Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Gotland 2022, Roma kungsgård och klosterruin.

För oss brukar en resa tvärs över ön, från nordväst till sydost innebära ett lagom stop vid Roma kungsgård och klosterruin. Jag kan väl ärligt säga att det inte har varit mitt favoritutflyktsmål. Jag tycker att det kan bli lite för snyggt och tillrättalagt i den ena änden, och i den andra änden, klosterruinen, där det är teater är det alltid byggarbetsplats vid den här tiden på försommaren. Men i år såg jag det med lite andra ögon. Dels så tittade jag lite "bakom" och "bortom" gården (det lite mer tillrättalagda), dels såg jag dimensionen av Roma som kulturknytpunkt...

16.

29.

Sen åkte vi vidare! :)

****

Postat 2022-06-15 20:48 | Läst 1603 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Gotland 2022, vårt vackra semesterboende.

För mig är det viktigt med en fin bas att utgå från. Vi brukar åka omkring mycket på våra semestrar och när vi är på Gotland brukar vi besöka nästan hela ön. Därför är det skönt att komma tillbaka till en plats som kan få kännas som "hem" under några korta sommardagar. I år hamnade vi i Martebo prästgård, och närmare bestämt i flygelbyggnaden. Den har man renoverat upp så fint och inrett två lägenheter. Vi hyrde den delen som vi fick ha med vår katt Cesar. Första kvällen gick jag omkring runt huset och i trädgården (och dess omgivningar) och gjorde mig hemmastadd. Det var en sån fin sommarkväll! :)

****

Utsikt mot Martebo kyrka. Den besökte vi en annan dag! :)

15.

Ett stort tack till vårt värdpar Jan och Suzanne! :)

Postat 2022-06-14 20:10 | Läst 1487 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Gotland 2022, konsten att landa på semestern.

Det har gått ett par år (3) sedan vi var på Gotland senast. Det kom en pandemi emellan. Men förra veckan kom vi iallafall iväg till det som är mitt paradis på jorden. I år har det dock inte varit så mycket nya besöksmål eller sevärdheter. Men, som vanligt, höll jag på att säga kom jag hem med otroligt många bilder! Jag har verkligen fått utlopp för mitt fotograferande riktigt ordentligt! Säkert har jag tagit flera likadana bilder förut. Jag vet ännu inte hur jag ska dela upp det här i bloggen, eller hur jag ska presentera bilderna. Jag tror att det får bli som det faller mig in, enklast, så!  :)

****

När vi kommer till ön, tycker vi om att köpa med oss lite mat och åka till Själsö hamn och titta ut över havet. Det är en speciell känsla att sitta och titta på när färjan vänder åter mot Nynäshamn. Då är det semester på riktigt. Dags att börja vänja sig (och kameran) vid det speciella Gotländska ljuset!

15.

Postat 2022-06-13 20:31 | Läst 1239 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Det blev en liten fotopromenad innan vigseln i Sätra Brunn, (och massor av bilder!)

Idag skulle jag leda en vigsel i Sätra Brunnskyrka. Jag såg till att vara där i god tíd för det finns så många fina miljöer där. Byggnader, park och natur i en oerhört vacker mix! Inte konstigt att det blir så många fotografier tagna när jag är här!

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

När jag kom fram till kyrkan var brudparet på plats och blev fotograferade, innan den vackra gudstjänsten!

24.

Grattis Maria och Marcus! :)

****

Postat 2022-06-04 23:02 | Läst 1510 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Rikedom...!

Äppelträdets överdådiga blomning...

****

Vattnades av juni månads första regnskur.

Postat 2022-06-01 18:10 | Läst 1111 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera