Annons
Kalender > Visa aktivitet

Cirkus Cirkör, Mattias Edwall

7 februari - 23 februari
Plats: Galleri Lucifer, Skövde | http://gallerilucifer.se

Fotografen Mattias Edwalls bilder på Cirkus Cirkörs artister har täckt husfasader i Paris och tunnelbanor i New York. De har tryckts på femmetersvepor i Japan, sprejats av graffittikonstnärer i Norge och pryder alltjämt Cirkörs turnétransporter i hela Europa. Nu kan ni se dem i Skövde hos Galleri Lucifer.

Mattias-1_b

Mattias Edwall har varit en betydelsefull del av Cirkus Cirkörs utveckling från att ha varit ett litet cirkusprojekt som mot alla odds startade i Stockholm 1995, till att bli ett av Europas främsta cirkuskompanier. I mötet mellan Edwall och Cirkör uppstår en magi som har skapat ett betydande avtryck i såväl världspress som publikens medvetande.

SJUTTON ÅR MED CIRKÖR
Under 17 år har Mattias Edwall dokumenterat lindansare, akrobater, jonglörer och eldslukare.
Bilderna bröt redan från början med traditionen för hur scenkonst skulle framställas.
Första gången Mattias Edwall fotograferade Cirkus Cirkör var efter en fråga från grundaren Tilde Björfors 1996. Men den då nystartade cirkusens artister hade ingen dekor och ingen färdig föreställning. När Mattias Edwall ändå bestämde sig för att lägga en dag på att fotografera artisterna gjorde han det mot en helt neutral bakgrund, där artisten kommer i fokus, för att fånga ”doften av cirkus”.

ETT NYTT SÄTT ATT FOTA
– Det resulterade i tre affischer som fick stort genomslag. På den tiden skulle man bara dokumentera föreställningar, och fotografera föreställningen på scen i befintligt ljus. Nu blev mina bilder ett nytt sätt att fotografera. Det var en tradition som bröts.
Ett arbetssätt som har sitt ursprung i hur han fotograferade sin pappas, Allan Edwall, föreställningar på Teater Brunnsgatan 4.
– Allan gillade aldrig att bli fotad, han blev stressad av det, men han behövde ju bilder till föreställningarna. Då använde vi oss av ett arbetssätt där han spelade upp ett nyckelparti ur föreställningen, kanske ett par minuter långt, ett tiotal gånger, och jag kunde fotografera. På samma sätt får cirkusartisterna spela upp sina nummer i en studio.
– När de gör ett nummer tittar jag efter moment som går att göra till stillbilder. Sedan får de upprepa den korta sekvensen 30 eller 40 gånger medan jag fotograferar. Jag vill förstärka det de håller på med.

Bok

BOKEN
Det är ett stort material Mattias Edwall haft att jobba med när det nu har blivit en bok. Många av de kända bilder som Cirkus Cirkör haft på sina affischer finns med, men alla har inte passat i bokform, tycker han.
– Jag har jobbat tillsammans med formgivaren Nikko Amandonico med det. Jag har sett bilderna så mycket att jag blivit lite trött på dem. Men jag tycker det är spännande med personer som har en djup och stor kunskap inom ett smalt område, oavsett vilket.

I november på Artipelag utanför Stockholm lanserades "Cirkus", en bok fylld av hisnande och vackra foton från nycirkusens historia.

Hur mycket tid han lagt ner på att följa Cirkus Cirkör genom åren har varierat. Vissa år har han arbetat med en föreställning i studio någon dag, men föreställningen ”Wear it like a crown” följde han med ut på turné för att ta bilder av cirkuslivet. I bilder och texter får man i boken "Cirkus" följa hur artisterna förbereder sig inför föreställningarna, hur de tränar och bor runt om i världen och hur viktigt det är att allt klaffar.

4xME

SPECIALKOLLEKTION
Det ur den delen av backstagebilder som Mattias har tagit fram en specialkollektion, i ett mindre och intimare format, anpassad till den här utställningen hos Galleri Lucifer i Skövde. Tillsammans med de större bilderna kommer de att ge en mångsidig presentation av fotografen och konstnären Mattias Edwall.

ANNAT OCKSÅ
Mattias Edwall har inte enbart arbetat med Cirkus Cirkör. Han har även haft stora framgångar som modefotograf. På 90-talet var det reklamfilm och musikvideos och med åren har det även blivit en rad personliga porträtt av kända svenskar. Mängder av artister har stått framför hans kameror. Marie Fredriksson, Per Gessle och Ulf Lundell har han följt under flera år och pappan Allan Edwall är väldokumenterad. Mattias uppskattar att han som fotograf möter så många fascinerande människor, och därför gillar han porträttfotografering. 

