Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Innefoto, Amaryllis macrostyle!

Idag har jag inte varit ute mer än nödvändigt, i följd med vad jag skrev igår. Därför har jag tittat nära på Amaryllisarna vi har fått under julhelgen. En del av dem börjar ge upp nu, medan andra blommar om, och om igen. Vilken växtkraft de visar prov på, imponerande är vad jag tänker. Så finns det ju små fina detaljer på dem...

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

Publicerad 2024-01-20 19:56 | Läst 962 ggr 1 Kommentera

En betraktelse över tiden som går...

Genom macrobilder på ett gammalt fickur jag köpte på en samlarmässa "i min ungdom". (Jag var nördigt intresserad av gamla grejer då, lika nördig som jag är med mitt fotograferande nu! :) Nu är det länge sedan. Klockan har stannat, beckat igen och en och annan fjäder har gått av... Som sagt en betraktelse av tiden som gått!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

Tick tack!

****

(Jag tyckte bruset gjorde sig bra på de här bilderna, så det fick vara kvar!)

****

Publicerad 2024-01-03 20:33 | Läst 1537 ggr 1 Kommentera

Ett universum av kristaller!

Fotoåret har börjat i den lilla världen, Igår fick jag för mig att leta efter fina snöflingor med lilla macroobjektivet (igen)! Idag har jag dessutom använt mig av mellanringarna. Bilens sidoruta fick agera sceneri och bakgrund. (En annan gång ska jag prova att belysa flingorna genom glaset!) Man kommer otroligt nära motivet med den kombinationen, vilket jag tycker passar bra med snöflingorna!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

(Utan mellanringar!)

****

~Kärrgruvan, Norberg 2 januari 2024~

****

Publicerad 2024-01-02 19:25 | Läst 1286 ggr 1 Kommentera

Nej, se det snöar! (Snöflingemacro!)

Så har jag varit ute och försökt fånga snöflingor igen. Men det snöade väldigt smått, så jag hittade inga klassiska snöflingor. Men det var en ganska kreativ stund, trots allt!

****

1.

****

2.

****

3.

****

~Kärrgruvan 20 december 2023~

****

(Fotoverktyg: Olympus OM D EM1 II + Olympus M. Zuiko Digital ED 30 f/3,5 Macro. Focusstacking i kameran, 5 exp.)

Publicerad 2023-12-20 19:57 | Läst 941 ggr 0 Kommentera

Vintermacro.

Jag fick sån lust att fota macro idag. Så jag tänkte att jag skulle gå ut och leta efter snökristaller. Men snökristaller hade ju (naturligtvis) smält ihop. Så det blev att leta efter formationer och strukturer i det lilla, lilla landskapet istället!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

~Kärrgruvan 10 december 2023~

****

Publicerad 2023-12-10 19:34 | Läst 852 ggr 1 Kommentera
Föregående 1 ... 21 22 23 ... 43 Nästa