Annons

Ny webbplats om makrofoto

FS-medlemmarna Stanislav Snäll och John Hallmén har startat en ambitiös fotosajt om makrofoto. Vi ringde upp John för att lära oss mer om makro.

John Hallmén har varit medlem på Fotosidan sedan 2004. För tre år sedan kom han i kontakt med Stanislav Snäll som delade hans intresse för att fotografera småkryp.
De har blivit goda vänner och ordnar workshops tillsammans. Nu har de även startat sajten makrofokus.se tillsammans.


Stanislav och John

Vad är det som är så speciellt med att fotografera makro för dig?
– Det sammanfattar tre olika intressen jag haft sedan jag var liten. Jag har alltid tittat på smykryp under stenar. Har alltid gillat former och bildskapande. Makro är också mycket teknik och prylar, och det har jag gillat sedan jag var liten.

Måste det vara dyrt att fotografer makro?
– Nej, det behöver det absolut inte vara. Det är ett budskap som jag försöker missionera. Man klarar sig med enklare prylar än man kan tro. Det behöver inte kosta mer än några hundralappar att börja med makro.

Om man lär sig att behärska en extern blixt bra så kommer man långt. En försättslins av bra kvalitet är också ett billigt nybörjartips. Det var så jag började.


Denna bild består av 103 exponeringar

Du har bilder på makrofokus.se med bilder bestående av 103 ihopslagna (stackade) exponeringar. Varför? Hur funkar det?
– Största anledningen är att komma runt diffraktion som uppstår när man bländar ner mot 8 och som sänker bildens verkliga upplösning. Genom att slå ihop flera exponeringar där skärpan ligger olika skapas ett större skärpedjup. Det ger också en väldigt lugn bakgrund eftersom den suddiga bakgrunden som uppstår med en stor bländare behålls.

Risken är att motivet rör sig när det blåser. Det gäller att gå upp en vindstilla morgon när krypen sitter still. När solen börjar värma upp marken börjar det blåsa. Ska det blåsa mindre än 5 meter per sekund på dagen kan det vara värt att ge sig ut på morgonen. Sen kanske motivet sprattlar med antennerna. Att det är svårt är en utmaning.

Ge oss tre tips för bättre makrobilder!
– Försök att bestämma dig för vilken typ av makrobild du vill ta. Vill du fotografera i befintligt ljus eller med blixt. Koncentrera dig på en variant när du åker ut.
– Lär dig den utrustning du har. Jag ägnar ofta vintern åt att vässa min teknik och jobba ihop mig med min utrustning.
– Ha inte alltid med dig kameran. Det kan vara väldigt värdefullt att gå utan kamera och bekanta sig med potentiella motiv. Har du kameran så letar du bara motiv och missar intressanta fenomen i naturen. En lupp kan vara bra att ha med sig då. Ser man nått i spännande i luppen uppstår en fotofrustration som ger drivkraft att ge sig ut senare med kameran.

Vad har Fotosidan betytt för dig
– En viktig grej är att jag lärt känna Stanislav och vi har haft mycket glädje av varandra. Att möta likasinnade är en stor fördel. Det är också mycket utvecklande att titta på andras bilder.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-08-30. Läst av 28045 personer.
2011-08-30 16:36   Ventures
När nu stackade makrobilder blivit allt vanligare blir "vanliga" makrobilder med kort skärpedjup inte lika fascinerande längre. Vilken makrofotograf vill inte kunna ta bilder som Johan och Stanislav?
2011-08-30 16:52   Billingen
"– Ha inte alltid med dig kameran." Strider fullständigt mot den vanliga rekommendationen och de flesta fotografers vana - underbart! Stanislav och Johan är inte bara duktiga fotografer utan dessutom generösa att dela med sig av sina omdömen och sitt kunnande. Deras initiativ har mitt fulla stöd. Lycka till!
2011-08-30 16:54   Nahoj-P
John!!! Inte Johan

/Johan
Billingen   2011-08-30 17:44
Ooops! Ursäkta, förstår att du inte vill bli ihopblandad med John ;-) Skämt å sido, rätt ska vara rätt.
Nahoj-P   2011-08-30 22:28
... var ju menat till artikelförfattaren :-)
2011-08-30 17:49   johannes_wl
Flera gånger har folk sagt till mig utrustningen inte spelar någon roll, och att bilderna inte blir bättre om man har bättre (rätt) utrustning. Den dagen jag lyckas ta bilden längst ner, med mitt kitobjektiv (på D90n) ska jag aldrig mer påstå det.

