Intermonde - Högskolan för fotografis avgångselever

CFF - Centrum för Fotografi presenterar för femte året i rad Högskolan för fotografis avgångselever med utställningen: Intermonde.
Medverkande: Andrea Johnson, Kalle Sanner, Lovisa Ringborg, Mehti Namazi, Helga Härenstam, Nadja von Bahr, Andreas Vesterlund, Anna Strand, Guro Olsdotter Gjøl.
Fotografiet som konstform genomgår ständiga förändringar. Det gäller
inte bara fotografiets hastiga tekniska utveckling utan även dess
teoretiska fundament. Högskolan för fotografi befinner sig mitt i en
omväxlande och stimulerande diskussion kring fotografiets betydelse för
vår samtid och förståelse av vår omvärld.
Högskolan för
fotografis magisterutställning visar några av de idéer och estetiska
attityder som unga fotografer och konstnärer har till fotografiet som
uttrycksform och medium idag. I årets avgångsutställning Intermonde
framgår tydligt att avgångseleverna arbetar med fotografiet på en stark
konceptuell nivå i kombination med en hög estetisk medvetenhet. Här kan
man se att några förhåller sig till en klassisk fotografisk tradition
medan andra arbetar med fotografiet rumsligt och väver fritt in andra
medier som video, texter och skulpturer i sina fotografiska
installationer.
Intermonde är en utställning vars titel
anspelar på den franske filosofen Maurice Merleau-Ponty’s
fenomenologiska begrepp: mellanvärld. Denna mellanvärld är den plats
där vi möts och förmedlar våra mellanmänskliga handlingar och vår
förståelse av varandra.
Utmärkande för årets avgångsutställning
är att de fotografiska verken befinner sig i ett gränsland och pendlar
mellan att skildra det vardagliga och det mystiska, det välkända och
det skrämmande. De blandar högt med lågt och i skärningspunkten mellan
motsättningar och oidentifierbara tillstånd uppstår en obestämbarhet
och en laddning som erbjuder en mängd olika tolkningsmöjligheter.
Utställningen väcker frågeställningar kring det nödvändiga påpekandet
om att det vi ser inte alltid är vad det ser ut att vara.
I Andrea Johnsons verk Vast möter vi ett slags sammansmältande mellan människa och ting, en obestämbar värld där språket blir otillräckligt. Helga Härenstam fotograferar i serien Samhälletordinära miljöer och människor där hon via ett säreget ljus får det
främmande och mystiska att träda fram ur det bekanta och vardagliga. Kalle Sannerarbetar med klassiskt fotografi, där han med kamerans hjälp konserverar
det ljus som faller på vanliga föremål i hans närhet. Hans metod är
undersökande där han repetitivt fotograferar hur objekten förändras i
olika kompositioner och ljus. Motiven blir symboler för större
existentiella frågor.
I Lovisa Ringborgs fotografi ur serien The Limbo Pictures är det omöjligt att döma över ont och gott. Titeln syftar på Infernos översta krets i Dantes Divina Commedia. Anna Strands verk Tidsresandets filosofi kombinerar
fotografi och text för att gestalta känslan av att vara «här» men
befinna sig «där» i tanken. Föreningen mellan bild och ord går ut på
att utmana vårt slentrianmässiga sätt att betrakta. Guro Olsdotter Gjøl arbetar med minimalistiska ingrepp i det fysiska rummet där hon leker med våra sinnen och skapar en annan logik.
Nadja von Bahrskapar i sin installation ett slags laboratorium som förenar
faktatexter, fotografier, anteckningar och en video om forskningen
kring att skapa lycka på vetenskaplig väg. I verket diskuteras även
riskerna med artificiell lycka. I We are not here möter vi Andreas Vesterlunds personliga bildvärld av passager och mellanrumsplatser som visar det flyktiga och förgängliga i vår existens. Mehti Namazi arbetar i en dokumentär fotografisk tradition. I hans kritiska verk Don’t confuseblir det smärtsamt tydligt att skenet kan bedra. Motivet har sin
bakgrund i vad som hände i Afghanistan 2001, då USA släppte ner
klusterbomber och matpaket med identiska utseenden.







