Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fotosidan träffar Mary Ellen Mark

Fotosidan träffar Mary Ellen Mark

Mary Ellen Mark besöker i veckan Stockholm och Nordiska museet. Fotosidan.se passade på att träffa henne för en intervju. Foto: Ingrid Folkesson.
68-åriga Mary Ellen Mark har verkligen blivit en ikon inom fotografin. Listan över de filmstjärnor som stått framför hennes lins är lång, liksom den över de priser hon vunnit. Själv ser hon ganska ödmjukt på framgångarna.
– Du är aldrig bättre än ditt senaste projekt, säger hon.


Mary Ellen började fotografera redan när hon var nio år. Då använde hon en gammal lådkamera av modellen "Box Brownie". Flera år senare tog hon sin första kurs i fotografi, och ända sedan den stunden har hon vetat att det är det här hon vill hålla på med.
– Jag älskar det fortfarande, säger hon.

Sociala problem

Det dokumentära fotografiet är det som står henne allra närmast. Hennes bilder handlar inte sällan om sociala problem som drogmissbruk, prostitution eller utanförskap. Nu är hon här i Stockholm för att presentera utställningen "Underbarn" som handlar om handikappade barn på två specialskolor på Island.
– Jag fick ett speciellt tillfälle att jobba med de här barnen. Systemet i Island är fantastiskt. De tar god hand om barnen, säger hon.
Utställningen fick ett mycket varmt mottagande på Island. De hade en stor vernissage där alla barnen deltog med sina familjer, något som var viktigt för Mary Ellen.
– Man ska inte underskatta hur mycket de förstår, säger hon.

"Man ska inte overdo it"

Mary Ellen visar mig också upp boken "Seen behind the Scene" som precis färdigställts. I den visas fotografier från de drygt fyrtio år som hon har hon funnits med i kulisserna vid otaliga Hollywoodproduktioner och porträtterat världskändisar som Woody Allen, Pamela Anderson, Kevin Bacon, Jim Carrey och Jane Fonda. De flesta bilderna i boken har hon tagit utan att gå in och regissera eller arrangera. Men andra är mer klassiska porträtt, där hon har valt en miljö och styrt sina modeller en aning.
– Men man ska inte "overdo it". Ett porträtt måste berätta något om en person, som du inte redan visste. Många fotografer tvingar kändisarna att göra något som de normalt sett inte skulle göra, för att få en annorlunda bild, men det tror inte jag på, säger hon.

Står fast vid det analoga

När jag frågar Mary Ellen om var som varit svårast i hennes karriär funderar hon en lång stund innan hon säger,
– Påtryckningarna att gå över till det digitala. Hela förändringen i branschen har varit jobbig.
Mary Ellen är en stor förespråkare av det analoga arbetssättet. Hon gillar hantverket, filmen och att verkligen kunna fullända en bild tekniskt i labbet. Förut gjorde hon själv allt arbete i mörkrummet, men numera har hon folk som hjälper henne med den biten. Hon är lite oroad över hur snabbt det digitala fått genomslag.
– Några fotoskolor har helt slutat med mörkrumsundervisningen, och det är synd. Jag tycker de ska fortsätta använda film, säger hon.

När jag ska ta ett porträtt av henne försöker jag lyfta fram en fördel med de digitala kamerorna.
– Man kan ju trots allt se bilden direkt efter att man tagit den, menar jag.
– Nej, det är det värsta av alltihop!, utbrister Mary Ellen.
–Då tror man att man har fått en bra bild, men om man hade haft en analog kamera kanske man skulle fortsatt fotografera tills man verkligen känner att den sitter.

Vill inte bara göra vackra bilder

För Mary Ellen är det digitala fotografiet ett helt annat medium. Ett annat sätt att se på fotografi. En del av förändringen med det digitala har också lett till att tidningarna efterfrågar en annan sorts bilder. Mary Ellen upplever att de djuplodande reportagen allt mer får ge vika för en annan sorts material. Det mer glättiga, lättsamma och underhållande. Men det kommer inte hindra henne från att ta de bilder hon vill ta.
– Jag vill göra något som väcker känslor hos människor. Jag vill inte bara göra bilder för att de ska vara vackra att se på, säger hon.