Förbannat snygga bilder! Blir avundsjuk på alla som har ett macro-objektiv :)
Lucanus   2011-08-30 20:31
Till Johannes // Självklart att bra och rätt utrustning underlättar, men man kan lära sig använda sin utrustning på rätt sätt och ta underbara bilder med den också. På våra makrofotokurser behöver man inte ha speciell makroutrustnig. Och även om vi brukar låna ut makrogrejer för att testa eller lära sig någon speciell teknik så försöker vi att ge våra kursdeltagare kunskap som grund för att ta bra makrobilder även med relativt enkla och billiga fotoprylar. Med en bra makrolins går det att fota makro även med ditt kitobjektiv (eller åtminstone att börja med och skaffa makroobjektiv senare).
Hälsningar Stanislav
johannes_wl   2011-08-30 20:44
Klart. Men eftersom kitobjektivet har en närgräns (pratar om 18-105mm f3.5-5.6 nu) så är det bokstavligt talat omöjligt att komma så när (och dessutom ännu mer omöjligt att få en lika skarp bild, och lika omöjligt att få till så kort skärpedjup som de objektiven)

http://johanneslang.blogg.se/images/2010/dsc_1195_e_105546925.jpg

Där har jag fokuserat manuellt (eftersom man kommer några cm närme än med autofokus), alltså exakt så nära som jag kan komma med ett kitobjektiv, och dessutom beskurit bilden rejält.

Har du något spontant tips hur kommer närme utan andra föremål är jag väldigt sugen på det!
Ventures   2011-08-30 22:01
Johannes, billigaste sättet att komma närmare är att simulera en mellanring genom att hålla objektivet ett par centimeter framför kamerahuset och får då en helt annan närgräns. (på kitobjektivet utan bländarring får man manipulera bländarpinnen lite om man inte vill ha bländare 22. Ett billigt gammalt manuellt objektiv funkar bättre). Nästa steg kan vara att skaffa en mellanring eller tillverka en av ett rör eftersom det blir störande ljusinsläpp utan. Se testbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2439683.htm?set=mp
Ett äldre makroobjektiv kan man hitta för några få hundralappar.
Deklol   2011-08-31 09:19
Johannes, det stämmer inte helt. Med kitobjektivet kan du komma VÄLDIGT mycket närmre än så.

Gör såhär:
plocka av objektivet, vänd frontlinsen mot kamerans sensor och håll tätt.
Vrid om brännvidden till ca 25-30mm. Håll upp bländarspaken till mitten ungefär med ett av dina fingrar och kör med blixt. BOM! där har du en närgräns beyond 1:1 med kitobjektivet. Och när du lyckas få rätt på bländaren blir det faktiskt riktigt skarpt också.

Fler tips: www.fotoguru.se
Mvh
Dennis Karlsson
2011-08-30 20:29   Chris Berg
Alltid lika intressant att se bilder från John och Stanislav, enormt vilka grabbar som kan hålla rörelsen borta, och bara fota på. Utmärkt bildseende och bra förutsättningar är grunden för så här bra material. Säkerligen triggar ni varandra till ännu högre resultat. Fortsätt att visa oss andra mer. Lycka till!
2011-08-31 12:45   Origins
Vilken bra guide om blixtar! Toppen.
2011-08-31 13:37   Rolz
Kan bara bli mycket imponerad! Härligt med personer som samtidigt de brinner för sin sak delar generöst med av sina erfarenheter. Lätt en tumme upp!

