Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket raw-program kör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Raw shooter essentials

Ingen vet?

Nåväl har testat Raw Shooter Essentials och där hittar programmet ORF-filerna. MEN hur 17 gör jag sedan? När jag vill konvertera bilden till .jpg och sedan exportera den? Just nu ligger alla mina bilder och skvalpar oanvändbara i detta program...

Ha en skön fotohelg nu när värmen och ormarna står som spön i backen!
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Re: Raw shooter essentials

klerk skrev:
Nåväl har testat Raw Shooter Essentials och där hittar programmet ORF-filerna. MEN hur 17 gör jag sedan? När jag vill konvertera bilden till .jpg och sedan exportera den?
Öhum... läser instruktionerna, kanske?

Välj fliken Batch convert när du har ställt in dina parametrar rätt, så får du en massa val för konvertering till jpeg eller tiff.

För övrigt gäller samma tips som för alla andra program: När du har använt det några veckor bör du läsa manualen (77 sidor) från pärm till pärm. Det blir mycket som faller på plats då.
 

klerk

Aktiv medlem
Tack!

Ska testa detta. Du vet, killar läser ju inte instruktioner. Man kan ju ändå...

Skämt å sido så har jag ingen manual. Detta program laddades ner via internet för en ringa kostnad om jag minns rätt. Har inte kört RAW-filer förräns nu. Har tyckt att kamerans .jpg konvertering räckt. Nu har jag läst en hel del om RAW så jag tänkte testa. I och med det så köpte jag även en licens för Adobe Lightroom i tron att detta enkla program skulle stödja RAW-filer. Men ännu har jag inte lyckats med mina ORF-filer.Ska läsa instruktionen till detta program också...

Tack igen för hjälpen! Nu kanske min nyligen fotade snok som värmde sig i solen kan konverteras så andra kan spana in den...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Re: Olympus ORF-filer till Lightroom?

klerk skrev:
Hej! Har försökt att ladda ner RAW-bilder från min Oly 550 UZ i Lightroom, men programmet "hittar" inte dessa bilder utan ignorerar dom. Hur gör man???
Verkar som om du behöver vänta på en ny version av Lightroom om du inte vill försöka med DNG.

Försök konvertera dina RAW-filer med Adobes DNG Converter. Importera sen till Lightroom. Det kan också vara ett bra test på om Lightroom släpper in DNG konvertrerade från ett RAW-format programmet egentligen inte stöder.

Många program accepterar inte DNG-filer som kommer från kameror som är nyare än programversionen, trots att ju DNG ska vara ett framtidssäkert generellt format. Skälet är förmodligen att de flesta program har speciella importprofiler för de olika kamerornas specifika filer. Detta för att programmet ska kunna parera egenheter i respektive filformat.

Jag tror fler än jag har stort intresse att få veta hur Lightroom egentligen är gjort. För om Lightroom tillika med många andra mjukvaror bara kan läsa in DNG från RAW-filer som redan stöds, så är DNG lika osäkert egentligen som något annat RAW-format sett ur långtidslagringssynvinkel.

Om inte Adobe:s egna programvaror klarar av detta (de är ju ändå de som gjort DNG och vill få oss att lita på detta för framtiden), så tycker i alla fall jag att det är illa. Lycka till och tala gärna om hur det gick! Jag är verkligen nyfiken på resultatet.
 

predestined

Aktiv medlem
Jag använder framför allt RAW Shooter (tveklöst den kvalitativt bästa RAW-konverteraren när det gäller upplösning och kanske också hastighet) men saknar i vissa bilder den mättade och fantastiska färgåtergivning som jag kan uppnå i DPP.

Ett annat program som jag också använder är RAW Therapee (http://rawtherapee.com). Det är gratis och mycket kraftfullt, har ypperliga, välfungerande verktyg som shadow/highlights, skärpning med halo-kontroll, curves etc och bildkvaliteten är mycket bra, men programmet är dock inte alls lika snabbt som RAW Shooter.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
rakt in i cs3..

har kört andra prog men är less. kör numera mycket jpeg och ingen ser ngn skillnad på kopiorna :) så varför slösa med plats på cf-en ? :)
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
roinek skrev:
prova capture 1, om du snabbar dig att köpa ett SanDisk ultra iii kort på dustinhome får du med det gratis.

Roine
Man får det fortfarande graits! Jag fick mitt 4GB kort idag och har precis tankat hem och registrerat Capture 1 LE, ver 3.7.7.
 

torparen

Aktiv medlem
Program för RAW-konvertering

Jag är en yngling på 71 år, hade ej förmånen att lära mig engelska i dåvarande folkskola.

Undrar därför om något eller några av de program ni skriver om har verition på svenska.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
Capture 1 finns på olika språk, bla svenska samt Photoshop och photoshop elements finns på svenska och hanterar RAW.

