** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wild Brown Bear Vartius

Produkter
(logga in för att koppla)

MadEri

Medlem
Hej!
Åker till Finland om några dagar för att skåda björn från fotogömsle.
Tänkte kolla om någon varit i Vartius på Wild Brown Bear och vill dela med sig av erfarenheten, kanske ge något tips eller så?
Är i full färd med att planera packning av fotoutrustning.
 
Hej!
Åker till Finland om några dagar för att skåda björn från fotogömsle.
Tänkte kolla om någon varit i Vartius på Wild Brown Bear och vill dela med sig av erfarenheten, kanske ge något tips eller så?
Är i full färd med att planera packning av fotoutrustning.

Har varit där två gånger,nu senast i midsommarhelgen.Vill du fota björn så åker du till rätt ställe!!Åker du den här årstiden behöver du ljusstark optik.Kan vara lite mörkt vid skogsgömslena,dom flesta bilder jag tagit har jag använt 70-200/2,8 och ett fast 200.Men det kan ju även vara bra att ett längre tele!!Vi har åkt med Magnus Fredriksson på Rovdjursland och han är väldigt mån om att man ska få dom bästa möjligheterna till bra bilder!!
Du kan ju kika på min profil och se vad som väntar.....
Lycka till
Med vänlig hälsning P Månsson
 
Tack för svar!

Härliga bilder du lagt ut!
Jag åker också med Rovdjursland.
Har varit på Norrigården i Ramsjö vid tre tillfällen för ett par år sedan, fick se björn endast en gång och då var det för mörkt och på för långt håll.
Brukar åka till Järvzoo några gånger per år för att öva.
Min bästa kombo är Eos 7D Mark II med nya 70-200 2.8.
Hoppas bara det inte drar in oväder fyra nätter i sträck!
 
Du kan läsa mina bloggar om WBB här http://www.fotosidan.se/blogs/mikswe/index.htm?tag=Bj%F6rn

Det kan vara ont om skruv till stativhuvudena, speciellt om du har flera med dig. Jag har köpt ett par extra skruvar och några brickor som jag har med mig (inkl en fast nyckel ifall de skulle kärva). Det kostar inte så mycket i en välsorterad byggaffär.
Första året var det mycket mygg och flugor i gömslet så till året efter hade jag köpt ett myggnät att ha över mig när jag sov. Då var det inte så mycket mygg men det var skönt att ha ändå.
Ta med extra vatten ut för det kan bli en jobbig väntan om man blir törstig.
En tom petflaska eller liknande är praktiskt så slipper du göra nr 1 i toan. Är det varmt kan det börja lukta rätt fort.
Lite våtservetter för att hålla händerna fräscha.
En liten pann-/ficklampa för att hitta alla små saker man sprider runt sig kan vara praktiskt.

Om du "bara" har 70-200 som största brännvidd, så satsa på de gömslen som ligger i skogen eller med myr mellan gömsle och myr om du vill ha närbilder. Skogen är mörkare men kan ge i mitt tycke intressantare bilder i slutändan. För miljöbilder kan du välja vilket som, klura ut om du vill ha med eller motljus för gömslena "tittar" åt olika håll. Allt det där kommer Magnus att hjälpa till med :)

Ha det bra och hoppas vi får se resultatet här på FS sedan.

Hoppas
 
Tack för bra tips!

Intressant och läsa din blogg, måste ha varit oerhört spännande med så mycket aktivitet!
Fina bilder!
Det där med petflaskan får jag fundera på, ni karlar har ju lite lättare och pricka, så att säga...
Extra skruvar ska jag försöka hinna med och införskaffa.
Tack!
 
Åkte dit själv tre nätter i gömsle i juni. En mäktig upplevelse.
Canon 70-200/2,8 + Sigma sport 150-600 var objektiven.
Lycka till!

//
 
Ha, ha!

Jo, en tratt dök upp i huvudet igår, men det blir nog och använda den befintliga lösningen.
Lite skit får man tåla, så att säga!
 
Du kan läsa mina bloggar om WBB här http://www.fotosidan.se/blogs/mikswe/index.htm?tag=Bj%F6rn

Det kan vara ont om skruv till stativhuvudena, speciellt om du har flera med dig. Jag har köpt ett par extra skruvar och några brickor som jag har med mig (inkl en fast nyckel ifall de skulle kärva). Det kostar inte så mycket i en välsorterad byggaffär.

Det kan vara problem att få tag på skruvar, gängstång, muttrar eller vingmuttrar till kameragängor. Nästan allt i handeln är numera i millimetergänga och till kulleder och gimbals är det 3/8" UNC som gäller. Jag köpte gängstång av ett företag i Ö-vik som ägnar sig åt amerikanska bildelar och vingmuttrar från England, i trakterna där jag bor var det omöjligt att hitta något användbart! Men när jag besökte Vartius sist i midsomras var det ingen brist på fästen.
 
Tack för svar!

Får vara lite mer förutseende till nästa resa och beställa orginalskruvar i reserv.
Åker på torsdag. Men en sväng förbi bygghandeln skadar inte.
Antar att dom ser över gömslerna regelbundet, och sen är det ju viktigt och säga till om det saknas något så de har en chans och fixa!
 
Får vara lite mer förutseende till nästa resa och beställa orginalskruvar i reserv.
Åker på torsdag. Men en sväng förbi bygghandeln skadar inte.
Antar att dom ser över gömslerna regelbundet, och sen är det ju viktigt och säga till om det saknas något så de har en chans och fixa!

Kolla med Magnus men det är säkert inget problem!
 
ANNONS