Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
1 2 3 ... 4 Nästa 
Helena Viking
för 8 år sedan sedan


God morgon!

Jag ser att det jag skrev om konstfoto här på Fotosidan kunde ha varit tydligare.

Det jag vill få fram är att jag saknar ett levande forum för konstfoto, gärna med bildkritik men då med fastställda kriterier.

Diskussionen runt vad som är konst förtjänar ett eget forum!
Ingen har fastställt framgångsrikt vad konst är. Så jag tror inte att vi kommer göra det heller.

Därför är kommentarer på en enskild bild bäst att hållas inom fastställda kriterier.

Det borde finnas ett färdigställt formulär att fylla i, ett förslag från mig till Fotosidan.
I detta formulär borde det finnas en punkt med personliga kommentarer.

Vad tror ni om detta?

Jag är fortfarande skeptisk till att Fotosidan är rätt ställe för fotokonst.
Om det vore det så skulle vi ha dom stora och välkända fotokonstnärerna som medlemmar, men det har vi inte. Dom har lämnat Fotosidan för länge sedan.

Detta är en personlig åsikt och ingen lag/regel.
Jag kan ha fel således!
Hanna Wallsten
för 7 år sedan sedan

Nu missar jag nog din poäng Helena, jag tror att du vill säga mycket mer än det som jag svarar på här.

Men angående kommentaren att Fotosidan inte är rätt plats för fotokonst för att de stora och välkända fotokonstnärerna inte hänger här håller väl inte riktigt i mitt tycke. Vår andras fotokonst är ju lika mycket konst och lika mycket värd att visas för omvärlden även om de stora inte är just här. Vill en hänga med de stora får en väl gå dit de är. "De stora" kanske tjänar mer på att vara någon annan stans... är inte riktigt säker på vilka dessa personer är.

Eller ville du locka hit fler genom att utveckla gruppen/sidan så att fler stora inom genren vill vara här (jag har svårt att dela in människor på det viset, de som har "lyckats" har uppenbarligen jobbat hårt för det men allas konst är ju lika mycket värd ändå)? Det är alltid bra med utveckling. Men personligen skriver jag hellre kommentarer efter eget tycke.

Å andra sidan kan det vara bra att få lite guidning i vad bra kritik är och hur en formulerar det, det formuläret bör ju då vara väldigt noggrant och varsamt skrivet utifrån beprövade "metoder" för bildkritik.

Jag tror generellt sett inte att en utvecklar en sida eller ett forum genom att höja ribban för att deltaga eller att ha definitioner hit och dit utan att låta det mesta vara accepterat.

Jag har själv varit dålig på att deltaga i grupper generellt, helt enkelt för att jag inte kan stressa fram bilder och skapa innehåll bara för att ha något att visa. Det blir när det blir. Aktiviteten på Fotosidan generellt har sjunkit har jag fått uppfattningen om, färre kommentarer på både bloggar och bilder. Det är trist men inte så mycket att göra åt tror jag...
esbtse
för 7 år sedan sedan

om man inte kan diskutera vad konst är på konstfoto. Så har man missat något viktigt I denna grupp. Varför skall den finnas då? Kan då tycka att andra grupper täcker in konstfoto om konstbegreppetoch diskusionen vad detta är tas bort
Lars Nordström
för 8 år sedan sedan


Hej alla konstfotointresserade!

Jag står noterad som gruppvärd vid sidan av Maria Mattiasson. Det är bara så att jag hoppade av med detta för minst två år sedan. Jag har nästan inte varit något aktiv på Fotosidan de senaste två åren. Jag har bland aktiverat mig på Flickr och testat några andra internationella fotosajter istället.

Om ni undrar var en av gruppvärdarna hållit hus.

Jag tänkte åtminstone ge FS ett försök ännu en gång. Det måste finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att få ut något av FS om man har ett djupare intresse av mer konstinriktad fotografi och också har ambitionen att utvecklas framåt, få ny inspiration och så vidare. När jag tog en paus från sidan var det för att jag i princip inte tyckte att den gav något mer eller bidrog till intressanta diskussioner eller någon konstnärlig utveckling.

