Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5














38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja vi gör en del bröllop och vilka härliga översiktsbilder, i sport oslagbart i flera av grenarna.
Ja tack för info och frestelsen.....
Kan man göra så med en Mavic 2 Pro?
Vet inte men varför? Kameran har ju en riktning.
Den flyger åt det håll man riktar spakarna (och riktar kamerorna enligt desamma). En drönare har ju egentligen inget fram eller bak, men utgår oftast från kameran. Jag flyger aldrig enligt skärmen på fri hand utan tittar på drönaren OCH skärmen för att ha koll på vart den är på väg och vart kameran är riktad.
Det går också att i appen skapa waypoints dit den ska flyga där jag kan specificera höjd, hastighet och riktning på kameran.
@Ola: ja om man vill välja kameravinkel så måste man förstås rikta kamera rätt, men det kanske inte alltid är nödvändigt att flyga med kameran i färdriktningen?
Jag flyger ofta baklänges, sidlänges etc, t ex när man ska följa ett fordon.
Ser ingen fördel att navigera på något annat sätt än att man riktar kameran mot motivet och sedan kör man bakåt, eller diagonalt etc, ibland samtidigt som man roterar runt motivet.
Det finns inbyggd hjälp för sånt här men det fungerar bättre manuellt.
Vad är du ute efter PMD? Det går att flyga åt alla håll.
Jag är inte ute efter något. Jag bara undrade om det går att göra eftersom jag tyckte att det var praktiskt när jag provade med min drönare.
Filmade du verkligen då? Det låter bara tokigt att inte veta exakt hur den är roterad.
Hur drönaren är orienterad ser man om den inte är alltför långt borta.
Långsökt. Du kan inte ha filmat eller fotat. Några grader hit eller dit spelar stor roll, precis som i vanligt foto.
Nej, det är inte långsökt. Om drönare inte är alltför långt borta så ser man faktiskt på den hur den är orienterad. Åtminstone min lilla drönare.
Men nu kommer vi bort från ämnet. Om man inte kan göra det jag frågade efter med en DJI så är det förstås helt OK. Jag tänker inte ligga sömnlös över det.
Du ser på displayen på pilen om du flyger mot dig eller bort. Samt du får avstånden konstant o då ser du även på dom.
Antar att det är ”headless mode” du pratar om. Nej, det går inte på DJIs drönare så vitt jag vet (har Mavic 2 Pro och Mavic Air).
Det låter väldigt huvudlöst och jag försöker föreställa mig vad Per tycker är så bra med ett sådant läge.
Man kan flyga åt alla håll, helt fritt, och att det skulle vara bättre att titta i verkligheten på t ex 100 m håll, än genom kameran för att de vad man fångar på bild verkar bara knäppt. Är man bara 20-30 meter bort börjar det blir svårt att se om trädet eller drönaren är längst bort, än mindre snyggt välkomponerat i bild och jag är ändå rätt skarpsynt om jag har rätt glasögon på mig.
Om man äger en DJI-drönare så bör man vara medveten om att default-inställningen för DJI GO är att skicka all data om flygningen (inklusive video och audio) till DJI. Det går att stänga av, men man måste göra det aktivt.
Det kanske finns andra drönartillverkare som är lika giriga på data och på att kontrollera användarnas drönare, men eftersom DJI är störst så får de mest uppmärksamhet om sånt här.
Helt oavsett vad man tycker om Dji som kinesiskt företag förstår jag faktiskt inte varför du ser det som något negativt att de kontinueligt uppdaterar sina geofence som hindrar att hobbyflygare ger sig in på förbjudet luftrum.
Det är bra tycker jag men det är en hjälp, ingen spärr. Tex ville den inte flyga nära Bromma en gång när Bromma var stängt.
Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger.
Det kanske är bra för vissa, men för mig vore det negativt. Jag vill inte förlita mig på någon annan för att undvika att flyga i kontrollerad luft utan färdtillstånd. Det är ju knappast så att jag kan skylla på att DJI har programmerat fel om jag råkar flyga i en kontrollzon.
Om funktionen inte är tvingande så är det en annan sak, men jag var av uppfattningen att det inte går att koppla bort den.
Jo det går som jag just skrev. Det är bara att klicka förbi varningen.
Och om du inte gillar funktionen kan du väl blunda när du klickar bort varningen.
Ola skrev: "Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger."
Ja, och NOTAM. Tillfälliga restriktionsområden tror jag inte syns på drönarkartan.
Enligt den här artikeln så kan det ibland vara krångligt att låsa upp geofence-låset.
"GEO displays zones of various risk levels in which flight may pose safety or security concerns and allows users to unlock them. Unlocking low-risk zones requires just a few taps or clicks, while high-risk zones require users to submit particular credentials to ensure compliance with local policies and regulations"
https://www.newsshooter.com/2018/10/25/dji-refines-geofencing/
Det kanske är annorlunda i Sverige?
Här har vi f.ö. en stackare som "fastnade" inne i en "Authorization Zone". Det gick inte så bra när drönare tyckte att flygturen skulle avslutas så snabbt som möjligt.
https://forum.dji.com/thread-159622-1-1.html
Du kanske ska prova. Jag har aldrig haft något problem att klicka bort varningen men så har jag heller aldrig flugit över en flygplats eller slottet.
Jag vill nog inte lägga ut 15000 kr bara för att prova. :-)
Jag har inget problem med att dom spärrar vid flygplatser osv men dom har även spärrat platser som det inte är flygförbud på. Om dom kan få spärrarna att verkligen stämma så är det jättebra. Som att man tex får flyga vid Bromma flyg fram till kl 11,45 på söndagar om jag minns rätt, om du kollat att tornet är stängt.
Går det att klicka bort? När jag skulle flyga nära globen så Var min DJI spärrad gick inte att starta där. Vad jag vet måste du kontakta DJI o dom låser upp en viss tid om du kan påvisa giltiga skäl att flyga där dom spärrat.
Det går att installera annan firmware för att knäcka geostängslet men inte klicka bort med originalfirmware. Det man kan klicka bort är att man är för nära ett geostängsel. Geostängslet för flygplatser är bara någon kilometer. Tag t.ex. Malmen vars geostängsel slutar några hundra meter utanför bantrösklarna och där en drönarpilot i går blev tagen av skyddsvakter.
Var exakt menar du med malmen? Varför blev han gripen? Var kan man läsa om det?
Läs Peters text på kameratrollet.se och Correns artikel.
Det framgår dock inte om det handlade om en DJI-drönare med geostängselfunktionen påslagen.
Om det stämmer att det var en DJI med geostängsel så är det ett bra exempel på risken jag skrev om tidigare. Den haffade drönarpiloten kan ju knappast skylla på att DJI hade felaktiga parametrar i geostängslet.
Stämmer att jag inte känner till om det är en drönare från DJI. Däremot kontrollerade jag geostängslet från DJI och det slutar bara några hundra meter söder om bantröskeln. Jag har utbegärt anmälan från polisen men sådant kan dröja och det är alltid ett lotteri i hur mycket information som framgår där.
Jag har flugit en handfull gånger och flygningen är ju i sig väldigt enkel nu när drönaren är så smart och stabil. Flög i riktigt kraftig vind i fjällen också och där märker man hur mycket man lagt ner på att få produkt stabil.