Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Gotland 2018. Sista kvällen ägnades åt blommor och fåglar...

Det blev en fin stund vid havet efter kvällsmaten på Krusmyntagården.

1. Utsikten är precis sådär fantastisk så den tar andan ur en...

2. Även nere vig havet...

5. På väg tillbaka till bilen, några blommor.

9. Men den sista kvällen på ön var så beskaffad att ingen av oss ville åka tillbaka till stugan så vi följde strandpromenaden från Visby ut mot Snäckgärdsbaden.

10. Full fart på fåglarna. Motljuset til trots var det riktigt roligt att fota...

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18. Sista bilden den här kvällen av tre svanar, (och en tärna). Kanske en alltför tveksam bild, men den känns lite experimentell, sådär. Jag ska testa att göra en svartvit variant, i alla fall! :)

Nästa dag var sista dagen på gotlandssemestern och vår sista utflykt för den här gången!

Postat 2018-07-05 23:48 | Läst 2529 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Gotland 2018, Visby, rosornas stad...

I år har vi inte varit i Visby så mycket som vi brukar, även om vi bodde precis utanför stan. Bara ett par kortare besök. En dag bestämde vi att tjejerna i familjen skulle gå och shoppa medan jag tog en liten runda med kameran. Vi utgick från österport och jag följde muren ett litet stycke, en gata jag aldrig har gått...

1. Och det skarpa solljuset var det inte mycket att göra åt, bara att gilla läget. Men det är ju en bild av Gotland det också!

10.

12.

Postat 2018-07-04 21:51 | Läst 2042 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Gotland 2018, Hallshuk, bland blå båtar och röda stugor...

Direkt när jag klev ur bilen fick jag en stark känsla av deja vu. Jag hade varit här förut! Fast det var länge sedan. Då regnade det så det stod som spön i backen. Jag minns att det blev några snabba bilder i blötan, och sedan snabbt tillbaka till bilen. Den här gången var situationen annorlunda...! :)

9. Sedan, på väg, såg vi det här vackra fältet. Jag var bara tvungen att ta ett skott från bilen...! :)

Postat 2018-07-03 20:59 | Läst 1686 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Gotland 2018, Bläse kalkbruk.

Uppe i norra hörnet av ön ligger ett av de vackraste industriminnen jag vet,  Bläse kalkbruk, (dom kunde verkligen bygga vackert förr i tiden). Stillheten och lugnet ger ett närmast pastoralt intryck. Säkert var det annorlunda att arbeta här under de drygt åttio år som man brände kalk här. Numera är det museum här.

Postat 2018-07-02 21:04 | Läst 1602 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Gotland 2018, Lummelunds bruk, två världar...

En dag började vid Lummelunda. Än har vi inte tagit med barnen in i grottan, men det är en fin och spännande plats i alla fall. Jag hade ännu inte varit i parken invid bruket, så jag började där...

1. Det doftar av ramslök överallt.

2. Kvarnen ligger som en medeltida törnrosaborg i grönskan...

5. Centralperspektiv...

6. Man kan undra varför det är ett sånt grönstick på alla bilder från parken...

7. Men, visst är det väl lite djungel över det hela?

8. Sedan kom jag fram till trappan som skulle leda mig upp till en annan plats...

10. Med en annorlunda färgskala.

12. Lummelunds bruk!

13.

14.

En vacker plats!

Postat 2018-07-01 22:40 | Läst 1951 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera