Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5














6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag har själv kört det under fjällvandring, och det är som däger sällan man jagar stora bländaröppningar där.
70-300 AF-P har jag ingen egen erfarenhet av, men jag misstänker att den tydligaste skillnaden är densamma som när man jämför med Z 24-70/4 - att hörnskärpan hos långzoomen är lite sämre. I centrum av bilden är skillnaderna dock mycket små. Sedan har långzoomen lite mer distorsion.
Tack! Det låter som att 24-200 skulle funka bra i fjällen då, lite nedbländad.
Hur bra det är jämfört med 24-70 kan jag inte säga. Annat än att 24-200 slår 24-70 på alla brännvidder över 70 mm.
Själv har jag börjat snegla på den lite nyare, och antagligen mycket bättre, 4/24-120. Martin, har du någon uppfattning om hur dessa två jämförs?
Hej! Tyvärr, jag har faktiskt inte kikat på 24-120.
Men om jag spekulerar lite så vore det rimligt att det objektivet har ytterligare lite bättre skärpa ute i bildkanter och hörn och mindre distorsion.
Alla zoomar är ju kompromisser, tydligast brukar det märkas hos normalzoomar och ju längre sådana är, ju mer får man kompromissa. Och omvänt, om man kan minska omfånget eller öka priset så kan man få till en bättre kompromiss. Z 24-120 har ju ett högre pris och ett mindre omfång, så oddsen är goda att det generellt presterar ännu bättre. Nu är det samtdigt ljusstarkare, vilket försvårar konstruktionen, så kanske är det just det som är den största skillnaden och resten är hyfsat lika.
Jag ägde z24-200 under ett halvår. Har sedan tidigare köpt z24-70f2.8 och z70-200f2.8. Min förhoppning var att jag kunde ersätta de två objektiven med z24-200. Visst är det ett imponerande objektiv men när man äger något ännu bättre så var det svårt att behålla. Tydligen använder jag bländare f2.8 oftare än jag trodde. Jag har också funderat på 24-120, men är rädd att jag skulle få samma känsla där, att jag äger bättre objektiv.
John: Att ersätta två ljusstarka proffszoomar med en långzoom kommer nog - tyvärr! - inte kunna bli ett alternativ inom överskådlig framtid. Det är helt enkelt alldeles för olika objektiv med alldeles för motstridiga kravbilder.
I teorin skulle det nog gå att bygga en 24-200/2,8 med prestanda som inte är allt för olika de hos 24-70/2,8 och 70-200/2,8. Även om jag tror kant- och hörnprestanda blir svåra att upprätthålla. Men framför allt skulle det bli ett monster på åtskilliga kilo och ännu tyngre prislapp :-)
Att på en långresa eller under en fjällvandring bära med sig ett objektiv på 570 gram är OK. Men att bära två objektiv på sammanlagt 2245 gram ... Nej, det funkar ofta inte.
Men omvänt, jag äger ju både Z 24-200 och Z 70-200/2,8, och jag skulle aldrig välja den förstnämnda när jag fotar sport eller ett event. Där är det tyngre objektivet ett lika självklart val som långzoomen är på en fjällvandring.
För att kort sammanfatta: I min värld är 24-200 ingen konkurrent till eller ersättare av kombon 24-70/2,8 plus 70-200/2,8. Det är två väldigt olika paket som snarare kompletterar varandra på ett rätt intressant sätt.
Självklart är det ju så. Min tankegång var att bara fota på F8 för landskap, men även där tycker jag f2.8 optiken presterar bättre, plus då att jag insåg att jag ofta tar kort på f2.8 när jag vill ha mer av en 3D look i natur / landskaps bilder. Jag insåg det inte först förrän när jag stod där och skulle fota.