Tommys hörn av bloggosfären
Mycket väder även vid Snyten igår!
Maffiga moln, fylliga färger, strålande sol och vackra vågor!
****
1.
****
2.
****
3.
****
4.
****
5.
~Snyten vid Broarna, Norberg 10 juni 2026~
****
Vågade bilder (och en och annan andlig bild också! ;)
För idag har jag varit på Björnön i blåsten! :)
****
1.
Jag monterade det enda vädertätade objektivet, (Oly. 7-14/2,8), jag hade med mig på kameran och kröp riktigt nära!
****
2.
Bra väder för skärmsurfing idag! :)
****
3.
****
4.
****
5.
****
6.
****
7.
****
8.
Men mest blev det telebilder på lite avstånd. Experimenterande med Live ND filter.
****
9.
Så kom den här gräsandshanen och ställde sig i blickfånget och putsade sina fjädrar...
****
10
Sen ett stilla moment i 1/8 sek.
****
11.
****
12.
Jag skiftade mellan ND-filter och långa slutartider...
****
13.
...Och vanliga foton med kortare slutartider.
14.
****
15.
****
16.
****
17.
****
18.
****
19.
****
20.
****
~Mälaren vid Björnön, Västerås 23 maj 2026~
****
Detaljerat från Paradiset...!
Igår visade jag ju bilder på vårvinterlandskapet kring Hörendesjön och Paradisbadet. Ibland är det kul att zooma in på det stora, på överblicken. Men det är klart att jag även zoomade in på detaljerna. Det är ju så jag fungerar! :) Så idag blir det detaljer från Paradiset! :)
****
1.
****
2.
****
3.
****
4.
****
5.
****
6.
****
7.
****
8.
****
9.
****
10.
****
~Paradisbadet, Västerfärnebo 10 mars 2026~
****
Min Gotlandsresa i svartvitt!
Igår visade jag mina bilder från Furillen i svartvitt. De tyckte jag blev väldans bra, om jag får säga det själv. Så jag gav mig i kast med att konvertera en del andra av gotlandsbilderna till svartvitt. Jag har försökt vaska fram de bilder som jag tycker har någon slags svartvita kvalitéer. Bilder som har intressanta former, kontraster eller strukturer. Jag kan säga att jag tycker att det var väldigt kul! Så det blev kanske lite för många bilder till den här bloggen också... Men då får det vara så! Så nu blir det massor med svartvita bilder från Gotland, denna färg-ö! :)
****
1.
Först att landa vid Själsö.
****
2.
Första utsikten ut mot Karlsöarna.
****
3.
****
4.
Morgon på Ekstakusten.
****
5.
Djupviks fiskeläge.
****
6.
****
7.
****
8.
****
9.
Tomsarve kvarn.
****
10.
****
11.
Petesgården.
****
12.
****
13.
Kustvägen till/från Hoburgen.
****
14.
Tofta strand.
****
15.
****
16.
****
17.
****
18.
****
19.
****
20.
****
21.
****
22.
****
23.
****
24.
Den lilla skogsvägen mellan Halls huk och Kappelshamn.
****
25.
Bläse kalkbruk.
****
26.
****
27.
Fårö.
****
28.
****
29.
****
30.
****
31.
Katthammarsvik.
****
32.
Anga kyrka.
****
33.
Baju.
****
34.
Histillesviken.
****
35.
Kovik.
****
36.
*****
37.
Högklint.
****
38.
****
39.
****
40.
****
41.
****
42.
****
43,
Visby.
****
44.
****
45.
****
46.
****
47.
Gotland runt på nästan 50 bilder!
****
~I början av september 2025~
****
Vid Kovik (fiskeläge på västra Gotland), gick solen ner och månen upp! det var så vackert!
Jag satt i bilen från Ljugarn och såg hur solen håll på att gå ner över Gotland. Jag ville så gärna se en fin solnedgång över havet, Men jag var nära att ge upp och stanna bilen innan. Det hade säkert blivit fint med solnedgången över jordbrukslandskapet också, med fälten, gårdarna och djuren. Men som vanligt kunde jag inte bestämma mig. Men när jag kom förbi Kovik, så var solnedgången så spektakulär och Kovik är ju ett museum så det är bara att parkera. Kovik är ett museum där man har samlat flera byggnader för att visa hur ett fiskeläge kunde se ut. Dessutom finns det ett fint kapell där. Just kapellet fick mycket uppmärksamhet, (kanske för mycket...?), från mig och min kamera den här kvällen!
****
1.
Man vet ju av erfarenhet att ljuset förändras och att förhållandena kan förändras snabbt! Därför kändes det som om det var lite bråttom att få till mina bilder.
****
2.
****
3.
****
4.
****
5.
****
6.
(Kanske borde jag brusreducera bilderna!? Men det får bli en annan gång, om jag får användning för bilderna!
****
7.
****
8.
****
9.
****
10.
När jag vände mig om såg jag månen stå ovanför Lantmännens silo i Klintehamn! Det bara måste ju bli en bild! :)
****
11.
****
12.
****
13.
****
14.
****
15.
****
16.
(Jag testade att dölja silon bakom träden också!)
****
17.
Till sist den bild jag är allra mest nöjd med för den här kvällen! En sista bild, en vacker kväll, den sista på rosornas ö!
****
Dagen efter var det dags att vända hemåt via en dag i Visby!
****
~Kovik, Gotland, 4 september 2025~
****




































































































