Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Wacom Cintiq Pro 17 och Wacom Cintiq Pro 22 - ritskärmar med kvalitet – och höga priser
Fotosidan testar
Plus
För dig som intresserad av att förändra och kanske förbättra ditt arbetsflöde finns det numera ritskärmar med god prestanda. Cintiq Pro-serien är robusta pjäser som är trevliga att jobba med. Men smakar det så kostar det – och skärmarna är ännu inte i klass med de bästa.
Läs mer...
Bildkritik - tema Porträtt med proffskritik av Therese Asplund
Reportage
Plus
Med anledning av Therese Asplunds storslam på SM i Foto 2024 så publicerar vi här en intervju med Therese som publicerades i Fotosidan Magasin 2/2020. Therese Asplund är fotografen med erkänd känsla för det perfekta ljuset. Med Avesta som utgångspunkt jonglerar Therese kunduppdrag, workshops och ett internationellt ambassadörskap för blixttillverkaren Elinchrom på daglig basis. Dessutom tar hon sig alltid tid för egna kreativa fotoprojekt.
Läs mer...
Test: Fujifilm Fujinon XF 16-50mm F2,8-4,8 R LM WR - ett bra allroundobjektiv
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm XF 16-50mm f/2,8-4,8 är en normalzoom utformad för att vara ett mångsidigt kitobjektiv för nyare Fujifilm-kameror med högupplösta sensorer. Det har en kompakt och lätt design, har intern zoom och är vädertätat. Objektivet har utmärkt skärpa och autofokusen är snabb och pålitlig.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men nu kan jag verkligen köra mina ljusstarka canongluggar mer igen.
Till din recension kan jag tillägga att R3 var lätt att lära sig, i alla fall om man kört Canon tidigare; på mindre än ett par timmar behärskar man det mesta på den och man har hunnit ställa in de flesta av knapparna och reglagen för de snabbfunktioner man vill ha.
Autofokusen är oerhört säker på att hitta även ett i föhållande till bildytan litet öga hos ett djur eller en människa. Jag är imponerad. Och jag kan med ett knapptryck (som jag själv valt) snabbt gå från att den letar ett öga eller kropp till traditionell AF, mycket bra.
Vissa saker är enklare på R3:an än A1:an.
Håller kanske inte helt med dig om pixelmängden. A1:ans 45 megapixel är förvisso trevliga. Men för mig är 24 megapixel mer än tillräckligt, det räcker mer än väl för förstoringar på ett par meter. Färre pixlar ger i regel mindre brus på högre ISO-tal. Och ISO 16000 eller 20000 eller till och med mer är inget att vara rädd för på denna kamera.
Det ska bli ännu mer spännande att arbeta med båda systemen samtidigt, senaste halvåret har jag kört A1 parallellt med EOS 1DX Mark III, med en klar övervikt på Sony. Nu tror jag det blir betydligt mer Canon.
Efter att ha kört båda systemen parallellt sedan i höstas är det ganska lätt att byta mellan dem, har i vinter haft båda kamerorna monterade bredvid varandra mycket. Det som i början var besvärligt var att vrida zoomringen på canongluggarna åt fel" håll.
Låter som en dyr affär att köra med dubbla system :)
"Färre pixlar ger i regel mindre brus på högre ISO-tal. "
Många säger så, men det visar sig sällan vara sant. Problemet är som regel är att många jämför bilder i 100 procents visning på skärmen. Då blir bilden med färre pixlar mindre förstorad, den visar en större yta. Bilden med fler pixlar visar en mindre del av motivet och har såldes större förstoring. Och den större förstoringen ger ju ett ökat intryck av brus.
Rent tekniskt är logiken att två lika stora sensor fångar lika mycket ljus.
Här är en mätning som visar likheten i brus mellan kameror med olika pixelmängd: https://www.dropbox.com/s/42n5r32or008u9p/Sk%C3%A4rmavbild%202022-02-24%20kl.%2021.19.02.png?dl=0
Vid vetenskaplig fotografering i extremt svagt ljus (som 0,0005 lux) med specialkameror som Canon ME20F-SH är dock ett undantag eftersom där måste man utnyttja minsta lilla marginal till maximum.
Sedan bidrar det säkert att Z9 så att säga är en större nyhet för Nikon-intresserade än vad Eos R3 är för Canon-intresserade - de senare har ju haft modeller som Eos R5 och R6 att diskutera relativt nyligen medan Z9 är den första riktigt "stora" nyheten från Nikon på ett bra tag.
Det tror jag påverkade så att det blev fler frågor och mer diskussion.
Synd att det förfarandet inte verkar bli "ny standard" för FotoSidans tester.
Sedan kommer svaren i samband med själva testet.
Testaren behöver väl inte ha tillgång till kameran för att ta emot frågor?
Eller. Menar du att det är som så, att precis när en kameratillverkare presenterar en ny modell, så får ni på FotoSidan ett exemplar i Eran hand, som Ni alldeles strax måste lämna tillbaka ???
R3 verkar rikta sig mot sportfotografer. Ingen rolling shutter och snabb seriebildstagning. Men jag ser också en helhetslösning med det inbyggda vertikalgreppet, GPS och ett troligen förbättrat AF med ögonstyrning.
Canon Eos R3 är precis som Sony A9-serien mer nischad på nyheter och sport, men fungerar naturligtvis även bra till flygande fåglar med sin utmärkta AF.
Eos R5 är jättebra, men Eos R3 är ännu mer skräddarsydd för den som dagligen ska skicka bilder från fältet, videofilma och fånga snabbrörliga motiv.