Tommys hörn av bloggosfären

Bilden i främsta rummet!

En försommarutflykt till Sundborn och Carl Larssongården!

Idag har vi firat med en försommarutflykt till Sundborn och Carl Larssongården (Lilla Hyttnäs). Det är ju så vackert där och vädret har varit strålande vackert idag, trots en del fina moln och att luften hade bråttom! Medan de andra gick på visning av huset så gick jag runt i trädgården, runt huset och betraktade med kameran. Och det blev MÅNGA bilder! (54 st.)

****

1.

Tänk att det har gått hela 35 år sedan jag gjorde praktik i Sundborns församling och hade min allra första predikan i Sundborns kyrka. Vad pirrigt det var! :)

****

2.

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

16.

****

17.

****

18.

****

19.

****

20.

****

21.

Ja det blåste ju rätt rejält. Det finns två sätt att hantera det i sitt fotograferande. Antingen bekämpa rörelsen i löven med snabba slutartider. Eller, omfamna vinden och låta löven svepas med över bildrutan! Jag gjorde båda! :)

****

22.

****

23.

****

24.

****

25.

****

26.

****

27.

****

28.

****

29.

****

30.

****

31.

****

32.

****

33.

****

34.

****

35.

****

36.

****

37.

****

38.

****

39.

****

40.

****

41.

****

42.

****

43.

****

44.

****

45.

****

46.

****

47.

****

48.

****

49.

****

50.

****

51.

****

52.

****

53.

****

54.

****

~Sundborn 7 juni 2026~

****

Publicerad 2026-06-07 21:20 | Läst 691 ggr 4 Kommentera

Att deklamera...

****

Idag stod Gustaf Fröding på programmet med syföreningen!

Jag tycker att det blev nånting speciellt med den här bilden!

****

~Kumla kyrkby 12 maj 2026~

****

Publicerad 2026-05-12 19:56 | Läst 442 ggr 1 Kommentera

Efter forsränningen i Uppsala på sista april går man mest omkring och väntar på OD...

Så jag gick runt och fotade sånt som jag tycker om att fota!

****

1.

Fönster med en matchande ölburk...

****

2.

Fina gamla hus.

****

3.

Vinklar och vrår...

****

4.

En fin bakgård.

****

5.

Ån från ett annat håll, när alla båtarna har forsat vidare!

****

6.

Människor som njuter av solen i Gotlandsparken.

****

7.

Domkyrkan är ju ett riktigt blickfång.

****

8.

****

9.

Det var fler som ville fotografera kyrkan...

****

10.

Så jag tog några till, fast från en lite annan vinkel...

****

11.

****

12.

Fjellstedtska skolan, där Svenska kyrkans utbildningsinstitut huserar. Här gick jag det sista året av min utbildning.

****

13.

Våren i förgrunden, Järnbron i bakgrunden.

****

14.

****

15.

****

16.

Gustavianum.

****

17.

Mest röj på Snerikes, som det brukar vara på sista april!

****

18.

Det såg mysigt ut med picknick i Universitetsparken!

****

19.

****

20.

Universitetshuset.

****

21.

****

22.

****

23.

****

24.

Dekanhuset, där hade vi föreläsningar och vårt bibliotek på teologen när jag pluggade. Helga trefaldighets kyrka till höger.

****

25.

Vackra skuggor vid Ärkebiskopsgården.

****

26.

Och, på höjden, med flaggan i topp!

****

27.

Nathan Söderblom, Ärkebiskop 1914-31.

****

28.

****

29.

Vid Odinslund brukar det serveras jazz av det lite mer traddiggare slaget. Så också i år. Supertrevligt!

****

3o

Det här paret såg ut att vara riktigt danssugna, och varför skulle de inte...?

****

31.

Såå fint! :)

****

32.

Någon trodde att hon hade kommit i vägen för mitt fotograferande. Men om man fyrar av ett sånt (filmstjärne)leende då hamnar man ändå på bild! :)

****

33.

****

34.

Sen satte jag mig på en bänk vid Helga Trefaldighets kyrka, väntade på OD och mössviftandet, och språkade lite med en jättetrevlig tant! :)

****

Mera bilder från Uppsala i morgon! :)

****

~Uppsala, 30 april 2026~

****

Publicerad 2026-05-03 20:53 | Läst 792 ggr 1 Kommentera

En resa till Stockholm som blev en rejäl portion inspiration och kreativitet...! (Bilder från gamla stan!)

Det här blir min andra del med bilder från Stockholmsresan i lördags. Även här blir det många bilder. Jag vill ändå ha med dem för min egen skull. För en gång skull så är jag riktigt nöjd med bilderna...

****

När jag lämnade Kungliga slottet blev den här porten porten till Gamla stan.

1.

****

2.

Det finns ju mycket som är pampigt med gamla stan, men det var inte det som jag fastnade för den här gången.

****

3.

Mera då miljöerna, gränderna...

****

4.

...och färgerna.

****

5.

