Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
God morgon!
Jag ser att det jag skrev om konstfoto här på Fotosidan kunde ha varit tydligare.
Det jag vill få fram är att jag saknar ett levande forum för konstfoto, gärna med bildkritik men då med fastställda kriterier.
Diskussionen runt vad som är konst förtjänar ett eget forum!
Ingen har fastställt framgångsrikt vad konst är. Så jag tror inte att vi kommer göra det heller.
Därför är kommentarer på en enskild bild bäst att hållas inom fastställda kriterier.
Det borde finnas ett färdigställt formulär att fylla i, ett förslag från mig till Fotosidan.
I detta formulär borde det finnas en punkt med personliga kommentarer.
Vad tror ni om detta?
Jag är fortfarande skeptisk till att Fotosidan är rätt ställe för fotokonst.
Om det vore det så skulle vi ha dom stora och välkända fotokonstnärerna som medlemmar, men det har vi inte. Dom har lämnat Fotosidan för länge sedan.
Detta är en personlig åsikt och ingen lag/regel.
Jag kan ha fel således!
Jag ser att det jag skrev om konstfoto här på Fotosidan kunde ha varit tydligare.
Det jag vill få fram är att jag saknar ett levande forum för konstfoto, gärna med bildkritik men då med fastställda kriterier.
Diskussionen runt vad som är konst förtjänar ett eget forum!
Ingen har fastställt framgångsrikt vad konst är. Så jag tror inte att vi kommer göra det heller.
Därför är kommentarer på en enskild bild bäst att hållas inom fastställda kriterier.
Det borde finnas ett färdigställt formulär att fylla i, ett förslag från mig till Fotosidan.
I detta formulär borde det finnas en punkt med personliga kommentarer.
Vad tror ni om detta?
Jag är fortfarande skeptisk till att Fotosidan är rätt ställe för fotokonst.
Om det vore det så skulle vi ha dom stora och välkända fotokonstnärerna som medlemmar, men det har vi inte. Dom har lämnat Fotosidan för länge sedan.
Detta är en personlig åsikt och ingen lag/regel.
Jag kan ha fel således!
Hej alla konstfotointresserade!
Jag står noterad som gruppvärd vid sidan av Maria Mattiasson. Det är bara så att jag hoppade av med detta för minst två år sedan. Jag har nästan inte varit något aktiv på Fotosidan de senaste två åren. Jag har bland aktiverat mig på Flickr och testat några andra internationella fotosajter istället.
Om ni undrar var en av gruppvärdarna hållit hus.
Jag tänkte åtminstone ge FS ett försök ännu en gång. Det måste finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att få ut något av FS om man har ett djupare intresse av mer konstinriktad fotografi och också har ambitionen att utvecklas framåt, få ny inspiration och så vidare. När jag tog en paus från sidan var det för att jag i princip inte tyckte att den gav något mer eller bidrog till intressanta diskussioner eller någon konstnärlig utveckling.
Jag tycker mig ana nytt friskt blod i både den här gruppen och Uttryck. Kanske även de som varit med ett tag har ett intresse av att vidareutveckla det hela.
Jag tycker idéen med nya gruppvärdar och eventuellt nytag i gruppen låter värt att prova. Jag har länge saknat ett forum att lägga upp konstfoto och ha samtal om detta.
Jag har även tänkt tanken att gruppen Konstfoto och Uttryck har många gemensamma medlemmar och delvis samma ambitioner. Uttryck har större bredd och konst är bara en del av vad som visas. Men vad är konst? I praktiken är skillnaden mellan grupperna inte så stor. Sammanslagning?
Hörs!
Jag står noterad som gruppvärd vid sidan av Maria Mattiasson. Det är bara så att jag hoppade av med detta för minst två år sedan. Jag har nästan inte varit något aktiv på Fotosidan de senaste två åren. Jag har bland aktiverat mig på Flickr och testat några andra internationella fotosajter istället.
Om ni undrar var en av gruppvärdarna hållit hus.
