Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

Aprilväder i Mars...har ju sina fördelar...!

Nej vintern vill tydligen inte ge sig! :( Idag har det snöat hela dagen med stora blaffor till flingor. Som tur är har temperaturen legat något över nollan så inte så mycket har lagt sig kvar på marken. Men jag hittade iallafall några fina motiv att fotografera precis utanför dörren på Klockargården (Församlingsexpeditionen!)! :)

****

1.

****

2.

****

3.

(Lite långfredagskänsla i den här bilden!)

****

~Kumla kyrkby 26 mars 2024~

****

Och så hade jag fel i gårdagens blogg...

4.

Sälgen har visst börjat blomma i mina trakter (varje fall i Paradiset utanför Västerfärnebo, bara en sån sak!:) Samma datum som ovan!

****

Publicerad 2024-03-26 19:24 | Läst 1567 ggr 0 Kommentera

Nordens palmkvistar!

Igår var det palmsöndagen, då man i kyrkan firar hur Jesus rider in på en åsna i Jerusalem. Det är detta som inleder påsken i kyrkan. Det berättas om hur folk lade ut sina mantlar på vägen och skar kvistar från träden och lade dem på marken framför honom. I Johannesevangliet står det att det är just palmkvistar. Men, eftersom vi inte har palmer i här i den kalla och mörka nord, så har man använt sig av videkvistar istället som symbol under palmsöndagen. Vide, eller sälgen var dessutom det första som slog ut i blom efter vintern, en uppståndelsesymbol!

****

****

(Nej, den är inte plockad i år, så långt har inte våren kommit i mina trakter!)

****

Publicerad 2024-03-25 22:17 | Läst 1796 ggr 1 Kommentera

Isens tid...

Kan man kanske börja hoppas på en tid bortom denna istid? Nåja jag överdriver lite. Men idag kunde jag gå relativt obehindrat till husknuten till stupröret där, (där har det legat mycket snö!). Nu rann vattnet längs långa istappar ut på de istäckta stenarna. Det fick bli dagens motiv, lite utforskade med korta macrotelet, (Olympus 30 mm 1:3,5 Macro!)

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

~Kärrgruvan 18 mars 2024~

****

Publicerad 2024-03-18 19:19 | Läst 1590 ggr 1 Kommentera

Nu är det pyntat inför påsk! (Påskliljor och påskfjädrar macrostyle! :)

****

1.

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

~14 mars 2024~

****

Publicerad 2024-03-14 20:58 | Läst 1537 ggr 0 Kommentera

Innan våren kommer...!

****

****

****

****

Mediokra skräpbilder...? Ja, kanske det?! :)

****

Publicerad 2024-03-03 19:32 | Läst 1209 ggr 0 Kommentera
Föregående 1 ... 18 19 20 ... 43 Nästa