varit en statistisk undersökning så hade svaren varit annorlunda utformade.
 

zappafan

Aktiv medlem
Frågan fungerar inte.
Att ställa frågan och sedan ställa upp bokstäver på varandra...

Nä...
Måste ställas i annan form.
Jag tänker på ingångssidan. Kass!
 

frestafoto

Medlem
Jag e en solklar, i.

e faktiskt inne på min fjärde kamera på mindre än 1 år.. Olympus 750 UZ, Minolta A1, Olympus My-410 och nu en 20D .....

Men det är ju så skoj :)
 

piami

Aktiv medlem
Hm.. jo, B får det väl bli då... fast jag vet inte om jag kan skryta med att jag laddar upp mängder av fina bilder... någon liknande kategori för både damer och herrar och en för alla oss som aldrig vågat plåta förrän digitalkameran kom, men nu bär med den nästan dagligen...
 

ulfc

Aktiv medlem
chajo skrev:
Det är mycket möjligt, men den har hetat något annat däremellan. Nånting med "pro". Tri-X Pro 400 eller liknande.
'Tri-X Pro' skulle inte den exponeras efter 320 ASA till skillnad från Tri-X Pan som exponerades efter 400?
 

mi an

Aktiv medlem
Jag kommer förhoppningsvis att tillhöra kategori i. Jag är dock fortfarande inne på kompaktkameran...
 

Bendro

Aktiv medlem
Kombination av A och D men nu för tiden troligtvis mest D.
Men visst är det så att digitalt inte är riktigt renlärigt, fast å andra sidan visst är det smidigt och för att inte tala om fördelen med stora minneskort. ;)
 
ANNONS