Jag tänkte åtminstone ge FS ett försök ännu en gång. Det måste finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att få ut något av FS om man har ett djupare intresse av mer konstinriktad fotografi och också har ambitionen att utvecklas framåt, få ny inspiration och så vidare. När jag tog en paus från sidan var det för att jag i princip inte tyckte att den gav något mer eller bidrog till intressanta diskussioner eller någon konstnärlig utveckling.
Jag tycker mig ana nytt friskt blod i både den här gruppen och Uttryck. Kanske även de som varit med ett tag har ett intresse av att vidareutveckla det hela.
Jag tycker idéen med nya gruppvärdar och eventuellt nytag i gruppen låter värt att prova. Jag har länge saknat ett forum att lägga upp konstfoto och ha samtal om detta.
Jag har även tänkt tanken att gruppen Konstfoto och Uttryck har många gemensamma medlemmar och delvis samma ambitioner. Uttryck har större bredd och konst är bara en del av vad som visas. Men vad är konst? I praktiken är skillnaden mellan grupperna inte så stor. Sammanslagning?
Hörs!
Denna grupp har varit inaktiv länge.
Bara det är ett direkt bevis för att intresset för konstfoto här på Fotosidan.se är mycket lågt.
Sedan får jag nog säga att många är rädda för kritik och allt för stolta för att verkligen diskutera sina egna foton utan att gå i försvar.
Just konstfoto har få eller inga regler. Det är inte lätt att ge eller ta emot kritik i denna genre.
Varför inte öva här? Ute i verkligheten är det stentufft.
Allt ifrågasätts när du är okänd. Inget ifrågasätts när du är populär.
Ingen vågar ifrågasätta populära konstfotografers verk.
Vissa foton säljs för milijoner.
I mitt tycke är det ren skit i vissa fall. Det är maknadsföringen som är värdefull i dessa fall.
Våga sticka ut hakan och våga tänka efter innan du svarar på kritik, du kan ju faktiskt lära dig något!
Bara det är ett direkt bevis för att intresset för konstfoto här på Fotosidan.se är mycket lågt.
Sedan får jag nog säga att många är rädda för kritik och allt för stolta för att verkligen diskutera sina egna foton utan att gå i försvar.
Just konstfoto har få eller inga regler. Det är inte lätt att ge eller ta emot kritik i denna genre.
Varför inte öva här? Ute i verkligheten är det stentufft.
Allt ifrågasätts när du är okänd. Inget ifrågasätts när du är populär.
Ingen vågar ifrågasätta populära konstfotografers verk.
Vissa foton säljs för milijoner.
I mitt tycke är det ren skit i vissa fall. Det är maknadsföringen som är värdefull i dessa fall.
Våga sticka ut hakan och våga tänka efter innan du svarar på kritik, du kan ju faktiskt lära dig något!
Jag tror att orsaken till tystnaden i denna grupp beror på okunskap och att den ligger på Fotosidan.
Just fotosidan har inte konst som inriktning och få här inne "förstår" konst.
Just konstfoto är en svår genre för dom flesta.
Det är inte många på Fotosidan som har tid att skapa eller ta in konst.
Framför allt inte abstrakt fotokonst.
Det går ofta inte att komentera dom vanliga sakerna som skärpedjup, inställningar eller utformning av bilden. (komposition)
Min åsikt att konstfoto, tyvärr, går över huvudet för fotograferna här på Fotosidan.
Fotosidan är helt enkelt inte rätt plats för konstfoto.
Just fotosidan har inte konst som inriktning och få här inne "förstår" konst.
Just konstfoto är en svår genre för dom flesta.
Det är inte många på Fotosidan som har tid att skapa eller ta in konst.
Framför allt inte abstrakt fotokonst.
Det går ofta inte att komentera dom vanliga sakerna som skärpedjup, inställningar eller utformning av bilden. (komposition)
Min åsikt att konstfoto, tyvärr, går över huvudet för fotograferna här på Fotosidan.
Fotosidan är helt enkelt inte rätt plats för konstfoto.
