Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är er favorit när ni gatufotograferar?

Produkter
(logga in för att koppla)

majjen05

Aktiv medlem
Hej jag använder en fast 300 mm som normal objektiv till min fullformat kamera. Den fungerar perfekt till gatu fotografering. Har dock ofta med en vidvinkel zoom samt en längre telezoom i reserv.
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
För mig om jag bara får ha 2 objektiv resten av livet så är det XF18mm f2 (28mm FF) och XF35 mm 1.4 ( ca 55mm FF) jag skulle valt. Båda Fujifilm.
Sålt XF23mm f2 och XF16mm f1.4 då det inte riktigt gav mig det jag ville ha.

San Sebastian / XF 35mm 1.4 med Tiffen Blackpromist 1/4 filter

7.jpeg
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag känner bara till en erkänt bra gatufotograf som lyckats med att fota bra gatufoto med längre brännvidder (90 mm till 300 mm) och det är Saul Leiter. Om du tycker att det ”fungerar perfekt” för dig med 300 mm så vill jag gärna se några av dina gatufoton tagna med den brännvidden.

Risken med långa brännvidder är att betraktaren känner det fysiska avståndet i bilden. Att det känns att man tittar på nån typ av foto taget av en spion.

Personligen så föredrar jag 28 mm och 35 mm på fullformat. Då är man tvungen att vara nära, vilket också ofta känns i bilden. Det brukar vara positivt inom gatufoto.

Mvh
Fredrik
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Hej! Jag läste om en känd fotograf på 80-talet som endast hade ett 300 mm objektiv när han gick omkring och fotograferade i gatumiljön. Jag började testa detta själv och det fungerar utmärkt. Har även använt detta till porträtt utan problem.
Om det funkar för dig så kör på! Imponerande och kul med fotografer som testar annat än det traditionella.
Själv vill jag vara så nära som möjligt. Så fort jag har mer än 50mm (75mm FF) känner jag mig inte som en del av gatuatmosfären .

42.jpg

18mm f2
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Mitt absoluta favoritobjektiv är mitt äldre Sigma 400 mm APO makro. Underbar när grens och en härlig skärpa. Fin kontrast och mycket stabilt och välbyggt. Sitter till 80- procent på min trotjänare Nikon D700. Hälsningar Krillan 54.
 

Bilagor

StaffanW

Aktiv medlem
Favorit så blir det mitt 200/1.8 för mingelfoto. Älskar objektivet, även om man naturligtvis måste komplettera med andra gluggar. Men favorit, absolut!
Magiskt med FF.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
På helgens Stockholm fotomaraton körde jag 20 mm på FF och det var lite i extremaste laget. Lite svårt att komma tillräckligt nära för att få bra bilder. Annars trivs jag bäst med klassikerna 35 mm eller 50 mm. Små och lätta och man behöver inte extrem trängsel för att komma tillräckligt nära.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag saknar mitt Nikon 35/1.4 G lite.

35mm känns som en ganska bra kompromiss för gatufotografering. Det känns tillräckligt intimt samtidigt som man kan få med lite av scenen för att ge sammanhang.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Mitt absoluta favoritobjektiv är mitt äldre Sigma 400 mm APO makro. Underbar när grens och en härlig skärpa. Fin kontrast och mycket stabilt och välbyggt. Sitter till 80- procent på min trotjänare Nikon D700. Hälsningar Krillan 54.
Och du använder det alltså till gatufoto? Det var ju det som tråden handlade om. Har inte tittat igen alla dina bilder men inget av dina album vittnar om gatufoto.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om inte annat skrämmer man omgivningen ju större kamera man kommer dragandes med. 😀
Har inget favoritobjektiv att nämna men känner mig bekvämast med en liten kompaktkamera. I mitt fall RX100. Den har 28mm/f1,8 (ekvivalent) som kortaste brännvidd.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Helt omöjligt att säga, det beror på vad jag ska fotografera. Porträtt; då blir det 50/1,4 och 85/1,4. Miljöbilder med storformat 8X10, då är ett 300 mm det som används mest. Reportage 28 mm, dans 70-200.
 

MNB

Aktiv medlem
Jag har provat en del gatufoto med mitt 55-200mm och det har funkat rätt bra. En fördel är att motivet inte direkt noterar en när man fotar runt 200mm.

Det här med att det ska vara si eller så för det är gatufoto (t ex 35mm) tycker jag bara är trist. Som jag brukar påpeka, är inte fotografi ett sätt att uttrycka sig? Varför ska man då följa en massa regler? Hämmar man inte kreativitet då?

Om OP fotar med 300mm så kör på det! Om inte annat gör du något annorlunda än säkert 95% av alla andra gatufotografer gör.

Favorit för mig är Fujifilm 50mm f2 objektivet.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det får bli 28mm då det sitter på min gamla Ricoh GR som jag använt till gatufoto nu i snart 10 år. På FF väljer jag ett Sigma 35-1,4 Art som blivit än bättre via EF-RF adapter.

/Stephan
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Mitt lite glappa Tele Elmar 135 mm f4.

Har lämnat in den på service, så förhoppningsvis är den mindre glapp och bättre kalibrerad när jag får tillbaka den.
 

majjen05

Aktiv medlem
Om inte annat skrämmer man omgivningen ju större kamera man kommer dragandes med. 😀
Har inget favoritobjektiv att nämna men känner mig bekvämast med en liten kompaktkamera. I mitt fall RX100. Den har 28mm/f1,8 (ekvivalent) som kortaste brännvidd.
Ja jag gick omkring med min 300 på min Nikon D800E på östermalm i Stockholm för några år sedan , min kamrat hade sin lilla Leica M9 med ett fast objektiv tror det var en Leica el-marit 90 mm.

Folket reagerade på mig när jag fota, men inte på honom med sin lilla kamera. Flera ggr frågade folk mig vad jag fotograferade, min kompis lade de inte märke till.
 
ANNONS