Jag tycker mig ana nytt friskt blod i både den här gruppen och Uttryck. Kanske även de som varit med ett tag har ett intresse av att vidareutveckla det hela.

Jag tycker idéen med nya gruppvärdar och eventuellt nytag i gruppen låter värt att prova. Jag har länge saknat ett forum att lägga upp konstfoto och ha samtal om detta.

Jag har även tänkt tanken att gruppen Konstfoto och Uttryck har många gemensamma medlemmar och delvis samma ambitioner. Uttryck har större bredd och konst är bara en del av vad som visas. Men vad är konst? I praktiken är skillnaden mellan grupperna inte så stor. Sammanslagning?

Hörs!
esbtse
för 7 år sedan sedan

Jag har högre kvalitetskrav på bilder I denna grupp. I utryck exprimenterar jag mer och kan även lägga upp en bild med bristfällig teknisk kvalitet. Har tyvärr inte kunnat lägga in bilder I år då mina project har denna brist i kvaliten. Tänker öka på takten I bildskapandet nu over sommaren så det kan komma nya bilder snart som kan läggas in I gruppen..
Helena Viking
för 8 år sedan sedan


Hanna, nu menar jag att Fotosidan inte har en framtoning som en konstfotosida.
Allt för mycket fokus på teknik och prylar, enligt mitt tycke.

Det är en sak att kommentera komposition och en annan att kommentera konst.

Frågan är alltid: vad är konst.
esbtse
för 8 år sedan sedan

Håller med om att det är för mycket teknik. Mer intresserad av att diskutera modern konst teori och concept bakom bilderna
Helena Viking
för 8 år sedan sedan


Jag föreslår att gruppvärdarna/gruppvärden frågar alla medlemmar om dom vill vara med. Om dom inte svarar inom en viss tid så plockas dom bort.

På så sätt kommer vi att ha en mer aktiv grupp.
Erik Mofjell
för 8 år sedan sedan


Tack för medlemskapet i denna grupp, har just lagt in min första bild här.
//Erik
emtre
för 8 år sedan sedan


Hej på er allihop!
Det har varit låg aktivitetsnivå i vår Konstfotogrupp ett bra tag. Är det dags för en ändring? Kanske en ny gruppvärd? Eller är det dags att lägga ner gruppen?
Tyck till!
mvh
/Maria (nuvarande gruppvärd)
emtre
för 8 år sedan sedan

Jag har inga bra teorier om varför aktivitetsnivån varit så låg. Det är säkert tre år sen det var några konflikter och jag har inte uppfattat att det finns ett problem med att några få sätter tonen. Det har bara varit väldigt lite intresse.

Oavsett så tror jag förändring vore bra.
Finns det några intresserade av att ta sig an uppdraget som gruppvärd?
/Maria
Helena Viking
för 8 år sedan sedan

Hej!

Nya gruppvärdar innebär nya idéer, vilket är bra!
Kanske lägga ner denna grupp och starta en helt ny med nya gruppvärdar ( jag tror att två kan vara bra)

Vet vi varför det har varit låg aktivitetsnivå?
Har det varit konflikter i gruppen?
Är det några få som sätter tonen i gruppen?
Vågar alla säga vad dom tycker?

En konstfotogrupp måste ha högt i tak! Konst är så mycket mer!
I en grupp med konst som huvudämne är allt tillåtet och inget förbjudet, dock måste den följa fotosidans regler.

Provokation är en del av konsten och därför är det bra med självkritik och självdistans. Humor är också en del av konsten, allt som är männskligt ingår i konsten. Ibland även sådant som är omänskligt och t o m övermänskligt.