Björn Wångblad[BF]
Hej bildkonstnärer! Jobbar på en stor utställning som startar 15 december. Med anledning därav har jag omarbetat min hemsida med mycket nytt material ( och lite gammalt) Välkomna till www.fotokonst.net Mvh Björn
Hej bildkonstnärer! Jobbar på en stor utställning som startar 15 december. Med anledning därav har jag omarbetat min hemsida med mycket nytt material ( och lite gammalt) Välkomna till www.fotokonst.net Mvh Björn
Hos mig är känsla ifrån kopplad från logiken. Om detta är frysikaliskt rätt kan jag inte bedömma. Dock vet jag att hos mig personligen stör känslan det logoiska tänkandet. Som ett exempel kan jag näna flykt/attak betende.
När kroppen ställer in sig i flykt mod så stängs onödiga kroppsmoduler av och energin ytnytjas av de moduler som direkt är inblanda i överlevnadet. Detta gäller också det högra logiska tänkandet och jag tror medvetandet är beroende av dessa för att fungera fullt ut. En förståelse är ju en resultat av medetande processen..
Många konstärer använder sig medvetet av sömnbrist och olika droger för att stänga av medvetandet. De uppfattar sig vara mer kreativa om "detet" får mer ytrymme på bekostnad av "överjaget". Det gäller att få loss "självet".
Så för att jag skall komma vidare är det inte mer kontroll och regler som är det viktigaste utan det gäller att koppla till det undermedvetnas drifter, drömmar och fantasier.
Jag tror att även denna ansatts kan vara ett sätt att dra in betraktaren i bilden så att inte betraktandet fastnar i en analytisk övning.
Jag har funderat mycket över vilka konstinriktingar man skall undersöka för att få mera intryck som Primitivism, Expressionism, Surrealism och Impressionism.
Eftersom jag håller på med mycket landskapsfotografi så behövs konflikter ocjh splittringar i bildspråket annars så känns det väldigt otydigt och ointressant att fortsätta. kanske Jungs arketyper skall användas mera i mitt bildspråk. Jag kan ju nämna exemplet som allti tas upp på detta vilket är Matisse's La Danse.
När kroppen ställer in sig i flykt mod så stängs onödiga kroppsmoduler av och energin ytnytjas av de moduler som direkt är inblanda i överlevnadet. Detta gäller också det högra logiska tänkandet och jag tror medvetandet är beroende av dessa för att fungera fullt ut. En förståelse är ju en resultat av medetande processen..
Många konstärer använder sig medvetet av sömnbrist och olika droger för att stänga av medvetandet. De uppfattar sig vara mer kreativa om "detet" får mer ytrymme på bekostnad av "överjaget". Det gäller att få loss "självet".
Så för att jag skall komma vidare är det inte mer kontroll och regler som är det viktigaste utan det gäller att koppla till det undermedvetnas drifter, drömmar och fantasier.
Jag tror att även denna ansatts kan vara ett sätt att dra in betraktaren i bilden så att inte betraktandet fastnar i en analytisk övning.
Jag har funderat mycket över vilka konstinriktingar man skall undersöka för att få mera intryck som Primitivism, Expressionism, Surrealism och Impressionism.
Eftersom jag håller på med mycket landskapsfotografi så behövs konflikter ocjh splittringar i bildspråket annars så känns det väldigt otydigt och ointressant att fortsätta. kanske Jungs arketyper skall användas mera i mitt bildspråk. Jag kan ju nämna exemplet som allti tas upp på detta vilket är Matisse's La Danse.
Har ni några tipps om fotografer och övningar i att bygga in motstridigheter mellan logik och känsla? Exempelvis kan konflikter eller splittringar i det invanda och uppenbara väcka mer intresse. Jag tänker på att blanda det abstracka med det konkreta och att använda sig av en minimal surialism och expressionism,. En krypande avant-garde som ligger i bakgrunden och oroar betraktarna i deras sömnaktiga bildkonsumtion.
/Thomas
/Thomas
Om du vill se något kreativt annorlunda kan jag rekommendera Ilkka Halsos fantasifulla bilder. Ilkka finns med på sajten:
http://www.helsinkischool.fi/
Där finns flera spännande konstnärer, om än inte alltid med skogen som ämne.
En annan som är värd en titt är Chrystel Lebas som bland annat fotograferat skogen om natten och med en speciell teknik med roterande objektiv.
www.chrystellebas.com
En bok som hjälpte mig att förstå landskapskonst bättre är "Naturens spegel" utgiven av Nationalmuseum i samband med utställningen med samma namn. Den handlar om nordiskt landskapsmåleri sent 1800-tal, men innehåller en även bredare diskussion om konstens relation till landskap och natur, och hur den förändrats över tid.