Just nu håller hon och hennes man, filmregissören Martin Bell, på med ett projekt som handlar om de amerikanska skolbalerna. Även om de ofta befinner sig på olika platser i världen, samarbetar de ofta i gemensamma projekt. Martin Bell har till exempel gjort två dokumentärfilmer som nu visas tillsammans med Mary Ellens fotografier i serien "Underbarn".

Hur länge Mary Ellens karriär kommer att fortsätta vet ingen. Själv har hon i alla fall inga planer på att sluta.
– Jag hoppas jag dör med en kamera i min hand, säger hon.

Mary Ellen Marks tre bästa fototips
– Var dig själv.
– Ta kontrollen! Den du fotograferar måste känna att det är du som är i kontroll över situationen.
– Hitta ett projekt som verkligen intresserar just dig. Sen följer du det.

Vill du se mer av Mary Ellen Mark?
Fler bilder och fakta om henne hittar du på hennes hemsida.
Den som befinner sig i Stockholm har också möjlighet att träffa henne imorgon (torsdagen den 6 november) på Nordiska museet, då hon håller föredrag och visar bilder. Utställningen Underbarn visas fram till den 8 februari nästa år.

Publicerad 2008-11-05.
FAKTA| Mary Ellen Mark
Ålder: 68
Bor: New York
Familj: Gift, men inga barn.
Förebild: Ingen speciell. Visst finns det personer som har inspirerat henne, som till exempel Irving Penn, men det behöver inte nödvändigtvis vara fotografer. Hon inspireras också mycket av sina vänner.
Favoritkamera: Ingen. Alla är bra till olika saker. Men för film är det Mamiya 7 och 645.


Mary Ellen Mark är just nu aktuell med utställningen "Underbarn" som visas på Nordiska museet i Stockholm.

Boken "Seen behind the Scene" är en sammanställing av fyrtio års fotograferande på filminspelningar.

En av de celebriteter som var svårtast att fotografera var Marlon Brando, i alla fall under de tidigare åren av hans karriär. Då var Mary Ellen tvungen att fråga om tillstånd varje gång hon skulle fotografera i hans närhet.

Mary Ellen har ett stort social engagemang, och har rest mycket. I I Indien spenderade hon flera år för att dokumentera Moder Theresa, en indisk cirkus och bordellerna i Bombay.

Tiden på den indiska cirkusen blev en av de bästa i hennes karriär.

En bild från serien om gatubarn i Seattle. Flickan på bilden är 14-åriga "Tiny", utklädd till fransk hora på Halloween.

4 Kommentarer

joelchr 2008-11-05 17:10  
Jag håller med henne när det gäller det analoga/digitala fotot.
"–Då tror man att man har fått en bra bild, men om man hade haft en analog kamera kanske man skulle fortsatt fotografera tills man verkligen känner att den sitter."
Det är bättre med analogt helt enkelt. Åtminstone bildmässigt. Man tvingar sig själv att ta bättre bilder och slösar inte på samma sätt.

Tack för en bra artikel!
ekfeldt 2008-11-06 08:24  
Ja det kanske börjar bli dags att vara sig själv och sluta tänka på vad andra vill se eller förväntar sig av en.
Projekt, vad är det :)
Det kanske man skulle testa det också.
Som det ser ut nu så blir det en salig blandning i det man/jag lägger upp.
Ingen röd tråd liksom.

Hon säger saker som får en att vilja tänka, att bli bättre.
Bra artikel.
Freddie 2008-11-06 09:36  
Analog film? Då kan man ju ta hur många bilder som helst. Jag kör med försilvrad kopparplåt för att verkligen tvinga mig själv till att ta den den perfekta bilden. Man har bara EN chans!
silfver 2008-11-07 12:44  
Var hittar ni dessa högupplösta bilderna? Galleriet på hennes hemsida visar endast lågupplösta. :(
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS