Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...






















23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag ska också börja fast jag ska lysa upp planeter ;)
Grymt coolt att fota under hans förutsättningar!
Bilderna är en klass för sig själv inom det område Claes jobbar!
Kan intyga att blixten har ordentligt med effekt!
Kan inte mer än hålla med. Bilderna är extremt platta. Visst han fotar flygplan och använder blixten i luften, WOW? eller?
För att det ska bli bra måste han ljussätta kreativt även i luften. Eftersom jag själv fotar mer eller mindre enbart extremsporter och kollade hans skidbilder på hans hemsida så anser jag att dom inte är publicerbara i nutidens skidmagasin. För att sådana flygfoton som han tagit skulle bli bra och få bort det platta ljuset så skulle jag använt mig av 3 flygplan, varav 2 med kraftiga blixtar och ett där jag sitter och fotar från. Att göra en studioljussättning i luften på detta vis är då rakt inte lätt. Men det kanske är det ända sättet för att få det att bli bra. Men det ska bli kul att följa utvecklingen för hans fotograferande. Jag hoppas han kommer använda sig av fler plan och fler vinklar från blixtarna för att få ett djup i bilderna. Då kommer dom bli riktigt bad ass. Keep up the good work.
Vadå, det är ju ett tips mer än en regelrätt artikel. Jag visste inte om det här, skulle FS ha struntat i att uppmärksamma det alls, menar du?
Ja - Det är sant att det blir platt bild med ljus rakt på, men ta detta som första steget: Han har för ***** blixt som lyser upp hela plan och han har det uppe i luften. Fatta hur det skulle bli om han skulle ljussätta på "normalt" sätt. Det betyder 1 helikopter därifrån han fotograferar. Sedan 1-3 andra helikoptrar med de blixtar han behöver för att få mera levande ljus. Plus att han bör ha "modellen" i mitten. Det blir inte lätt att ställa till med det kalaset.
I denna typens motljus som han har, så tycker jag att det fungerar med denna typ av blixt. Tycker jag iaf.
Håller helt med. Det är så lätt att klaga, men att göra det själv är svårare.
Att rigga en perfekt ljussättning uppe i luften är inte den lättaste uppgiften, och till alla som förfasar sig över dålig ljussättning, pang-på-blixt m.m vill jag säga, gör det bättre själv!
+1 mycket bra sagt
Var i mitt klagande skriver jag att det är lätt? Jag skrev:
"För att sådana flygfoton som han tagit skulle bli bra och få bort det platta ljuset så skulle jag använt mig av 3 flygplan, varav 2 med kraftiga blixtar och ett där jag sitter och fotar från. Att göra en studioljussättning i luften på detta vis är då rakt inte lätt. Men det kanske är det ända sättet för att få det att bli bra."
Har jag någonstans skrivit att det är lätt, eller att jag kan göra det bättre själv? Jag klagar inte, jag inser bara faktumet att resultatet av den ljussättning fotografen gjort skapat platta bilder som sällan betraktarens ögon anser vara bra.
Glöm inte att det är skillnad på att klaga, och att ge dåligt betyg med konstruktiv kritik.
Okej! Skall ta och rätta till det: Till alla som klagar på ljussättningen (Gäller ej Niclas Magnusson): ^^
Snälla du: läs lite mellan raderna. :P Det finns fler kommenterare än du.
tror det har att göra med att jag lätt tar åt mig :) Det är nog mer mitt problem än andras :) No bad feelings här inte.
"Ja - Det är sant att det blir platt bild med ljus rakt på, men ta detta som första steget:"
Första steget? Han började ju med detta för tio år sedan.
/ K
@ Andres Östberg
Du har helt rätt i att bilder blir inte bra bara för att det är svårt, men vissa bilder är omöjliga att ta på ett bra sätt och då har denne fotograf löst det genom att använda extremt kraftiga blixtar för att t ex ta en bild på ett flygplan eller fartyg i motljus. Helt enkelt bara upplättningsblixt fast i större skala och i luften.
Jag tycker inte att bilderna är "platta", de har bra kontrast och histogrammet ser säkert snyggt ut i de flesta bilderna. Helikopterbilden i denna artikel är ett bra exempel tycker jag, men smaken är olika och det går inte att diskutera vem som har "rätt".
Anledningen till mitt inlägg var att jag tycker man ser så mycket obefogad kritik och dryga kommentarer på FS och andra forum när någon sticker ut från mängden. Jag är inte heller oskyldig, men ibland blir det bara löjligt.
Att ge "konstruktiv kritik" till någon som hittat en nisch och gjort detta i många år och blivit uppmärksammad i flera länder känns... mm, förmätet!
Ännu löjligare blir det när folk hänvisar till lösningen i egna bilder som inte är i närheten av de som finns i artikeln. Många har helt enkelt lite svårt att berömma andra.
Eeeeller gör det enda vettiga i det där läget, kör några minuter i datorn för att lägga upp skuggorna lite snyggt. :P
Vi får väl hoppas att fotografen följer den här tråden så att han lär sig hur han ska göra det enda vettiga.
Menar det ;P
I synnerhet tips och råd av hobbyfotografer som aldrig varit i närheten av fotografering av det slaget. eller inte...
Fast nu börjar herrn bli lite väl dryg. För om jag får säga det själv finns det väldigt många yrkesfotografer med för mycket teknisk kunskap o för lite koll på vad som faktiskt är snyggt. Och såklart tvärt om. Och såklart finns det såna amatörer också. Själv föredrar jag att ha koll på allt. ;P