Det var rätt lugnt med människor, och de människor som fanns föstes i många fall runt i stora grupper!

****

6.

Jag satte mig ned vid ett av caféerna och beställde in en kaffe och en kanelbulle. Det visade sig vara en kaffe och en KANELBULLE!!! Och mitt fikasällskap var ju min fotoväska...

****

7.

Ja, det är ju inte för inte som man talar om aprilväder... Fast jag satt rätt bra under caféets markis! :)

****

8.

Andra hade inte samma tur...

****

9.

****

11.

Själv blev jag bara lite blöt på en arm. Men det blev fina pölar som staden kunde spegla sig i. Det lyckades jag utnyttja vid ett par tillfällen, Det här var bara det första försöket. Det blev fler försök längre fram!

****

12.

Så började min promenad...

****

13.

Längs kullerstensgator...

****

14.

Omgiven av gyllene hus...

****

15.

Glutta lite i smyg på nån bakgård...

****

16.

Studera en medmänniska med en lila dramaten lite i smyg...

****

17.

Funderade lite på att leta mig in i Tyska kyrkan, men gjorde inte det. Något måste jag ha kvar till en annan gång...

****

18.

En dam med rock på svaj! :)

****

19.

Lite skruvat...!

****

20.

****

21.

Balkong med nyplanterade penséer.

****

22.

Lite mera regn, men det gjorde inte så mycket!

****

23.

Ibland går man runt i cirkel och kommer till samma plats igen. Bäst att passa på att ta en bild till!

****

24.

Ner mot mer besökta stråk.

****

25.

Lite utsikt!

****

26.

Mera människor, många turister, som jag, antar jag...

****

27.

En färgglad en...!

****

28.

Och solen kom och lyste upp!

****

29.

****

30.

Undrar just om Bellman nånsin såg rännstenen som färggrann! Den här dagen var den det. Som en akvarell!

****

31.

Fyrkantig konst, inramat av en fin gammal fönsterkarm.

****

32.

Det var då jag såg den dagens motiv! Det bara måste ju bli en bild...

Fast jag undrade ju om vägskylten störde bilden, eller om den kompade med färgerna i "gatubilden".

****

33.

Så jag beskar den i en variant i 3:2 för att se hur det blev!

****

34.

Så cyklade en tjej förbi! Hon fick vara med hon också!

Ärligt talat så kan jag inte bestämma mig för vilken variant jag tycker bäst om. Men jag är väldigt nöjd med de här bilderna! Det kan man väl få va!? :)

****

35

Sen började solen leka solkatt med oss!

****

36.

En "lady" i rött.

****

37.

Och två andra färgglada damer!

****

38.

De här skönheterna kunde jag ju inte bara går förbi! Framför allt den i mitten!

****

39.

****

40.

****

41

****

42.

Demokrati och Tattoo!

****

43.

Och fastän jag hade Riddarholmskyrkans ståtliga spira rakt framför mig, hade jag irrat bort mig totalt. Jag kunde lika gärna ha varit någonstans i Italien. Så kan det bli när en lantis är på vift i storstan! ;)

****

44.

Efter ytterligare en stunds letande...

****

45.

Så hittade jag en tillfällig hållplats...

****

46.

Och en buss som tog mig raka vägen tillbaka till Centralstation!

****

En så fin dag i Stockholm, så tacksam! :)

****

~Stockholm 25 april 2026~

****

Publicerad 2026-04-28 20:29 | Läst 841 ggr 2 Kommentera

På påskafton besökte vi Varnhems klosterkyrka.

Påskaftonen ägnades åt vår V-årliga resa till Västergötland. Det var några år sedan vi var in i Varnhems klosterkyrka. Förra gången vi var här 2022 höll man på att renovera kyrkan, så då var vi inte in i kyrkan. Då ägnade jag mig åt att vandra runt i klosterruinen. Så senaste gången jag var in i kyrkan måste ha varit 2017. Nu ägnade jag hela stoppet åt kyrkan, exteriört och interiört, det är ju en väldigt speciell kyrka! Jag tyckte det var både mysigt och kreativt!

****

1.

Det blåste snålt, och på vägen ner från Norberg snöade det rejält. Så den där vårkänslan var lite svår att hitta... 

****

2.

Men ljuset...! :)

****

3.

****

4.

****

5.

****

6.

****

7.

(Att jag inte tänkte på medvandrarens fötter...!) :)

****

8.

****

9.

****

10.

****

11.

****

12.

****

13.

****

14.

****

15.

****

16.

****

17.

****

18.

****

19.

****

20.

Väl ute igen tog jag en bild upp mot Kata gård. Den besökte jag tydligen 2017.

****

21.

****

22.

****

23.

Sen fortsatte vi i blåsten mot Hornborgasjön och tranorna! :)

****

~Varnhem 4 april 2026~

****

Publicerad 2026-04-06 19:03 | Läst 703 ggr 4 Kommentera
1 2 3 ... 10 Nästa