/Lars
http://www.helsinkischool.fi/
Där finns flera spännande konstnärer, om än inte alltid med skogen som ämne.
En annan som är värd en titt är Chrystel Lebas som bland annat fotograferat skogen om natten och med en speciell teknik med roterande objektiv.
www.chrystellebas.com
En bok som hjälpte mig att förstå landskapskonst bättre är "Naturens spegel" utgiven av Nationalmuseum i samband med utställningen med samma namn. Den handlar om nordiskt landskapsmåleri sent 1800-tal, men innehåller en även bredare diskussion om konstens relation till landskap och natur, och hur den förändrats över tid.
/Lars
Det ska bli en spännande utmaning att vara värd vid sidan av Maria i den här högklassiga gruppen!
Jag är självlärd inom fotografi och har det som en hobby. Har ett brett konst- och kulturintresse. Engagerar mig gärna i både ord och bild.
Om jag ska slå ett slag för något speciellt så är det konsthistoria, en outtömlig källa inspiration.
/Lars
Jag är självlärd inom fotografi och har det som en hobby. Har ett brett konst- och kulturintresse. Engagerar mig gärna i både ord och bild.
Om jag ska slå ett slag för något speciellt så är det konsthistoria, en outtömlig källa inspiration.
/Lars
Svar på inlägg av Lars Nordström
Tack Lars för dina intressanta kommentarer.
Jag kanske var otydlig men jag förkastar inte tekniken helt utan tonar ned den del som är hårdvaruberoende. Främst gör jag det då utrustningen är för dyr för att slentrianmässigt skaffa nytt för att prova på eller för att jag har trott att bilderna blir bättre med nyare linser eller kameror.
Oavsiktlig oskärpa är väl det som stör mig mest och som jag oftast råkar ut för och som du har påpekat ett antal gånger i de bilder som jag har laddat upp.
Jag kommer att fortsätta att arbeta med detta, dels att lära mig skärpa rätt i PS dels har jag en uppgraderingsplan för att byta ut D300 mot D800E.
Det känns som jag nu kan tekniken och kan använda den utan att det går ut över bilden,. Därför tar jag nästa steg som jag antar är en naturlig del för oss här på konstfoto och det är att gå djupare i mig själv.
Dessa kriser uppstår lite väl ofta och jag tar då några steg tillbaka för att distansera mig från de känslor som uppstår och har svårt att komma vidare. Jag tror att tanke och utförande måste hänga ihop.
Vissa rekommenderar utförande först och tanke efteråt vid sortering av bilder men då faller iden med att arbeta i projekt och med temor men om man tänker för mycket innan utförandet kan det bidra till att man låser sig.
Jag har just nu ingen lösning på detta och jag har knappt fotograferat under året. och jag är öppen för andras synpunkter på detta.
Kritik är ett problem, Oavsett hur kaxig man är så tror jag att är negativ kritik förödande. Jag har lalla fall lagt ner ett projekt av denna orsak, "närbilder på Beckholmen".
Jag såg ett program om hur man valde ut konst för att ställa ut i en konstskola i Skottland. Domarna följde hårda mallar då det gäller landskap som att individuella grässtrån skulle synas och att skuggan skall finnas på träd och hus. Det lämnade inte mycket utrymme för konstärlig frihet. De gick dock mycket på originalitet i tekniken .
Vad jag nu undrar över nu är hur mycket måste man anpassa sig till de trender som finns om man skall ställa ut och hur mycket skall man arbeta inåt med sig själv? Det kanske inte är ett motsatts förhållande. Jag ser inte konsten som en lek, tyvärr, utan det är ett behov att uttrycka mig som jag känner ett tvång att uppfylla. Detta kanske bidrar till att jag under vissa perioder undviker att utsätta mig för detta.
Det är kloka ord som Julia Cameron (ur "Konsten att vara kreativ") kommer med och jag får fundera över detta.
/Thomas
Tack Lars för dina intressanta kommentarer.
