Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är er favorit när ni gatufotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Comanche

Aktiv medlem
Jag tycker att min Tamron 28-75 2.8 G2 täcker mina behov väl när det kommer till gatufotogragering. Saknar något dock min Nikon 135mm och var även kul att fota med 85mm 1.8

Tamron 28-75 2.8 G2

Nikon 85mm 1,8D
1635546168965.jpg
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag tycker att min Tamron 28-75 2.8 G2 täcker mina behov väl när det kommer till gatufotogragering. Saknar något dock min Nikon 135mm och var även kul att fota med 85mm 1.8

Tamron 28-75 2.8 G2

Nikon 85mm 1,8D
Visa bilaga 166569
Jag gillade också mitt gamla 85/1.8G, men kanske inte så mycket för gatufotografering. Kanonobjektiv!

Jag använde det mest för porträtt, men jag sålde det när jag upptäckte att jag föredrar längre brännvidder.

https://flic.kr/p/217ctU6
 

thommym

Aktiv medlem
Man kan ju alltid radera bilden istället för att hävda sin rätt till gatufoto på allmän plats om det lugnar situationen. Bilden ligger ju kvar på minneskortet om man inte skriver över den så man kan ta fram bilden igen hemma i lugn och ro.
Det går inte att radera enstaka bilder på min kamera. :cool:
 

PMD

Aktiv medlem
Lite slarvigt menar jag såklart manuella objektiv som man använde förr till analoga kameror.
OK. Det är dock en lite förvirrande benämning. Objektiv till systemkameror har fått mer och mer automatik mer åren.

De första objektiven hade ingen automatik alls. Både fokus och bländare ställdes in för hand. Om man vred på bländarringen så ändrades bländare direkt.

Senare infördes s.k. automatbländare på objektiv till spegelreflexkameror. Bländarringen ställde inte in bländaren utan istället det värde som bländaren skulle få när bilden togs. Kameran puttade då till en spak i objektivfattningen som gjorde att objektivet ställde in den förvalda bländaren. (Det fanns ett mellansteg mellan helt manuellt och denna sortens automatik, men vi skippar detaljerna för det).

Så småningom infördes exponeringsautomatik i form av att kameran gjorde förvalet av bländare utgående från exponeringsmätarens mätning, så fotografen behövde inte bry sig om bländarinställningen överhuvudtaget.

I mitten av 1980-talet fick objektiven även automatisk fokusering (givetvis styrda av kameran) och där är vi fortfarande. Autofokus infördes cirka 20 år innan de digitala systemkamerorna började komma på bred front.

Så "analoga objektiv" kan vara lite svårtolkat. :)
 

jphotog

Aktiv medlem
I Grand Palace i Bangkok visade munkarna hur det går om man försöker fota buddan i templet genom att hänga upp utdragna filmremsor på förbudsskylten.
Jag har inte varit där sedan -92 så jag vet inte om de nu har uppdaterat till sönderstampade mobiltelefoner.
Man ska alltid ha lite baht i bakfickan så slipper man radera bilderna...
 

Mikaelqwe

Ny medlem
Jag väljer ett objektiv för dagen när jag gatufotograferar, så ibland blir det Zoom: 12-24, 35-150 eller också en prime. Då blir det en naturlig utmaning varje gång man är ute och man får se det ur olika perspektiv.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Favoriten till gatufoto är för min del Z 14-30/4S på Nikon Z7. Har tidigare använt Z 35/1,8S men har upptäckt att zoomen ger mig fler möjligheter att variera perspektiven. Den vanligaste brännvidden brukar bli kring 20 mm och kombinationen med skarpt objektiv och 45 Mp ger många möjlighet till intressanta beskärningar.
Den bifogade bilden är nyligen tagen med 14 mm med fokus på blommorna och en aning beskuren.
Gotland !?
 
ANNONS