Helga Härenstam - Berättelser för en 87 år gammal dam & Dag Nordbrenden – Rub with Ashes II

Helga Härenstam: Berättelser för en 87 år gammal dam
För några år sedan jobbade jag som popcornförsäljare på en stadsfestival. Till höger om min popcornvagn dansade några indianer till Return to Innocence och till vänster såldes
t-tröjor med tryck:
”Nobody lives forever”
”I may not be Mrs Right, but I’ll fuck you until she shows up”
”We are just lost souls swimming in a fish bowl”
”No more Mr Nice guy... on your knees bitch”
”In a cats’eye, everything belongs to cat’s”
Mitt emot stod en spåtant. Hon var ganska välbesökt. När jag hade rast bytte jag till mig en spådom mot en mellanpopcorn.
Jag skulle träffa lång mörk man och vi skulle få två barn. Jag skulle fortsätta med det jobbet jag hade. Jag skulle vara frisk tills jag blev gammal, då skulle jag få problem med minnet, glömma det mesta och sedan gå ur tiden vid 87 års ålder.
Berättelserna i den här utställningen är en samling minnen
till mig som den 87 åriga gamla damen.
Helga Härenstam
2012
I Berättelser för en 87 år gammal dam har Helga Härenstam kombinerat fotografier och texter som ofta handlar om egna och andras upplevelser av minnen, fotografi och döden. Texterna är ett urval av sådant hon har antecknat från det att hon nyss lärt sig skriva tills idag. Hon har arbetat associativt med kombinationerna av text och bild.
Berättelser för en 87 år gammal dam har finansierats med stöd från konstnärsnämndens projektbidrag. Arbetet kommer även att ges ut i bokform på Journal förlag under 2012.
Helga Härenstam är född i Värmland 1980 och verksam som konstnär i Göteborg.
Hon är utbildad vid Högskolan för fotografi (MA 2003-2008). Hennes arbeten är mestadels foto och text baserade och presenteras i form av utställningar och/eller böcker. I sitt konstnärskap intresserar hon sig främst för fotografiet och självbiografin, deras historieberättande aspekter och deras balansgång mellan fakta och fiktion. Under sommaren 2010 påbörjade Helga Härenstam sitt konstprojekt ”Berättelser för en 87 år gammal dam”. Hon arbetade då på Helsinki International residency programs (HIAP) ateljé i Sveaborg. Hon har även tidigare haft arbetsstipendium genom HIAP och CFF (september-oktober 2008). Vid det tillfället arbetade hon med en annan fotografisk serie som resulterade i boken The Looking Glass Photos. De senaste åren har Helga Härenstam arbetat med flera utställningar både i Sverige och internationellt bland vilka kan nämnas Hippolyte galleri i Helsingfors, Format galleri i Malmö, Hasselbladscenter i Göteborg, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings konstmuseum, Centrum för fotografi,La Bellevilloise och Centre de photographie de Lectoure i Frankrike, Liljevalsh konsthall, Finlands fotografiska museum samt på Seoul International Photography festival i Korea. Helga har också erhållit ett flertal stipendium däribland Robert Frankstipendiet och konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium.
För mer info och cv se:
www.helgaharenstam.se
Dag Nordbrenden “Rub with Ashes II”
Dag Nordbrenden är bildkonstnär och arbetar i huvudsak med fotografi. Hans arbeten tar sin utgångspunkt i en dokumentär tradition, och olika sätt att tematisera tid har varit ett framträdande drag. Nordbrenden är kanske mest känd för sitt arbete i serien “Be Yourself Tonight” från år 2000 – 2002, vilket är en serie exakta rekonstruktioner av gamla familjebilder från konstnärens egen uppväxt. Här poserar familjemedlemmar och bekanta i de samma miljöer som förekommer i fotografier tagna flera år tidigare.
Nordbrenden är bosatt i Oslo, men har vistats och verkat på många olika ställen i världen, något som med tydlighet framgår i hans bildproduktion. I samband med den nu aktuella utställningen på Centrum för fotografi lanseras konstnärens alldeles nyutgivna bok “Rub with Ashes”. I utställningen visas senare arbeten ur materialet från boken. Motiven i “Rub with Ashes” är hämtade ur miljöer från olika delar av världen och kombinerar nyktert betraktande ögonblicksbilder med mer laddade stillebenaktika scener. Fler fotografier visar sociala sammankomster och lokala händelser, vilka kan ses i ljuset av ett globalt perspektiv. Andra bilder kommenterar den så kallade medieverkligheten, eller är bearbetningar av foton hämtade från dagspress eller liknande. Genom att låta det politiska och det lyriska mötas och samverka skapar Nordbrenden förutsättningar för ett mer komplext rum där olika motiv och utgångspunkter kan börja kommunicera med varandra.






