Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Vilda idéer som får liv
Fotografer
Plus
Självklart ska Leif GW Persson porträtteras med ett lik i bakluckan på bilen. Och ryttaren Rolf-Göran Bengtsson vid frukostbordet tillsammans med sin häst. I alla fall är det självklart för fotografen Jack Mikrut, som brukar få igenom många av sina bildidéer – även de han själv inte riktigt tror på.
Läs mer...
4
Test: Sigma 23 mm f/1,4 DC DN Contemporary för Fujifilm X - Ett allsidigt objektiv till ett bra pris
Fotosidan testar
Plus
23 mm på Fujifilm X ger en bildvinkel som motsvarar 35 mm med fullformat, alltså en mycket användbar brännvidd. En ljusstark standardlins för APS-C som är otroligt användbar på uppdrag och passar lika bra för gatufotografi och resor som för reportage och porträtt. Med största bländare 1,4 har vi här ett objektiv som klarar de flesta ljusfattiga situationer med bravur.
Läs mer...
Fotoskola: Så fungerar sensorer - en detaljerad genomgång
Fotoskola
Plus
Denna artikel publicerades 2017 och där Martin Agfors slutar med "Framtiden: Global slutare löser flera problem" vilket nu aktualiseras när Sony A9 III släppts. Läs artikeln för att friska upp förståelsen för hur sensorer fungerar: Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden.
Läs mer...
15
Test: Fujifilm GFX 100 II - Imponerar för både stillbild och rörligt
Proffsfoto testar
Plus
Det händer inte ofta att jag känner att en produkt ger upphov till omvälvande känslor, men med GFX 100 II har Fujifilm lyckats med något alldeles speciellt. Med förbättrad autofokus och bildstabilisering – och en sökare som förstärker intrycken från verkligheten – kan GFX 100 II vara årets bästa kamera för foto och video.
Läs mer...
4
Test: Tamron 50–400mm F/4,5-6,3 Di III VC VXD - ger originalprodukter en match
Fotosidan testar
Plus
Vi ser fler och fler superzoomar för spegelfria kameror, vilket ger mångsidighet och enkelhet för den som inte vill släpa runt på flera objektiv. Med Tamron 50-400mm F/4,5-6,3 Di III VC VXD får du tillgång till normalbrännvidd för porträtt och ända upp till ett långt tele i ett kompakt format.
Läs mer...
1
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men nu kan jag verkligen köra mina ljusstarka canongluggar mer igen.
Till din recension kan jag tillägga att R3 var lätt att lära sig, i alla fall om man kört Canon tidigare; på mindre än ett par timmar behärskar man det mesta på den och man har hunnit ställa in de flesta av knapparna och reglagen för de snabbfunktioner man vill ha.
Autofokusen är oerhört säker på att hitta även ett i föhållande till bildytan litet öga hos ett djur eller en människa. Jag är imponerad. Och jag kan med ett knapptryck (som jag själv valt) snabbt gå från att den letar ett öga eller kropp till traditionell AF, mycket bra.
Vissa saker är enklare på R3:an än A1:an.
Håller kanske inte helt med dig om pixelmängden. A1:ans 45 megapixel är förvisso trevliga. Men för mig är 24 megapixel mer än tillräckligt, det räcker mer än väl för förstoringar på ett par meter. Färre pixlar ger i regel mindre brus på högre ISO-tal. Och ISO 16000 eller 20000 eller till och med mer är inget att vara rädd för på denna kamera.
Det ska bli ännu mer spännande att arbeta med båda systemen samtidigt, senaste halvåret har jag kört A1 parallellt med EOS 1DX Mark III, med en klar övervikt på Sony. Nu tror jag det blir betydligt mer Canon.
Efter att ha kört båda systemen parallellt sedan i höstas är det ganska lätt att byta mellan dem, har i vinter haft båda kamerorna monterade bredvid varandra mycket. Det som i början var besvärligt var att vrida zoomringen på canongluggarna åt fel" håll.
Låter som en dyr affär att köra med dubbla system :)
"Färre pixlar ger i regel mindre brus på högre ISO-tal. "
Många säger så, men det visar sig sällan vara sant. Problemet är som regel är att många jämför bilder i 100 procents visning på skärmen. Då blir bilden med färre pixlar mindre förstorad, den visar en större yta. Bilden med fler pixlar visar en mindre del av motivet och har såldes större förstoring. Och den större förstoringen ger ju ett ökat intryck av brus.
Rent tekniskt är logiken att två lika stora sensor fångar lika mycket ljus.
Här är en mätning som visar likheten i brus mellan kameror med olika pixelmängd: https://www.dropbox.com/s/42n5r32or008u9p/Sk%C3%A4rmavbild%202022-02-24%20kl.%2021.19.02.png?dl=0
Vid vetenskaplig fotografering i extremt svagt ljus (som 0,0005 lux) med specialkameror som Canon ME20F-SH är dock ett undantag eftersom där måste man utnyttja minsta lilla marginal till maximum.
Sedan bidrar det säkert att Z9 så att säga är en större nyhet för Nikon-intresserade än vad Eos R3 är för Canon-intresserade - de senare har ju haft modeller som Eos R5 och R6 att diskutera relativt nyligen medan Z9 är den första riktigt "stora" nyheten från Nikon på ett bra tag.
Det tror jag påverkade så att det blev fler frågor och mer diskussion.
Synd att det förfarandet inte verkar bli "ny standard" för FotoSidans tester.
Sedan kommer svaren i samband med själva testet.
Testaren behöver väl inte ha tillgång till kameran för att ta emot frågor?
Eller. Menar du att det är som så, att precis när en kameratillverkare presenterar en ny modell, så får ni på FotoSidan ett exemplar i Eran hand, som Ni alldeles strax måste lämna tillbaka ???
R3 verkar rikta sig mot sportfotografer. Ingen rolling shutter och snabb seriebildstagning. Men jag ser också en helhetslösning med det inbyggda vertikalgreppet, GPS och ett troligen förbättrat AF med ögonstyrning.
Canon Eos R3 är precis som Sony A9-serien mer nischad på nyheter och sport, men fungerar naturligtvis även bra till flygande fåglar med sin utmärkta AF.
Eos R5 är jättebra, men Eos R3 är ännu mer skräddarsydd för den som dagligen ska skicka bilder från fältet, videofilma och fånga snabbrörliga motiv.