Tommys hörn av bloggosfären
Möte med en stad. Första intrycket av Bratislava!
Några dagar i Slovakiens huvudstad Bratislava så välgörande för tanken och inspirationen. Bratislava visade sig vara en riktigt vacker stad med massor av motiv.
1. Sex mil från flygplatsen i Wien kliver vi av bussen. Det är grått och det regnar, både i bussen och utanför. Men det gör inte så mycket...
2. Snart slutar det dock att regna, och vi går för att utforska. Här är det gamla operahuset.
3. Man är ju inte ensam om detta med att utforska staden. Men det här med Selfie-kulturen kommer jag nog aldrig att förstå...!
4. Det finns ju andra sätt man kan använda en sån där "city-dusch" kreativt, tänkte jag! 
6. Vad gömmer sig bakom nästa hörn? Ah, en domkyrka! :) St. Martins katedral.
8. Och om man tittar åt andra hållet...
10. Stadsmur.
11. Sedan gick vi in i kyrkan. 
15. Ute igen, ännu en vidvinklig bild på kyrkan. Den här gången på höjden.
17. Sedan riktning mot gamla stan. 
25. Bara så att jag kommer ihåg var jag varit! (Snyggt brunnslock, eller hur?!)
26. Mitt bland gatulivet stod en kille och trollade fram stora såpbubblor till glädje för både stora och små.
29. Även om termometern visade på sommarvarma 24 grader så är nog hösten på gång även här. 
30. Lite konstfärdig inredning, ute! 
31. Till sist denna dag, en utsiktsbild från mitt hotellrum, mot Donau. Dagen efter var det en annan dag, en tisdag.
Kultur en ledig måndag - Carl Larssongården i Sundborn.
Det bor en kulturtant inom mig, det måste jag ändå säga. Jag tycker mycket om att ta del av olika konstnärliga uttryck, och har försökt mig på flera olika sätt att uttrycka mig och mitt inre genom livet, för det mesta med mer vilja än förmåga, så är det ju för det mesta. Men det är i alla fall ett behov för mig att få uttrycka sig. Igår ville vi vara lite kulturella på den lediga måndagen så vi åkte till Carl Larssons Sundborn. Det är så vackert där. För mig var det tredje gången jag var där och var med om rundvandringen i Karin och Carl Larssons hem. Riktigt inspirerande...
Egentligen visste jag om det, men när guiden sa att man inte fick fotografera inne i huset så blev jag lite ledsen... Det bor nog en liten lättstött pojke i mig också... Men därför är det bara foton från trädgården, exteriören och omgivningarna.
Kraftstationen ligger precis bredvid.
18. Snart var det vår tur att få gå runt och titta i huset.
Eftersom vi var sent ute, det var redan sent på eftermiddagen höll man på för fullt i den lilla byn med att plocka ihop och stänga så det blev inget fika i Sundborn. Vi åkte en sväng upp till Kyrkan där jag gjorde praktik för tjugosju år sedan och höll min första predikan. Men även där såg det släckt och stängt ut. Så det får väl bli en annan gång. En fin sommarkulturdag var det likafullt! :)
Erik Larsgården, Brovallen, Avesta ett ovanligt vackert fikaställe!
Jag har varit här många gånger, också fotograferat här flera gånger. Men det var länge sedan jag fotograferade inne i det vackra huset!
Men det är ju på övervåningen som de riktigt vackra rummen finns!
4. Att titta närgånget på en kurbits blir ju nästan abstrakt konst!
(Att jag inte såg den fula brandsprutan...!) :)
10. Ängeln tyckte jag var en rolig detalj!
12. Exteriört och en fikavänlig trädgård!
14. Och fina sommarplanteringar!
En fin plats på jorden! :)
Årets konstrunda i skulpturparken i Ängelsberg.
Bara en radda okommenterade bilder för att det är ett sånt schysst möte mellan natur och kultur, mellan sånt som är skapat av människohand och sånt som inte är det...
Gotland 2018, Bergmancentret, Fårö.
Jag kan inte påstå att jag är någon cineast, och inte är jag något Bergmanfantast heller. Jag har väl sett någon film och Fanny och Alexander. Mer är det väl inte. Med åldern har dock intresset och förståelsen för Ingmar Bergman och hans konst ökat. Och jag måste säga att det är ett fint "museum" man skapat omkring Bergman och (främst) hans filmer från just Fårö. En stor del av utställningen består av bilder från produktionen av hans filmer, samt berättelser omkring, bl.a. av mötet mellan Bergman, Fårö och fåröborna. Det märks, tycker jag, hur intresserad han var av bilden som sådan. Förutom alla foton och filmsnuttar har man samlat en del föremål från hans filmer. Det var intressant att kliva in i Ingmar Bergman värld en liten stund...
2. Inne det riktiga schackspelet från "sjunde inseglet", (eller en riktig kopia i.a.f. , om jag har förstått det hela rätt!)
Jag har suttit och varit lite frustrerad hela kvällen över det färgstick som konstljuset inne i muséet gav. Men nu tänker jag att det kanske inte är så dumt med en liten sepiaton på mina bilder. Det ger en liten filmisk känsla.
Vill bara säga att jag nu har börjat lyssna på Ingmar Bergmans memoarer "Laterna magica", som finns som radioföljetong på p1. Tänk så det kan gå! :)
8. Sen gick vi i på Fårö museum, vägg i vägg. Också det ett väldigt fint litet museum. Men där blev det inga bilder tagna, inte riktigt läge för det! :)









































































