Nyheter
Den 14-15 drar evenemanget "Image for Sale" i gång i Stockholm, som första stad i Skandinavien. Konceptet har tidigare mött stor framgång såväl i London som Paris och New York. Sju av Sveriges största bildbyråer kommer att finnas på plats för att träffa sina kunder öga mot öga. En av anledningarna till att mässan arrangeras är bland annat att internet har förändrat bildbranschen på så många sätt. Innan genombrottet med bildsökande på Internet träffade bildköpare bildredaktörer som snabbt kunde leta fram de bilder som köparen egentligen letade efter. När bildköparna själva letar i de digitala arkiven försvann delvis den yrkeskunskap bildredaktörerna hade. Den mänskliga kontakten med leverantörerna försvann och bildköparen satt ensam med sin ”burk”. Det börjar också bli allt svårare och svårare att hitta de bilder som verkligen skulle illustrera vad som ursprungligen var tänkt. De digitala bilderna dränker idag världen på ett annat sätt än för drygt tio år sedan när Internet började slå igenom på allvar.
För att kunna navigera i detta enorma bildflöde krävs bra sökfunktioner, och frågan om standardiserade sökord är bara en av de ämnen som kommer att diskuteras på mässan. Under evenemanget hålls också seminarier om upphovsrätt, bildköp och video utan kostnad för de föranmälda besökarna. Evenemanget är bara öppet för bildköpare som själva inregistrerat sig på hemsidan.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera