Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5














5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det kanske finns tillräckligt många som har IBIS i sin kameror som ändå är intresserade av dessa VCM-objektiv.
Detta RF 85/1,4 VCM hamnar mellan 85/1,2 och det utmärkta 85/2 IS. Det lockar nog de som vill ha både ljusstyrka och kvalitet.
Bakgrundsoskärpan med 85/1,2 DS gör mig avundsjuk.
Ja det blir så klart en hel del kunder ändå, men känslan är att fler och fler vill testa fördelarna som cinemakameror ger och då blir avsaknad av stabilisering kännbar. Just lätta hus som C50 och R5C är kluriga att handhålla utan stabilisering. Den digitala stabiliseringen räcker inte. Jag har inget emot avsaknad av ibis så länge det finns stabiliserade objektiv.
Flera videografer som jag talat med fnyser åt IBIS. De vill använda andra lösningar för stabilisering som ger dem mer kontroll. Men jag har också mött en som gilllar IBIS.
Stabilisering i objektivet är just en annan lösning. Inte perfekt men bästa lösningen för att kunna handhålla utan att de minsta skakningarna blir störande. I Canons fall så slipper dom också få skit för att deras ibis presterar extra dåligt med vinkliga objektiv. Gimbal och stativ är ju bättre på många vis men när saker sker i stunden kan det bli väldigt osmidigt och ibland inte ens möjligt. Jag pratar inte om Netflixproduktioner nu utan vardagsfilmande tex i naturen eller på bröllop mm.
Jan-Olof,
En sak är att tänka på dock när det gäller DS-optiken. Den ger betydligt lugnare bakgrundsoskärpa på ljuspunkter MEN som jag uppfattat det inte alls lika "mjukt" på en mer vanlig bakgrund. På bilden så ser dörrkarmen(?) betydligt skarpare ut på 85/1.2 DS än de övriga. Läste någonstans att bakgrundsoskärpan (bokehn) är ungefär liknande på vanliga 85/1.2 nerbländat till 2 som DS-versionen på full öppning.