Han förbereder sig med skisser och samlar ständigt på idéer och inspiration till sina iscensatta bilder. Bland uppdragsgivarna finns modemagasin i Europa, men han har även haft uppdrag för organisationer som Stadsmissionen och Rädda Barnen.

ASSISTENT TILL ANNIE LIEBOVITZ
Som son till skådespelaren Allan Edwall växte Mattias Edwall upp bland filminspelningar och kom i kontakt med kameror, filmare och fotografer. När han var 22 år blev han med kamera och började fotografera. På 80-talet jobbade han som fotoassistent och fördjupade sina tekniska kunskaper. Han åkte till USA där han fortsatte som assistent hos Annie Liebovitz och Patrick Demarchelier. Där kunde han fördjupa sig i det egna, personliga uttrycket. Efter ett par år återvände han hem till Sverige 1986. Under 1990-talet gjorde han mängder av reklamfilm och musikvideor, men det har han nästan slutat med eftersom han trivs bäst med stillbildsfotografi.

MATTIAS EGNA ORD OM HUR HAN MÖTTE TILDE
I juni 95 höll jag på med en stor fotografering för ett klädföretag, vi leteade efter fyra aktörer, varav en skulle vara en gyklare. Efter att ha ”castat” några olika som jag trodde skulle passa så träffade jag Janne Unestam (nu känd som Ballongmann). Han såg inte ut som någon av de andra jag träffat, jag var inte säker på att han var rätt person för jobbet, men han hade en fantastisk energi och entusiasm.
Jag kommer ihåg att jag o Janne talade i telefon ett par gånger innan vi åkte ner till Brösarps Backar i Skåne där vi skulle göra produktionen. Varje gång vi talade i telefon så hade han lite mer rekvisita att ta med sig men hur han fick med sig den där jättecykeln begriper jag fortfarande inte.

Dag ett och två hade vi ett riktigt skitväder där nere i Skåne så tredje dagen gick vi upp i soluppgången, gjorde tre dagars jobb på en långlång dag och jag minns fortfarande hur det kändes att fotografera Janne som blåste eld i det magiska blå ljuset i den skånska sommarnatten.

I början av året därpå ringde en Tilde Björfors o hälsar från Janne som jag ju hade jobbat med. Hon presenterar en ide om en föreställning hon och några cirkusartiste jobbar med, vi träffas i hennes kök någonstans i Vasastan. När hon drar hon ut en låda i köket så finns där allt som hade med föreställningen att göra. Någon vecka senare gör vi en fotografering som jag trodde skulle vara ett kul endagsprojekt, men så här sjutton år senare har Cirkus Cirkör växt ur kökslådan och jag med. Ingen vet var vi har hamnat om ytterligare 17 år, det är hela tjusningen - för mig i alla fall.

CIRKUS CIRKÖR
Cirkus Cirkör är Sveriges första nycirkusgrupp och startades i Stockholm 1995. Med konst och pedagogik som redskap har Cirkus Cirkör vuxit till att under ett år som 2011 ha verksamhet i ett sextiotal svenska kommuner och i ett tiotal länder. Sedan starten har 340.000 barn, unga och vuxna tränat cirkus med Cirkör och 1,3 miljoner har sett våra föreställningar.

UTSTÄLLNINGEN ÖPPNAR FRE 7/2 KL 15 - 19

CIRKUS CIRKÖR UPPTRÄDER
PÅ STADSTEATERN I SKÖVDE KULTURHUS
FRE 7/2 KL 19
LÖR 8/2 KL 16

ÖPPET ONS-TORS 15-18, FRE-SÖN 12-15

UTSTÄLLNINGAR I URVAL
Cirkus Cirkör, Galleri Lucifer, Skövde, 2014
Cirkus Cirkör, Vandalorum, Värnamo, 2013
Cirkus Cirkör, Subtopia Gallery, Alby, 2009
Cirkus Cirkör, Fotografiska Museum, Stockholm, 2008
Cirkus Cirkör, HC. Andersen Holmen Theatre and Gallery, Copenhagen, 2005
Cirkus Cirkör, Dansens Hus Theatre and Gallery, Stockholm, 2004
Allan Edwall, Folkets Hus Gallery Hissmofors, Jämtland, 1999
Cirkus Cirkör, Theatre and Gallery Hipp, Malmö, 1998
Cirkus Cirkör, YFO Gallery Stockholm, 1992

- Visa idag
Kategorier
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ANNONS