Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5















5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ganska stora prissteg. Om CS modellen är så pass bra undrar man ju vad som är värt en uppgradering i beteckning respektive 3 tum?
Inbyggd calibrator och hood i CG modellerna och USB i de nyare. Men vad är det jag ev. spenderar/uppgraderar med en CG modell? Jag tänker använda skärmen för att redigera en konstbok och för utskrifter.
Det var tråkigt att du råkat ut för döda pixlar, det har inte hänt på någon av de skärmar jag hanterat (på utbildningen jag är lärare på har jag sett flera hundra skärmar de senaste tio åren). Men som svar på din fråga ang CS vs CG så är det den inbyggda colorimetern och retardationsfilmen som ger högre maximal kontrast och mindre ljusläckage för CG-modellerna, samt att CG-modellerna har 3D LUT istället för 1D LUT.
Tack för svar! Angående döda pixlar. Det kanske är något annat men ett rakt 1,5 dm långt streck från nederkanten av skärmen. Ändrar färg beroende på bakgrund.
Döda pixlar dyker oftast upp ensamma, inte i linje. Men det låter som att det är något fel med panelen – om det inte är så att du har något problem med kablage. Har du försökt kontakta Eizo för att fråga vad som kan vara fel?
Jag har inte kontaktat Eizo. Men det får bli. Intressant få att veta vad som kan vara orsaken.
Hej Åke,
Här är länken för att fylla i support/service ärende. Vår svenska service tar sedan kontakt med dig. https://www.eizo.se/support/warranty/
Hälsningar
Björn
Tack Björn!