Jag kanske var otydlig men jag förkastar inte tekniken helt utan tonar ned den del som är hårdvaruberoende. Främst gör jag det då utrustningen är för dyr för att slentrianmässigt skaffa nytt för att prova på eller för att jag har trott att bilderna blir bättre med nyare linser eller kameror.
Oavsiktlig oskärpa är väl det som stör mig mest och som jag oftast råkar ut för och som du har påpekat ett antal gånger i de bilder som jag har laddat upp.
Jag kommer att fortsätta att arbeta med detta, dels att lära mig skärpa rätt i PS dels har jag en uppgraderingsplan för att byta ut D300 mot D800E.
Det känns som jag nu kan tekniken och kan använda den utan att det går ut över bilden,. Därför tar jag nästa steg som jag antar är en naturlig del för oss här på konstfoto och det är att gå djupare i mig själv.
Dessa kriser uppstår lite väl ofta och jag tar då några steg tillbaka för att distansera mig från de känslor som uppstår och har svårt att komma vidare. Jag tror att tanke och utförande måste hänga ihop.
Vissa rekommenderar utförande först och tanke efteråt vid sortering av bilder men då faller iden med att arbeta i projekt och med temor men om man tänker för mycket innan utförandet kan det bidra till att man låser sig.
Jag har just nu ingen lösning på detta och jag har knappt fotograferat under året. och jag är öppen för andras synpunkter på detta.
Kritik är ett problem, Oavsett hur kaxig man är så tror jag att är negativ kritik förödande. Jag har lalla fall lagt ner ett projekt av denna orsak, "närbilder på Beckholmen".
Jag såg ett program om hur man valde ut konst för att ställa ut i en konstskola i Skottland. Domarna följde hårda mallar då det gäller landskap som att individuella grässtrån skulle synas och att skuggan skall finnas på träd och hus. Det lämnade inte mycket utrymme för konstärlig frihet. De gick dock mycket på originalitet i tekniken .
Vad jag nu undrar över nu är hur mycket måste man anpassa sig till de trender som finns om man skall ställa ut och hur mycket skall man arbeta inåt med sig själv? Det kanske inte är ett motsatts förhållande. Jag ser inte konsten som en lek, tyvärr, utan det är ett behov att uttrycka mig som jag känner ett tvång att uppfylla. Detta kanske bidrar till att jag under vissa perioder undviker att utsätta mig för detta.
Det är kloka ord som Julia Cameron (ur "Konsten att vara kreativ") kommer med och jag får fundera över detta.
/Thomas
Men angående kommentaren att Fotosidan inte är rätt plats för fotokonst för att de stora och välkända fotokonstnärerna inte hänger här håller väl inte riktigt i mitt tycke. Vår andras fotokonst är ju lika mycket konst och lika mycket värd att visas för omvärlden även om de stora inte är just här. Vill en hänga med de stora får en väl gå dit de är. "De stora" kanske tjänar mer på att vara någon annan stans... är inte riktigt säker på vilka dessa personer är.
Eller ville du locka hit fler genom att utveckla gruppen/sidan så att fler stora inom genren vill vara här (jag har svårt att dela in människor på det viset, de som har "lyckats" har uppenbarligen jobbat hårt för det men allas konst är ju lika mycket värd ändå)? Det är alltid bra med utveckling. Men personligen skriver jag hellre kommentarer efter eget tycke.
Å andra sidan kan det vara bra att få lite guidning i vad bra kritik är och hur en formulerar det, det formuläret bör ju då vara väldigt noggrant och varsamt skrivet utifrån beprövade "metoder" för bildkritik.
Jag tror generellt sett inte att en utvecklar en sida eller ett forum genom att höja ribban för att deltaga eller att ha definitioner hit och dit utan att låta det mesta vara accepterat.
Jag har själv varit dålig på att deltaga i grupper generellt, helt enkelt för att jag inte kan stressa fram bilder och skapa innehåll bara för att ha något att visa. Det blir när det blir. Aktiviteten på Fotosidan generellt har sjunkit har jag fått uppfattningen om, färre kommentarer på både bloggar och bilder. Det är trist men inte så mycket att göra åt tror jag...