Vad är konst? Går det att svara på?
esbtse
för 8 år sedan sedan

Kommer ladda upp mer bilder, har dock problem med rätt kvalitet just nu.
Ser ut att kunna komma I gang med mina project I December.
Vill att bilderna skall ha en kvalitet när de lags upp I denna pol. Dvs systematiskt arbete på koncetet. Visst önskar jag mera aktiva diskussioner om konst och bilder I polen. Jag syndar själv med att inte riktigt hinna med detta..
Thomas
Helena Viking
för 8 år sedan sedan


Denna grupp har varit inaktiv länge.
Bara det är ett direkt bevis för att intresset för konstfoto här på Fotosidan.se är mycket lågt.

Sedan får jag nog säga att många är rädda för kritik och allt för stolta för att verkligen diskutera sina egna foton utan att gå i försvar.

Just konstfoto har få eller inga regler. Det är inte lätt att ge eller ta emot kritik i denna genre.

Varför inte öva här? Ute i verkligheten är det stentufft.
Allt ifrågasätts när du är okänd. Inget ifrågasätts när du är populär.
Ingen vågar ifrågasätta populära konstfotografers verk.
Vissa foton säljs för milijoner.
I mitt tycke är det ren skit i vissa fall. Det är maknadsföringen som är värdefull i dessa fall.

Våga sticka ut hakan och våga tänka efter innan du svarar på kritik, du kan ju faktiskt lära dig något!
Helena Viking
för 8 år sedan sedan


Jag tror att orsaken till tystnaden i denna grupp beror på okunskap och att den ligger på Fotosidan.

Just fotosidan har inte konst som inriktning och få här inne "förstår" konst.

Just konstfoto är en svår genre för dom flesta.
Det är inte många på Fotosidan som har tid att skapa eller ta in konst.
Framför allt inte abstrakt fotokonst.

Det går ofta inte att komentera dom vanliga sakerna som skärpedjup, inställningar eller utformning av bilden. (komposition)

Min åsikt att konstfoto, tyvärr, går över huvudet för fotograferna här på Fotosidan.

Fotosidan är helt enkelt inte rätt plats för konstfoto.
Hanna Wallsten
för 8 år sedan sedan

Nu var jag sen att se detta. Men jag håller inte riktigt med ang analysen, visst kan det gå att analysera efter komposition även om det är konstfoto? Du kanske menade det abstrakta, i så fall håller jag delvis med.

Men jag tycker nog att konstfoto passar in här på Fotosidan, jag har blivit väl emottagen.

Dock tar det ju längre tid att skapa mina bilder så jag kan inte göra några massuppladdningar utan en varje eller varannan månad på sin höjd.
Helena Viking
för 8 år sedan sedan

Hur menar du nu Thomas Eriksson?
esbtse
för 8 år sedan sedan

later lite för självcentrerat tycker jag.
zimmy
för 8 år sedan sedan


Det här är verkligen dödens grupp. Få bilder läggs ut och knappt några kommentarer. Dags att lägga ner den? Annars måsste de ansvariga, om det ännu finns sådana, på något sätt försöka vitalisera den.
Faber
för 8 år sedan sedan

Döödens grupp !! inga bilder läggs in, okommenterade bilder släpas med utan hänsyn till kvalitetsförlusterÄr du ny och osäker,lägg in bilden i "bildkritik" om du vill ha kritik. Resten sköter sig självt.Kvalitet uppskattas och kommenteras alltid ,utan att man först tvångskommenterar ett visst antal bilder. Konsten är fri! / Peter S:
esbtse
för 8 år sedan sedan

Saknar ett debatt om bilder
Jag lägger enbart upp de mest konstnärligt motiverade bilderna i denna grupp.
Dock just nu i en svacka fotografiskt. Håller på att starta upp höst fotograferingen igen. Tar dock tid att få bort ringrosten.
Björn Wångblad[BF]
för 9 år sedan sedan


Björn Wångblad[BF]
Hej bildkonstnärer! Jobbar på en stor utställning som startar 15 december. Med anledning därav har jag omarbetat min hemsida med mycket nytt material ( och lite gammalt) Välkomna till www.fotokonst.net Mvh Björn
esbtse
för 11 år sedan sedan


Tipps på fotografer med personliga landskaps bilder

Jørn Bøhmer Olsen, Pål Hermansen, Leif Rustand och Rolf Sørensen.