Roine
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Re: Program för RAW-konvertering

torparen skrev:
Jag är en yngling på 71 år, hade ej förmånen att lära mig engelska i dåvarande folkskola.

Undrar därför om något eller några av de program ni skriver om har verition på svenska.
Jag känner inte till svenska versioner, varken av program eller bruksanvisningar. Fördelen med råkonverterarna är dock att man direkt ser hur bilden påverkas av de inställningar man gör.

För övrigt kan den här svengelska sidan kanske vara till hjälp:
http://www.fotoord.se/modules/dictionary/
 

predestined

Aktiv medlem
Re: Program för RAW-konvertering

torparen skrev:
Jag är en yngling på 71 år, hade ej förmånen att lära mig engelska i dåvarande folkskola.

Undrar därför om något eller några av de program ni skriver om har verition på svenska.
Lennart, UFRaw är en mycket bra RAW-konverterare som är open-source (fri källkod, dvs gratis) där den senaste versionen är översatt till danska. Jag vet ej om svenska finns, men danska är ju inte helt obegripligt.

Hemsidan är http://ufraw.sourceforge.net/

(emellertid på engelska, hör av dig om du vill ha hjälp med nedladdling!)
 

torparen

Aktiv medlem
RAW-hantering

Ingen av er som skrivet om program för RAW-hantering har nämnt element nr.5
Är det så att detta program betraktas som amatörmässigt av kommentatorerna?
 

Kai R

Medlem
Kör Bibble Pro.

Den är bra på batchjobb och väldigt effektiv om man har dual eller multicore. Något krångligt gränssnitt dock. Håller fortfarande på och lär mig.

mvh
Kai
 

torparen

Aktiv medlem
Element5 RAW

Hade från början problem med att öppna RAW-filer i Element5 Efter att ha laddat hem en ny "plugg" 4.2 så fungerar det för mig tillfredställande. Jag har nu läst igenom samtliga inlägg och kommit fram till följande,

En stor del av inläggen har skrivets av fotografer som har arkiverat flera tusen bilder.
Med risk för att jag blir "skjuten" vill jag påstå att dessa inte är representativa för rena amatörer. Amatörer som bara har några års erfarenhet. Jag har inte jämnfört Element med något annat program, vet därför inte hur bra det är i jämnförelse med andra omnända program. Men jag är nöjd.
 

HåGe

Aktiv medlem
Lennart! Även jag har Elements 5 och använder Camera Raw 4.2 med gott resultat, och är i liknande belägenhet som du, med skral engelska.

Elements har det jag använder mest: Nivåer, Kurvor, Lagerpaletten, "oskarp mask/Justera skärpan" och lite annat. För mig känns det onödigt med stora Photoshop. Genom Scott Kelbys "Photoshop Elements" har jag lärt mig mycket (enkla steg för steg-beskrivning). Raw 4.2 saknar några funktioner i Elements men har ändå det nödvändigaste för mig.

Som påbyggnad har jag just laddat hem gratisprogrammet Gimp 2. Mycket trevligt och lätt att förstå sig på. Svenska menyer och omfattande handledning på engelska och norska (svenska versionen är mager).

Många som har köpt(?) stora Photoshop skulle nog klara sig utmärkt med Elements. Det tycker jag framgår av alla nybörjarfrågor från alla dem som ändå använder senaste versionen av stora Photoshop.

Nu kanske jag blir "skjuten".
 

Bussmicke

Aktiv medlem
jag kör ACR 4.2 i CS3 men är inte nöjd med röda färger i solljus alla gånger.
Det jag irriterar mig på i ACR är att man inte har helsvart bakgrund som går att välja i Photoshop. Tycker man bäst ser bilderna mot svart bakgrund.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Som påbyggnad har jag just laddat hem gratisprogrammet Gimp 2. Mycket trevligt och lätt att förstå sig på. Svenska menyer och omfattande handledning på engelska och norska (svenska versionen är mager).

Många som har köpt(?) stora Photoshop skulle nog klara sig utmärkt med Elements. Det tycker jag framgår av alla nybörjarfrågor från alla dem som ändå använder senaste versionen av stora Photoshop.

Nu kanske jag blir "skjuten".
Angående Gimp vill jatg påpeka att version 2.4 som kom häromveckan är ännu bättre än 2.2 Den verkar installera sig helt perfekt också. På min Windows Vista-dator fick jag svensk version på alla menyer osv. All historik från min 2.2-version följde med.

Jag har inte letat speciellt intensivt efter svenska Gimp-sidor, men på engelska finns t.ex.
http://gimp-savvy.com/BOOK/index.html gratis på nätet eller att köpa som pappersbok
och den utmärkta "GIMP - from Novice to Professional", ISBN 1-59059-587-4 för ett par hundra kronor.
 
ANNONS