//R
2011-09-01 12:57   Användarnamn:Morot
Helgrymma bilder! jag är lite sugen på att testa att stacka bilder. Hur fasen lyckas man dra iväg 103 bilder på en insekt som sitter på en blomma?!
John Hallmén   2011-09-01 15:31
Kul att du känner dig inspirerad att prova på stackning!

Ja, 103 exponeringar kan tyckas mycket och oftast räcker det med betydligt färre – ett tiotal exponeringar tagna vid lite mindre bländaröppning kan ge fullt tillräckliga resultat.

När jag fotar sekvenser som denna tar jag ungefär en bild i sekunden så i det här fallet behövde flugan sitta stilla i knappt två minuter. Det är ingenting jag skulle hoppas på mitt på dagen men på morgonen – precis när ljuset är tillräckligt för fotografering men innan solen värmer – är det inte alls osannolikt. Faktum är att många insekter och andra småkryp kan sitta alldeles stilla i timmar under natten och det har hänt att jag tagit flera sekvenser (ur olika vinklar och så vidare) med sammanlagt över tusen exponeringar innan krypet rört sig det minsta lilla. Självklart finns andra problematiska faktorer (framförallt vind) som kan ställa till problem så det är ofta en utmaning även om man är ute i gryningen. Samtidigt finns det förenklande omständigheter med att stacka – att fota med stor bländaröppning håller ju nere slutartiden för varje enskild exponering vilket minskar risken för rörelseoskärpa. Att växten/krypet svajar svagt behöver inte göra så mycket – man får kanske lite passningsfel mellan exponeringarna men det är mjukvaran som sköter stackningen bra på att kompensera för så det är ett mindre problem.

Som Hans Erik nämner i första kommentaren är det allt fler som fastnar för fokusstackning och det är nog det vi får mest frågor om just nu – så räkna med att det kommer artiklar på det ämnet på makrofokus.se!

Utan tvekan finns det fortfarande stort utrymme för "vanliga" ostackade makrobilder – av många olika anledningar, både tekniska (vill man fota snabba förlopp är stackning ganska odugligt exempelvis) och konstnärliga. Men jag ser stackning som en välkommen utväg ur det för makrofotografen i längden trista valet mellan dålig upplösning (till följd av diffraktion vid liten bländare) eller obefintligt skärpedjup (vid stor bländaröppning).

/John
2011-09-04 17:27   avsl120710
Hur gör man de här stackade bilderna? Är det en funktion i kamerna eller hur gör man rent praktiskt?
Användarnamn:Morot   2011-09-04 21:03
Om jag har fattat rätt så tar du flera exponeringar där du enbart "flyttar" fokusplanet för varje exponering. Bilderna slås sedan ihop i ett program i compjutern där enbart de partierna som är i fokus används. Slutresultatet blir att hela motivet är i fokus.
John Hallmén   2011-09-04 22:41
Ja, Marcus beskrivning är helt korrekt! Det är alltså inte en funktion i kameran utan man tar bilder precis som vanligt med små fokusförskjutningar mellan varje bild. Ju mindre skärpedjup man har i varje enskild bild, desto fler exponeringar behövs totalt för att täcka in det man vill avbilda i fokus. Vid höga förstoringsgrader och stora bländaröppningar kan skärpedjupet vara så kort som någon hundradels (eller i extrema fall tusendels) millimeter. Eftersom man helst vill ha ett litet överlapp i fokus mellan två på varandra följande bilder måste fokusförskjutningarna vara i samma storleksordning vilket i vissa fall kräver lite speciell utrustning – jag använder ofta ett så kallat linjärbord ("linear stage") med mikrometer.

Vi får mycket frågor om detta så utförligare artiklar om fokusstackning är garanterat att vänta på makrofokus.se!
avsl120710   2011-09-05 07:38
Men hur blir det med exponering, det blir inte överexponerat liksom? Finns denna funktion i lightroom 3?
John Hallmén   2011-09-05 08:43
Exponeringen påverkas inte av fokusstackning men det är en berättigad fråga eftersom "stackning" antyder att bilderna läggs ihop ovanpå varandra. Men snarare än att bara addera pixelvärden kan man grovt förenklat säga att stackningsprogrammet klipper ut de skarpa delarna i varje foto och pusslar ihop dem till en resulterande bild.