Jim Brandenburg, Wynn Bullock, John Claridge, Gregory Colbert, Ernst Haas, Michio Hoshino, Josef Koudelka, Freeman Patterson och Minor White.
esbtse
för 11 år sedan sedan


Hos mig är känsla ifrån kopplad från logiken. Om detta är frysikaliskt rätt kan jag inte bedömma. Dock vet jag att hos mig personligen stör känslan det logoiska tänkandet. Som ett exempel kan jag näna flykt/attak betende.

När kroppen ställer in sig i flykt mod så stängs onödiga kroppsmoduler av och energin ytnytjas av de moduler som direkt är inblanda i överlevnadet. Detta gäller också det högra logiska tänkandet och jag tror medvetandet är beroende av dessa för att fungera fullt ut. En förståelse är ju en resultat av medetande processen..

Många konstärer använder sig medvetet av sömnbrist och olika droger för att stänga av medvetandet. De uppfattar sig vara mer kreativa om "detet" får mer ytrymme på bekostnad av "överjaget". Det gäller att få loss "självet".

Så för att jag skall komma vidare är det inte mer kontroll och regler som är det viktigaste utan det gäller att koppla till det undermedvetnas drifter, drömmar och fantasier.

Jag tror att även denna ansatts kan vara ett sätt att dra in betraktaren i bilden så att inte betraktandet fastnar i en analytisk övning.

Jag har funderat mycket över vilka konstinriktingar man skall undersöka för att få mera intryck som Primitivism, Expressionism, Surrealism och Impressionism.

Eftersom jag håller på med mycket landskapsfotografi så behövs konflikter ocjh splittringar i bildspråket annars så känns det väldigt otydigt och ointressant att fortsätta. kanske Jungs arketyper skall användas mera i mitt bildspråk. Jag kan ju nämna exemplet som allti tas upp på detta vilket är Matisse's La Danse.
Lars Nordström
för 11 år sedan sedan

Tack Thomas för att du bjuder in oss till dina tankar kring skapande och hur medvetandet kan tänkas fungera!

Jag hoppas detta kan inspirera även andra att bjuda in oss utomstående i den kreativa processen, som kan tyckas så privat, men som vi säkert hittar gemensamma erfarenheter i.

Det där med att få loss "detet" känner jag igen mig i. Den avslappningen kan tillfälligt leda till nya sätt att se, helt oväntade och ologiska. Jag är nyfiken på hur andra ser på detta, om någon annan medlem har några tips på hur man kan nå detta tillstånd (utan skadliga rusmedel). Om det ens är en bra väg att gå. Går det lika bra att skapa konst med den logiska hjärnhalvan fullt påkopplad? Jag tänker på nutida konceptkonst som kan vara rätt intellektuell.

Ska konst vara mer känslomässig eller ska den vara intellektuell? Vilket är viktigast i vår tid? Vilket är viktigast för dig?
/Lars
esbtse
för 11 år sedan sedan


Har ni några tipps om fotografer och övningar i att bygga in motstridigheter mellan logik och känsla? Exempelvis kan konflikter eller splittringar i det invanda och uppenbara väcka mer intresse. Jag tänker på att blanda det abstracka med det konkreta och att använda sig av en minimal surialism och expressionism,. En krypande avant-garde som ligger i bakgrunden och oroar betraktarna i deras sömnaktiga bildkonsumtion.
/Thomas
Lars Nordström
för 11 år sedan sedan

Intressant, men tyvärr förstår jag inte helt din frågeställning.

Syftar du på något i stil med olika lager av medvetenhet och förståelse? Det som vi ser med en realistiska glasögon kontra det som kommer upp i vårt inre öga, som ligger närmare drömmar och fantasier. Kanske är det en glidande skala mellan de olika nivåerna av seende eller står de i motsats till varandra?

