Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Första intrycket av Panasonic G7: 4k användbart för stillbilder

Första intrycket av Panasonic G7: 4k användbart för stillbilder

Vår teknikskribent Martin Agfors har hunnit bekanta sig med nya Panasonic G7 som kan filma i 4k. Det visar sig att den funktionen även är användbar för stillbilder.

Tanken med nya G7 verkar vara en GH4 för folket. Panasonic har skalat bort lite av de mer proffsinriktade funktionerna i GH4. G7 har till exempel inte dci-4k, du har mindre valfrihet med video-codecs och G7 är inte lika vädertätad. Men du har ett rejält grepp, uhd-4k med 100 megabit/sek bitrate, snabb fokus och gott om knappar och rattar. Många av dem går dessutom att programmera om.

Det känns som om Panasonic nu siktar på två tydliga parallella spår: Dels de ultrakompakta GM1 och GM5 där du ger upp lite smidighet i hanteringen men får kameror som inte är större en en normal kompaktkamera. Dels de större GH4 och G7 med rejält grepp och gott om yttre reglage men där kameran definitivt inte går ned i en byxficka. Den här uppdelningen känns logisk och mer genomtänkt än en del tidigare modeller som var lite av varken eller, inte superkompakta, men inte mycket till grepp och hantering heller.


Stillbild från 4k-video (1/125s f/22 iso 200).

Panasonic tryckte mycket på två saker: att G7 ger 4k-filmning i en kamera för konsumenter och funktionen med stillbilder ur 4k-videoklipp. Redan i GH4 och FZ1000 introducerade Panasonic vad kallar 4k-stillbilder, där du kan spara stillbilder från 4k-videoklipp. Men i de modellerna ligger funktionen lite begravd i menysystemet och blev rätt omständlig att använda. I G7 är 4k-stillbilder ett körningsläge precis som singelbild, serietagning och självutlösare. Du väljer mellan de här lägena med ratten till vänster på ovansidan.

4k-stillbilder innebär alltså i praktiken att du filmar med 4k i 30 bilder/sekund. När du tagit en sekvens kan du sedan bläddra igenom den och välja ut bildrutor som du sparar som jpeg-bilder på lite drygt 8 megapixel. Värt att notera är att i det här läget kör kameran hela tonomfånget, från 0 till 255 gråtoner, medan du i vanligt videoläge klipper och kör 16-255. Du kan dessutom välja att fota med 16:9, 3:2, 4:3 eller 1:1 och oavsett vilket du väljer så blir jpeg-bilderna du spar att vara på 8 megapixel.

Att fånga stillbilder ur videoklipp är i sig inte nytt, och i synnerhet med 4k-kameror så ger det ju ganska rejäla bilder. Som en tumregel kan man säga att 8 megapixel räcker rätt bra för en A3-utskrift. Det G7 gör är att förenkla det här avsevärt. Du kan enkelt skapa bilder ur videoklippen direkt i kameran eller i efterbearbetningen. I de flesta tidigare varianter på den här idén är du låst till det sidoförhållande du filmade i och beskär du bilden tappar du i upplösning. Plus att du normalt tappar en del av tonomfånget jämfört med stillbilder. Här ger G7 en klar fördel.


Fin bokeh. Porträttelet 42,5 mm f/1,7 med bländare f/2, 1/2500s och iso 200.

Autofokus under videofilmning

I och med att G7 har en autofokus som fungerar riktigt bra under videofilmning är det här med 4k-stillbilder ett genuint användbart sätt att fånga snabba förlopp. Dessutom har G7 ett läge, 4k Pre Burst, där kameran hela tiden filmar till en buffert. När du trycker på avtrycket så sparas ett klipp som börjar en sekund, 30 bilder, innan du tryckte och som fortsätter en sekund, 30 bilder, efter. Smart när du skall fånga sådant där det är lätt att missa den bästa bilden eftersom förloppet börjar plötsligt. Tänk att du till exempel har en skidåkare eller motorkrossåkare som plötsligt dyker upp över ett krön. Där är det lätt att råka trycka av aningen för sent för att fånga det bästa ögonblicket.

Så är 4k-stillbilder något som kommer att konkurrera ut mer traditionella action-kameror som Canon Eos 7D Mark II eller Sony A77 Mark II? Nja, inte än på ett tag i alla fall. Även om G7, likt sin dyrare kusin GH4, har en bra autofokus så är den inte i närheten av de bästa spegelreflexmodellerna när det gäller att följa svåra motiv. Dessutom har du en liten men märkbar sökarfördröjning, något som till exempel A77 II klarar avsevärt bättre trots att den också har elektronisk sökare. Men framför allt är det så att när du väl tryckt av din 4k-sekvens och släpper avtrycket, då tappar du sökarbilden i en dryg sekund och sedan är kameran upptagen i ytterligare ett antal sekunder att spara sekvensen. Det här gör att du ofta tappar bort motivet mellan sekvenserna du fångar. Sist men inte minst kan du inte fånga råfiler med funktionen.

