Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Vintergatan...

****

~Hoppets allé 20 januari 2020~

****

Nån sorts gatufoto, Kärrgruvan-style. Förutsättningarna för olika typer av fotografering är olika. Så är det bara! Ja, för ska man vänta på att någon människa ska dyka upp i bilden, en vinterkväll i Kärrgruvan, ja då kan man få vänta! :)

Publicerad 2021-01-21 19:06 | Läst 1547 ggr 2 Kommentera

Januarigryning...

Några snabba bilder innan jobbet!

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

~Norberg  12 januari 2021~

****

Publicerad 2021-01-13 20:34 | Läst 1237 ggr 0 Kommentera

När man känner sig lite oinspirerad, Norberg out of focus!

Om vädret inte är ett dugg kul. Om skymningen kommer innan en hinner ut. Om en inte har några bildidéer och inte någon inspiration. Om en känner att en har fotat allting inom en rimlig radie, men ändå känner suget att fotografera...

Tänk om jag skulle ta det allra skarpaste objektivet, (Olympus m.zuiko 45:1.8), och sätta det på kameran. Gå ut i blå timmen. Slå av autofokusen, och ställa skärpeinställningen där bilden blir så oskarp som möjligt.

Hur blir det då?...

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

~Norberg 5 januari 2021~

****

Publicerad 2021-01-05 22:41 | Läst 1810 ggr 4 Kommentera

Min adventskalender 16. Natten går tunga fjät.

****

****

Natten går tunga fjät,
runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förlät,
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus,
stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

****

Mörkret skall flykta snart,
ur jordens dalar.
Så hon ett underbart
ord till oss talar.
Dagen skall åter ny,
stiga ur rosig sky,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

****

Text: Arvid Rosén.

****

Publicerad 2020-12-14 19:16 | Läst 2339 ggr 1 Kommentera

Min adventskalender 11. Det är mörkt nu...

Men det blir ljusare igen....

(Triad, "tänd ett ljus")

****

****

Men natten skall vika där ångest nu råder.

Det folk som vandrar i mörkret
ser ett stort ljus,
över dem som bor i mörkrets land
strålar ljuset fram.
(Jes. 9)
****
Snart vänder det! :)
****
Publicerad 2020-12-09 18:38 | Läst 1922 ggr 2 Kommentera
Föregående 1 ... 12 13 14 ... 16 Nästa