Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Några bilder inifrån Storstugan vid Västerfärnebo Gammelgård!

Jag tycker om att fota inuti såna här gamla hus. Det blir ofta så vackert ljus där och tillsammans med miljön och gamla fina grejer så brukar det bli fina bilder!

(Som vanligt glömde jag att ta nån fin bild på utsidan. Kanske en och annan översiktsbild därtill... Jag är inge bra på det här med projekt...!)

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

~Västerfärnebo Gammelgård 19 juni 2026~

****

Publicerad 2026-06-20 19:06 | Läst 483 ggr 0 Kommentera

Jag gillar verkligen alla fyrkanter på Akademiska sjukhuset i Uppsala!

För mig som kommer "från skogen", så är det här riktigt exotiskt! :)

Jag tog med mig min "nifty-fifty" idag!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

I ett par olika utsnitt!

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

Hiss.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

~Uppsala 18 juni 2026~

****

Publicerad 2026-06-18 22:02 | Läst 372 ggr 0 Kommentera

En försommarutflykt till Sundborn och Carl Larssongården!

Idag har vi firat med en försommarutflykt till Sundborn och Carl Larssongården (Lilla Hyttnäs). Det är ju så vackert där och vädret har varit strålande vackert idag, trots en del fina moln och att luften hade bråttom! Medan de andra gick på visning av huset så gick jag runt i trädgården, runt huset och betraktade med kameran. Och det blev MÅNGA bilder! (54 st.)

****

1.

Tänk att det har gått hela 35 år sedan jag gjorde praktik i Sundborns församling och hade min allra första predikan i Sundborns kyrka. Vad pirrigt det var! :)

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

16.

****

17.

****

18.

****

19.

****

20.

****

21.

Ja det blåste ju rätt rejält. Det finns två sätt att hantera det i sitt fotograferande. Antingen bekämpa rörelsen i löven med snabba slutartider. Eller, omfamna vinden och låta löven svepas med över bildrutan! Jag gjorde båda! :)

****

22.

****

23.

****

24.

****

25.

****

26.

****

27.

****

28.

****

29.

****

30.

****

31.

****

32.

****

33.

****

34.

****

35.

****

36.

****

37.

****

38.

****

39.

****

40.

****

41.

****

42.

****

43.

****

44.

****

45.

****

46.

****

47.

****

48.

****

49.

****

50.

****

51.

****

52.

****

53.

****

54.

****

~Sundborn 7 juni 2026~

****

Publicerad 2026-06-07 21:20 | Läst 703 ggr 4 Kommentera

Speglande och forsande vatten vid Högfors herrgård och hyttruin.

Jag blev lite fotosugen på vägen hem ikväll. Ljuset var så fint efter (eller mellan) regnet. Så jag svängde av vid Högfors, strax utanför Norberg, till herrgården och hyttruinen. Nu blev det inte mycket bilder på varken herrgården eller hyttan, men de var ju med som "kuliss" till det som blev huvudmotivet vid den här fotograferingen, vattnet, både det speglande och det forsande.

****

1.

Byggnaden närmast är en av flyglarna till herrgården (som man kan ana med lite god vilja t.v.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

Sen började jag leka med kamerans live-ND filter, med medföljande långa slutartider. Och det var ju kul! Så där fastnade jag lite...! :)

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

16.

****

17.

****

18.

****

19.

****

Publicerad 2026-05-21 20:30 | Läst 820 ggr 1 Kommentera

Sista april i Uppsala! Nån slags dokumentation av forsränningen, mellan flygen!

Forsränningen, ett "spektakel" där olika hembyggda flytetyg försöker övervinna Fyrisåns virvlande forsar. Som vanligt är det hart när omöjligt att hitta ett bra läge att fotografera från. Nåja, någon slags bilder blev det ju...!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

16.

****

17.

****

18.

****

19.

Publicum framför bästaste nationen! :)

****

20.

****

~Vid Fyrisån i Uppsala sista april 2026~

****

Publicerad 2026-05-02 19:29 | Läst 716 ggr 3 Kommentera
1 2 3 ... 44 Nästa