Men 4k-stillbilder är en genuint användbar och otroligt kul funktion. Den är inte helt unik, till exempel Nikon har en liknande lösning i sina 1-kameror där du också väljer ut bästa bilden i efterhand. Men det här är den överlägset smidigaste lösningen av den här typen som vi sett. Är du inte renodlad sportfotoentusiast utan mer är ute efter att då och fånga action-sekvenser så är det här en suveränt hjälpsam funktion som är enkel att använda och ger mycket bra resultat. Fotar du till exempel ofta lekande barn kommer du ha mycket glädje av den.


Närbild tagen med det nya makroobjektivet 30 mm f/2,8 (1/2000s f2,8 iso 200).

Nya objektiv

Utöver G7 kikade jag även lite på två nya Panasonic-objektiv, dels deras nya makro, 30 mm f/2,8, dels det lilla porträttelet 42,5 mm f/1,7. Det här motsvarar klassikerna 60 mm makro och 85 mm porträttobjektiv till småbildskameror. Bägge är bra komplement till det redan ganska omfattande objektivutbudet för Micro Four Thirds. Bägge presterar bra och i synnerhet 42,5 mm f/1,7 imponerar: det är otroligt litet och lätt och ger ett riktigt trevligt skärpesläpp med en lugn och behaglig oskärpeteckning.

Fotnot. Bilderna är tagna med en betaversion av Panasonic G7 som kan uppvisa skillnader jämfört med den slutgiltiga produktionsversionen.



Publicerad 2015-05-20.

10 Kommentarer

PMD 2015-05-20 11:45  
Det låter som att man inte missar väldigt mycket genom att välja en G7 istället för en GH4. Jag gissar dock att uppräkningen i inledningen av bortskalade finesser inte är helt komplett. Finns det någon som man skulle sakna mycket som är bortplockat?
Grevture 2015-05-20 17:29
Svårt att besvara den frågan utan att veta lite om dig som fotograf :-)

Sett till stillbildskvalitet så är det ju inget G7 saknar, snarare har väl den lite ytterligare finputsningar eftersom det är en nyare modell. Det är mest på videosidan och i hur själva kamerahuset är byggt där G7 skiljer sig mot GH4.
PMD 2015-05-20 22:49
Jag håller inte på så mycket med video, så 4K-video är overkill för mig, men G7:ans förmåga att registrera snabba förlopp som man kan göra stillbilder av med 8 Mpixel är lite lockande.
afrosweet 2015-05-21 12:47  
Hej funderar på att köpa en sony a77, sony a77markll eller panasonic g7, vilken av dem skulle vara bäst till att filma främst en mini dokumentär, samt ta bilder? Mvh lilly
Grevture 2015-05-21 13:48
1) A77 Mark II har många bra förbättringar jämfört med första versionen, så valet mellan de två modellerna känns ganska enkelt.

2) Valet mellan A77 II och G7 är svårare, där finns det en massa faktorer som talar för än den ena, än den andra. Notera också att vi inte testat en färdig G7 ännu, bara fotograferat med en förseriemodell under en dag. Det blir lättare att besvara en sådan fråga när vi väl testat den färdiga G7 ordentligt. Men jämför du G7:s storasyskon GH4 (som vi har testat) med A77 II så är GH4 en smidigare, mer flexibel och mångsidig videokamera. Däremot är A77 II en mer mångsidig stillbildskamera, och alldeles i synnerhet om du ofta fotograferar sport och action.
MrKarisma 2015-05-21 13:46  
Är det verkligen samma sensor fortfarande? Det var en skandal att de använde den fortfarande för nåt år sen.. Idag är det som ett dåligt skämt..
Grevture 2015-05-21 13:59
If it ain't broken, don't fix it ... :-)

Det är en mycket bra sensorkonstruktion som gradvis uppgraderats under flera år. En del blir kanske upprörda över att det är samma antal megapixel som för några år sedan, andra kanske inte ser det så.

Om jag säger så här: På vilket sätt är den sensorn tydligt sämre än någon annan jämförbar sensor? Ser du till prestanda per yta så står den sig bra mot andra nya sensorer. Prova t.ex. att jämföra dess storasyskon GH4 (som har en aningen äldre version av samma konstruktion) mot Eos 7D Mark II (som däremot har en nykonstruerad sensor) hos DXOMark. Håll då i minnet att 7D har en 50% större sensoryta vilket skall ge den ett halvt steg bättre prestanda med identisk sensorteknik.
Svar från froderberg 2015-05-21 14:02
Om G7 delar sensor med GH4 så är den dryga året gammal. Panasonic har använt flera olika 16-megapixelsensorer från minst två olika tillverkare.

Om du jämför GH4, g6 och GF6 så får du olika mätvärden på Dxomark.com Alla har 16 megapixel: http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Panasonic-Lumix-DMC-GH4-versus-Panasonic-LUMIX-DMC-G6-versus-Panasonic-Lumix-DMC-GF6___943_875_872
Bengf 2015-05-27 06:29  
Kan det bli möjligt att någon tillverkare framöver får till ett 6k-läge enbart att aktivera för att plocka ut stillbilder, så att man kan få med lite mera pixlar.
Svar från froderberg 2015-05-27 09:28
Det skulle kanske funka med Canon EOS-1D C. Med den har du 4k-video och 14 bilder/s med full upplösning, 18 megapixel.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS