Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är er favorit när ni gatufotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

StanM

Aktiv medlem
Har en förkärlek för 50mm. Men … Sedan den lilla Fuji X100 hittade mig har jag börjat använda 35mm mer och mer. Och börjar gilla det. Det har även lett till att jag ibland, läs sällan, använt en 28mm men har svårt att vänja mig vid brännvidden. Man behöver komma närmare objekten och jag är inte helt komfortabel med det.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kör med Canon RF 24-70/2,8L men vill ha en RF 24-105/4L som är 200 gram lättare.

Ibland sätter jag på ett EF 28/2,8 IS. Hoppas att Canon kommer med en RF 28/1,8 IS.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Favoriten till gatufoto är för min del Z 14-30/4S på Nikon Z7. Har tidigare använt Z 35/1,8S men har upptäckt att zoomen ger mig fler möjligheter att variera perspektiven. Den vanligaste brännvidden brukar bli kring 20 mm och kombinationen med skarpt objektiv och 45 Mp ger många möjlighet till intressanta beskärningar.
Den bifogade bilden är nyligen tagen med 14 mm med fokus på blommorna och en aning beskuren.
 

Bilagor

niklas_klinte

Aktiv medlem
Hej! Jag läste om en känd fotograf på 80-talet som endast hade ett 300 mm objektiv när han gick omkring och fotograferade i gatumiljön. Jag började testa detta själv och det fungerar utmärkt. Har även använt detta till porträtt utan problem.
Haha, påminner mig om när jag för drygt 15 år sedan reste runt i Kina en längre tid. Mycket fokus på landsbygd och minoretetsområden och där stack man minst sagt ut och skapade oönskad uppmärksamhet som långväxt västerlänning. Att då fota människor och gatumiljöer med en 200mm 2.8 på en Canon 20D (eq. 320mm) fungerade perfekt för man kunde hålla sig på lite avstånd.
 

lonian

Aktiv medlem
Ja jag gick omkring med min 300 på min Nikon D800E på östermalm i Stockholm för några år sedan , min kamrat hade sin lilla Leica M9 med ett fast objektiv tror det var en Leica el-marit 90 mm.

Folket reagerade på mig när jag fota, men inte på honom med sin lilla kamera. Flera ggr frågade folk mig vad jag fotograferade, min kompis lade de inte märke till.
Jag tog kort på lite fåglar med min Z9 och 100-400. Men så kikade jag en bit bort och tog kort på två personer. De såg det, skrek och började jaga mig. Jag sprang iväg, trodde de skulle sno min kamera.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tog kort på lite fåglar med min Z9 och 100-400. Men så kikade jag en bit bort och tog kort på två personer. De såg det, skrek och började jaga mig. Jag sprang iväg, trodde de skulle sno min kamera.
Det blev livligt när jag fotade gatuförsäljare på Drottninggatan i shlm på 80-talet. Det var ändå bara en liten nikon FM med 35-70.
Försäljarna hade sina prylar på filtar som de snabbt drog ihop till ett knyte och sprang iväg med om polisen dök upp
 

PerK

Aktiv medlem
Tveklöst 28mm alt 75mm (24x36). Har haft 28mm objektiv några decennier och det känns rätt. (35mm är enligt mig bara en dålig normal ;-)) 75mm är mycket bra för porträtt. Tyvärr finns för Sony FE bara ett trist 28/2 som kräver en del efterbehandling. 75/1,8 Samyang är billigt men väldigt bra. Litet och lätt inte minsta skrämmande för de som är ovana bli fotade.
 

jphotog

Aktiv medlem
Tveklöst 28mm alt 75mm (24x36). Har haft 28mm objektiv några decennier och det känns rätt. (35mm är enligt mig bara en dålig normal ;-)) 75mm är mycket bra för porträtt. Tyvärr finns för Sony FE bara ett trist 28/2 som kräver en del efterbehandling. 75/1,8 Samyang är billigt men väldigt bra. Litet och lätt inte minsta skrämmande för de som är ovana bli fotade.
35mm dålig normal?

https://flic.kr/p/21RiXNJ
https://flic.kr/p/2b3rRCf
https://flic.kr/p/H2mhb2
 

Juws

Medlem
Hej! Jag läste om en känd fotograf på 80-talet som endast hade ett 300 mm objektiv när han gick omkring och fotograferade i gatumiljön. Jag började testa detta själv och det fungerar utmärkt. Har även använt detta till porträtt utan problem.
Kul! Blev sugen på att bryta mönster att köra max 50mm...
Visserligen kör jag bara analoga objektiv så 300mm låter tungt för mig. Vad kör du?
 

Ventures

Aktiv medlem
Båda svenskar, men de skrek åt mig att radera bilden. Jag fick panik helt enkelt. Den ena killen var typ 2 meter med långt skägg breda axlar och en jävulsblick. Den andra hade snickarkläder och jag såg en kniv i bältet för arbete.
Man kan ju alltid radera bilden istället för att hävda sin rätt till gatufoto på allmän plats om det lugnar situationen. Bilden ligger ju kvar på minneskortet om man inte skriver över den så man kan ta fram bilden igen hemma i lugn och ro.
 

lonian

Aktiv medlem
Man kan ju alltid radera bilden istället för att hävda sin rätt till gatufoto på allmän plats om det lugnar situationen. Bilden ligger ju kvar på minneskortet om man inte skriver över den så man kan ta fram bilden igen hemma i lugn och ro.
Naturligtvis skulle jag troligtvis bara ha tagit bort bilden, men jag fick en känsla av att de 2 personer skulle stjäla mina prylar för 97 tusen kronor därav min reaktion.
 

majjen05

Aktiv medlem
Kul! Blev sugen på att bryta mönster att köra max 50mm...
Visserligen kör jag bara analoga objektiv så 300mm låter tungt för mig. Vad kör du?
Hej! jag använder just nu en analog Nikon F5 med den senaste AF-S 300 mm bl 4. Har ibland min D800E också, skall även testa min D850 någon gång!
 

jphotog

Aktiv medlem
Hej! Jag läste om en känd fotograf på 80-talet som endast hade ett 300 mm objektiv när han gick omkring och fotograferade i gatumiljön. Jag började testa detta själv och det fungerar utmärkt. Har även använt detta till porträtt utan problem.
Jag tror du menar Saul Leiter, men han använde mest 150mm.

Det är inte så vanligt bland gatufotografer att använda teleobjektiv så hans bilder är helt klart annorlunda mot vad vi är vana att se.

Han är också känd för att använda vara en föregångare att använda färgfilm vilket var mycket ovanligt vid den tiden.
 
ANNONS