Jag håller med om att konflikter och splittringar i det invanda är något som triggar igång blicken och sökandet att förstå. Det kan vara små avvikelser från det självklara, uppenbart vardagliga som ger verkligheten och bilden en mystisk dimension.
/Lars
esbtse
för 11 år sedan sedan


Vill också tipsa om landskapsbilder från Edward Steichen
ThePondMoonlight1904
landscape ave of trees 1902
Flatiron Building (1904)
Pastoral Moonlight 1907
esbtse
för 11 år sedan sedan


Känner ni till Alec Soth landskapsbilder med storformat?
Han skall ha fotograferat bland annat landskap men är mycket inspirerad av Diane Arbus.

Jag har enbart studerat hans reportagebilder och porträtt
mvh,
Thiomas
Lars Nordström
för 11 år sedan sedan


Om du vill se något kreativt annorlunda kan jag rekommendera Ilkka Halsos fantasifulla bilder. Ilkka finns med på sajten:

http://www.helsinkischool.fi/

Där finns flera spännande konstnärer, om än inte alltid med skogen som ämne.

En annan som är värd en titt är Chrystel Lebas som bland annat fotograferat skogen om natten och med en speciell teknik med roterande objektiv.

www.chrystellebas.com

En bok som hjälpte mig att förstå landskapskonst bättre är "Naturens spegel" utgiven av Nationalmuseum i samband med utställningen med samma namn. Den handlar om nordiskt landskapsmåleri sent 1800-tal, men innehåller en även bredare diskussion om konstens relation till landskap och natur, och hur den förändrats över tid.

/Lars
esbtse
för 11 år sedan sedan

Tack för de trevliga länkarna,
Jag kan också rekommendera Bae Bien-U och Joseph Sudek, Lee Freedlander Desert seen som handlar om öken och ej skog men boken är bra.
Michael Kenna gör intressanta bilder

Även Ansel Adams har några bra skogsbilder, vilka är av mer tekniskn natur än andlig, se Ansel Adams - Aspens New Mexico 1958. Även John Sexton recollection en elev till Ansel Adams..

William Nielll, se Impression of light portfolios, impressionistisk influerad.

En norsk naturmålare från 1800-talet som är intressant är Theodor Kittelsen. Han påminner om Bauer fast med fjäll.

Har inte läst Naturens spegel och jag skall försöka hitta den på bibloteket.

Terje Hellesö skriver följande om skogsfotografi
"När jag fotograferar skog försöker jag först skapa ordning; vad vill jag fotografera, vilka motiv upprepas och ger känslan av helhet – och hur kan jag arbeta med ljus, perspektiv och olika fotografiska tekniker för att förstärka detta. Det kan lätt bli bilder som är kliniska eller banala, på motiv som inte alls är det. Därför måste jag också gå vidare i mina bildfunderingar, jag måste på ett metodiskt sätt skapa ett medvetet kaos i ordningen. För att bilderna ska kunna få ett eget liv. som fullt ut förmedlar känslan av det fantastiska fasrummet".


/Thomas
esbtse
för 11 år sedan sedan


Jag behöver hjälp med namn på konstnärer som fotograferar/målar skogsbilder. De kan vara redan döda, döende eller fullt fungerande.
Dessa skall ha ett eget uttrytck och tillföra något extra.
Har ni några tipps?
Thomas
Svalo
för 11 år sedan sedan

Lars Nordström
för 11 år sedan sedan


Det ska bli en spännande utmaning att vara värd vid sidan av Maria i den här högklassiga gruppen!

Jag är självlärd inom fotografi och har det som en hobby. Har ett brett konst- och kulturintresse. Engagerar mig gärna i både ord och bild.

Om jag ska slå ett slag för något speciellt så är det konsthistoria, en outtömlig källa inspiration.

/Lars
emtre
för 11 år sedan sedan


Hej!

Har glädjen att berätta att Konstfotogruppen kommer få förstärkning genom att Lars Nordström kliver på som värd! Hans engagemang och intresse för konstfoto och Konstfotogruppen är stort och till glädje för oss alla kan vi nu räkna honom bland gruppens värdar! Välkommen Lars!
/Maria
esbtse
för 11 år sedan sedan

Det tror jag blir en bra förstärkning,
Jag ser fram emot hur gruppen utvecklas vidare
/Thomas
esbtse
för 11 år sedan sedan


Svar på inlägg av Lars Nordström

Tack Lars för dina intressanta kommentarer.

