Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5














38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja vi gör en del bröllop och vilka härliga översiktsbilder, i sport oslagbart i flera av grenarna.
Ja tack för info och frestelsen.....
Kan man göra så med en Mavic 2 Pro?
Det går också att i appen skapa waypoints dit den ska flyga där jag kan specificera höjd, hastighet och riktning på kameran.
Ser ingen fördel att navigera på något annat sätt än att man riktar kameran mot motivet och sedan kör man bakåt, eller diagonalt etc, ibland samtidigt som man roterar runt motivet.
Det finns inbyggd hjälp för sånt här men det fungerar bättre manuellt.
Men nu kommer vi bort från ämnet. Om man inte kan göra det jag frågade efter med en DJI så är det förstås helt OK. Jag tänker inte ligga sömnlös över det.
Man kan flyga åt alla håll, helt fritt, och att det skulle vara bättre att titta i verkligheten på t ex 100 m håll, än genom kameran för att de vad man fångar på bild verkar bara knäppt. Är man bara 20-30 meter bort börjar det blir svårt att se om trädet eller drönaren är längst bort, än mindre snyggt välkomponerat i bild och jag är ändå rätt skarpsynt om jag har rätt glasögon på mig.
Om man äger en DJI-drönare så bör man vara medveten om att default-inställningen för DJI GO är att skicka all data om flygningen (inklusive video och audio) till DJI. Det går att stänga av, men man måste göra det aktivt.
Det kanske finns andra drönartillverkare som är lika giriga på data och på att kontrollera användarnas drönare, men eftersom DJI är störst så får de mest uppmärksamhet om sånt här.
Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger.
Om funktionen inte är tvingande så är det en annan sak, men jag var av uppfattningen att det inte går att koppla bort den.
Och om du inte gillar funktionen kan du väl blunda när du klickar bort varningen.
Ja, och NOTAM. Tillfälliga restriktionsområden tror jag inte syns på drönarkartan.
"GEO displays zones of various risk levels in which flight may pose safety or security concerns and allows users to unlock them. Unlocking low-risk zones requires just a few taps or clicks, while high-risk zones require users to submit particular credentials to ensure compliance with local policies and regulations"
https://www.newsshooter.com/2018/10/25/dji-refines-geofencing/
Det kanske är annorlunda i Sverige?
Här har vi f.ö. en stackare som "fastnade" inne i en "Authorization Zone". Det gick inte så bra när drönare tyckte att flygturen skulle avslutas så snabbt som möjligt.
https://forum.dji.com/thread-159622-1-1.html
Det framgår dock inte om det handlade om en DJI-drönare med geostängselfunktionen påslagen.
Om det stämmer att det var en DJI med geostängsel så är det ett bra exempel på risken jag skrev om tidigare. Den haffade drönarpiloten kan ju knappast skylla på att DJI hade felaktiga parametrar i geostängslet.