Fokusstackning finns inte i Lightroom 3. Även här råder lite begreppsförvirring eftersom funktioner som "group into stack" finns i Lightroom (engelsk version). Stackar/högar i Lightroom är dock bara organisationsmässiga grupperingar av bilder och har ingenting med fokusstackning att göra. I Photoshop CS4/CS5 finns en fokusstackningsfunktion men jag uppfattar den tyvärr som mycket bristfällig i jämförelse med vad som erbjuds i specialprogram som Zerene Stacker, Helicon Focus eller CombineZP.
avsl120710   2011-09-05 09:21
Ja jag misstänkte att det fungerade så, vilket program rekommenderar du till en vanlig intresserad amatör? och/eller vad ligger de på prismässigt?

(tack för snabba svar! )
John Hallmén   2011-09-05 10:36
CombineZP är gratis men finns endast för windows. Helicon focus och Zerene stacker finns för både Mac och Windows (Zerene är ett Javaprogram så det finns för de flesta plattformar) och båda erbjuder möjligheten att testa programmet gratis i 30 dagar. Mitt råd är därför att prova alla tre eller åtminstone två av dem och se vilket som faller dig på läppen. För mig som macanvändare är inte CombineZP något smidigt alternativ men jag gillar både Helicon och Zerene. På senare tid har jag så gott som helt övergått till Zerene som jag tycker passar mina behov lite bättre men andra föredrar Helicon.
2011-09-04 20:05   Dr. Mike
Sjukt snygga bilder. Intressant läsning på deras sida.

Merläsning

Större skärpedjup med fokusstapling

Tunt skärpedjup är ett vanligt problem vid makrofoto. Lösningen är fokusstapling, det vill säga att man tar flera olika exponeringar med lite olika fokus och slår samman. Bob Bovin har testat den inbyggda staplingsfunktionen i sin Olympus och jämfört med att göra klart bilden i datorn. Läs mer...

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 2

Äntligen BSI-sensor med global slutare från Sony

Global slutare i sensorn kommer att underlätta fotografering i framtiden. Sony har presenterat en banbrytande sensor med global slutare och extremt hög uläsningshastighet. Men Sony är inte ensamma om att utveckla globala slutare. Läs mer... 8

1 mars införs avgift på köp utanför EU

Postnord bestämt att ta ut avgift och moms för varje försändelse som kommer från land utanför EU från och med den 1 mars. Avgiftens storlek beror på varornas värde. Läs mer... 18

Snurrig oskärpa med Lensbaby Burnside 35/2,8

Lensbaby Burnside 35/2,8 är världens första vidvinkel med Petzval-konstruktion som ger en virvelformad bakgrundoskärpa. Läs mer... 10

Vintervandring med kameran

Fotosidan-profilen Peter Engman har äntligen kommit ut med kameran igen och bjuder på sköna vinterbilder i bloggen. Läs mer...

Lexar-anställda startar nytt: ProGrade Digital

I höstas tog kinesiska Longsys över Lexar från amerikanska Micron. Nu lanserar tidigare Lexar-anställda det nya märket ProGrade Digital. Ambitionen är att göra minneskort och kortläsare av hög kvalitet till proffs inom stillbild och video. Läs mer... 5

Vi provar Fujifilm X-H1

Under en intensiv dag fick vi chansen att prova Fujifilms nya toppmodell X-H1 och samtidigt ställa frågor om kameran till deras representanter. Kameran är en intressant blandning av nytt och bekant. Vi gillar det mesta, men det finns några irriterande detaljer. Läs mer... 7

Fotoböcker i fokus på Hasselblad Center

Fotoböcker är inget nytt, men det är däremot det stora intresset för fotoböcker. Hasselblad Center berättar fotobokens historia genom att visa cirka 200 fotoböcker, från 1860-talet till idag. Utställningen heter "Publicerat" och är uppdelad i tre centrala teman inom fotografi: Samhället, Jaget och Bilden. Läs mer... 10

Miops Mobile Remote