Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5























8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/B
Sen kan jag störa mig på det här med 3D-effekter på stillbilderna som man använder vid ett par tillfällen i klippet. Men det har blivit allt vanligare i filmdokumentärer där man använder stillbilder. Extremt fult, och dessutom klingar det falskt med begreppet "dokumentärt", tycker jag.
Vid 0:17 visas ett slags kollage som jag tror att knappast någon kan tro är en obehandlad dokumentär avbildning.
Vid 0:34 vet jag inte riktigt vad man försöker visa, men jag tycker inte att man luras att tro att det är något annat än en man med megafon.
Vid 1:19 är visas ett nytt kollage. Om möjligt ännu tydligare att det inte är en obehandlad dokumentär bild än den vid 0:17.
Jag har inte sett filmen så jag vet ju inte hur mycket sånt här som förekommer i den, men en dokumentärfilm behöver inte enbart bestå av dokumentära bilder. För att förmedla en berättelse kan den få använda andra slags illustrationer, tycker jag.
Megafon-bilden vid 0:34 är ett bra exempel på den typ av bilder med pålagd 3D-effekt som blivit populära att använda i filmdokumentärer med svartvita bilder. Bakgrunden är borttagen och man gör dessutom en "panorering".
De två andra du nämner är förmodligen samma kollage med pålagd 3D-effekt som visas två ggr. Och väldigt uppenbar manipulation, så förmodligen ingen som luras, pecis som du skriver.
Jag har heller inte sett hela filmen, jag bara uttalade mig om klippet. Vi får hoppas att filmen inte innehåller en massa 3D-effekter i stil med den på megafon-bilden :)
Självklart behöver inte en dokumentärfilm enbart bestå av dokumentära bilder. Men om bilderna som visas i filmen påstås vara dokumentära bilder, så ska de ju vara det, och inte manipulationer av dokumentära bilder. Att plocka bort bakgrunden i en dokumentär bild, och lägga på en 3D-effekt, är en bildmanipulation.
Givetvis är det du beskriver i sista meningen bildmanipulation, men jag tycker inte att det gör att filmen inte kan klassas som dokumentärfilm.
En dokumentärfilm är ju inte en objektiv beskrivning av verkligheten. Det är en berättelse som filmaren vill förmedla. Filmaren väljer vad som ska vara med och vad som inte ska vara med i filmen och styr på det viset vilken berättelse som förmedlas.
Det har du nog en poäng i.
Jag stör mig mest på att det här med 3D-effekter på stillbilder är så fult, rent visuellt.
Jag ska inte uttala mig för mycket om den här filmen, innan jag har sett den :)
Det hela började välordnat men sen spårade allting ur.
Wikipedia har en bra redogörelse:
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgskravallerna