VARDAGSSPEGLINGAR

Del 9 på båtsemester – Grönskärsfladen – Sandhamn – Ostholmen

... då lämnar vi Utö och går genom Järnholmssundet vid norra Utö - dit vi cyklade dagen innan – och nu glittrar det på fjärden igen...

...fina välvda broar var något jag "upptäckte" i år, det har säkert funnits gott om sådana i skärgården förr också, men i år fastnade blicken och kameralinsen på dem...

...vi fick en fin segling upp mot Grönskärsfladen.  En "regel" vi lärt oss när det gäller segling är: "Vinden in i höger öra - bara tuta och köra!" Alltså har man vinden in från styrbord så har man företräde före den som har vinden in från babord. Men vad gäller när bägge båtarna har vinden in från styrbord? Vi fick tänka efter ett tag, för med vår "segelbåt" hamnar vi inte så ofta i sådana situationer. Jo, vi hade väjningsplikt när vi kom på kollisionskurs med den här båten trots att vi också hade vinden in från styrbord, för vi låg närmast det håll från vilken vinden kom! Alltså bara att väja och gå bakom.

...Efter den härliga seglatsen kom vi till en av våra favorit-naturhamnar i Stockholms Skärgård: Grönskärsfladen. Tog tyvärr inga bra bilder inne i själva fladen, de här två är tagna efter en liten promenad över ön. Några distansminuter härifrån ligger Nämndöfjärd. Där, i närheten av Franska stenarna skrev Sten Carlberg melodin "Sommar, sommar, sommar" sommaren 1952 när han var ute och seglade en fin sommardag. Sten Carlberg skrev melodin under pseudonymen Sten Roland.

...en grodperspektivbild på sopbryggan inne i fladen...

...nästa dag seglade vi upp till Sandhamn. När vi korsade farleden in mot Sandhamn hann vi precis över innan "Freya" kom dundrande bakom aktern på oss...

...Sandhamnsvy...

..skutan Mathilda...

...med skeppskatt...

...mera Sandhamnsvyer...

...Vi ligger alltid i gästhamnen på Lökholmen när vi är vid Sandhamn. Den här gamla "borgen" ligger vid infarten till Lökholmen. Från Lökholmen går det en passbåt en gång i timmen in till Sandhamn, det är lite mysigt att åka över för att gå och titta på båtar och folkliv samt äta lite gott innan man tar passbåten tillbaka igen till den betydligt lugnare Lökholmen....

...när vi lämnade Sandhamn/Lökholmen på fredagsmorgonen var det ovanligt rörigt med båtar som irrade fram och tillbaka. Många gästhamnsliggare fick lov att lämna sin plats före kl 10.00 för att lämna plats till båtar som skulle delta i en kommande kappsegling...

... men solen sken och morgonen vara bara så där fin som en sommarmorgon vid Sandhamn ska vara...

...dagens mål var en annan favorithamn, Ostholmen, som ligger någon distans utanför Möja, här har vi kommit på plats. Trångt här också, som det var i de flesta hamnar den här fina sommaren....

...vi tog jollen över till Kyrkviken på Möja för att köpa lite färskt bröd, glass och tidningar...

...Möja kyrka...

... och mysiga båthus mm...

...lite olika vyer från Ostholmen...

... och så den obligatoriska solnedgången...

Båtsemester del 1

Båtsemester del 7

Båtsemester del 8

Inlagt 2013-08-20 21:05 | Läst 4378 ggr. | Permalink

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Härligt att se.... och skönt att du har koll på vinden i örat, så det inte går snett.... ;) Fast med "Freya" blir det ju störst går först, så att säga.... Bara själva självbevarelsedriften säger det... :)
Härliga bilder som sagt och det påminner mig om att det va längesedan jag på i Sandhamn...
Ha det fint!! //Peter
Svar från Hampus_6 2013-08-25 08:19
Tack Peter - när det gäller vindarna så får man passa sig så att man inte går på någon "blåsning" - möter man stora fartyg så är man inte så kaxig utan då håller man sig på avstånd ....vad är det man brukar säga "brödseglare" går först! Ha en bra söndag! // Sören
Hej Sören! Härliga båtsommarbilder där jag också haft båtsemester förr om åren! Hälsn Danne
Svar från Hampus_6 2013-08-25 08:22
Tack Danne - hade du segel eller motorbåt på den tiden! Ha nu en bra söndag! // Sören
DanneWest 2013-08-26 17:24
Vi är nu inne på motorbåt nr 14 men numera bara en liten styrpulpet och sedan sommarstuga. Förr hade vi en 10 meters Flipper med väldigt stor diesel! Allt gott!