Jag kanske var otydlig men jag förkastar inte tekniken helt utan tonar ned den del som är hårdvaruberoende. Främst gör jag det då utrustningen är för dyr för att slentrianmässigt skaffa nytt för att prova på eller för att jag har trott att bilderna blir bättre med nyare linser eller kameror.

Oavsiktlig oskärpa är väl det som stör mig mest och som jag oftast råkar ut för och som du har påpekat ett antal gånger i de bilder som jag har laddat upp.
Jag kommer att fortsätta att arbeta med detta, dels att lära mig skärpa rätt i PS dels har jag en uppgraderingsplan för att byta ut D300 mot D800E.

Det känns som jag nu kan tekniken och kan använda den utan att det går ut över bilden,. Därför tar jag nästa steg som jag antar är en naturlig del för oss här på konstfoto och det är att gå djupare i mig själv.


Dessa kriser uppstår lite väl ofta och jag tar då några steg tillbaka för att distansera mig från de känslor som uppstår och har svårt att komma vidare. Jag tror att tanke och utförande måste hänga ihop.

Vissa rekommenderar utförande först och tanke efteråt vid sortering av bilder men då faller iden med att arbeta i projekt och med temor men om man tänker för mycket innan utförandet kan det bidra till att man låser sig.
Jag har just nu ingen lösning på detta och jag har knappt fotograferat under året. och jag är öppen för andras synpunkter på detta.

Kritik är ett problem, Oavsett hur kaxig man är så tror jag att är negativ kritik förödande. Jag har lalla fall lagt ner ett projekt av denna orsak, "närbilder på Beckholmen".

Jag såg ett program om hur man valde ut konst för att ställa ut i en konstskola i Skottland. Domarna följde hårda mallar då det gäller landskap som att individuella grässtrån skulle synas och att skuggan skall finnas på träd och hus. Det lämnade inte mycket utrymme för konstärlig frihet. De gick dock mycket på originalitet i tekniken .

Vad jag nu undrar över nu är hur mycket måste man anpassa sig till de trender som finns om man skall ställa ut och hur mycket skall man arbeta inåt med sig själv? Det kanske inte är ett motsatts förhållande. Jag ser inte konsten som en lek, tyvärr, utan det är ett behov att uttrycka mig som jag känner ett tvång att uppfylla. Detta kanske bidrar till att jag under vissa perioder undviker att utsätta mig för detta.

Det är kloka ord som Julia Cameron (ur "Konsten att vara kreativ") kommer med och jag får fundera över detta.
/Thomas
Lars Nordström
för 11 år sedan sedan

Jag tänker för egen del att jag både blivit för gammal och för egensinning för att bry mig allt för mycket om så kallade regler och kritierier som kan förekomma vid intag på konstskolor. Jag tycker det är en frihet att ha passerat bäst-före-datum för konstnärswannabe, runt 20-30.

Nu ägnar jag mig helt egoistiskt åt det jag själv gillar och tror på. Det är kanske inte någon dum ingång för att göra bild förresten.

Men självklart är det aldrig fel att bläddra i konstböcker, gå på gallerier, få och ge kritik, ha lite självdistans och någon gång också undra vad f-n man håller på med.

Jag gillar dina bilder, särskilt dina svartvita från Tyresta. Jag antar att de är rätt långt ifrån vad klassas som trendigt, men det tycker jag inte spelar någon roll. "Döda fiskar simmar med strömmen". Och även om dina bilder inte skulle vara i klass med världens högst betalda fotografer - vem som nu har rätten att definiera detta - är det din högst personliga betraktelse av världen. Något unikt, som faktiskt ingen annan kan skapa.

Kör hårt!! Håll demonerna stången!!

/Lars
1 2 3 ... 4 Nästa 
ANNONS