Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5

















18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad jag kan se har Nikon Z8 multiexponering. Sen går det ju att kombinera exponeringar i efterhand i datorn, något som inte var möjligt på 1970-talet.
Z8 såväl som Z9 stöder multiexponering (har använt det själv). Man kan välja lite olika typer (Add, Average eller Lighten) och antal exponeringar som ska kombineras.
Z8 och Z9 kan endast producera JPG. Uselt 2023, drygt 20 år efter det att RAW blev det format man skall jobba med. Skall man lägga ihop det i PS eller motsvarande, då finns det ingen anledning att lägga pengar på en dyr kamera.
Med mina gamla D3S, D800E och D750 kunde jag välja spara HDR i TIFF format i varje fall, märkligt om Z8 bara spottar ut jpeg!
Fuji är samma, bara jpeg när man väljer HDR. Vet nån om Canon/Sony/Panasonic/Pentax beter sig på samma vis eller finns det nån annan märke/modell som sparar i tiff om inte rå?
Ni som har D850, kan man spara hdr i tiff?
Lite underligt är det att multiexponering till råformat inte finns i Z-kamerorna med tanke på att det tydligen fanns i spegelreflexkamerorna.
Jag såg spekulationer på nätet om att det kan ha att göra med korrigering av objektivaberrationer som görs i kameran, men jag kan inte komma på något direkt samband.
Vad jag sett i specar och hört från användare saknar Sony helt multiexponering. Panasonic S1R sparar multiexponering i RAW, samt S5 mark I, dock ej mark II.
Vad är problemet med att göra det efteråt? Fotar du i råformat så gör du ju det för att få mer kontroll, vilket är motsatsen till att multiexponera utan kontroll. Förstår verkligen inte vad det är du saknar. Och det gör nog inte Nikon heller.
Martin, förstår du inte skillnaden, förstår jag att du inte saknar en riktig multiexoineringsfunktion i Z-kamerorna. För info, det är en funktion som använts i 150 år av fotografer.
Det behövs ju inte på en digital kamera!
Det är ju bara korkat att riskera felexponeringar på en enda råbiff. (Autostavning, funkade rätt bra tycker jag)
Ser inte riktigt värdet i att få en RAW fil som output här. Fotar du RAW ska du ju ändå in och processa/redigera och då kan du lika gärna hantera allt där. Det trevligaste med Z-kamerorna (och detta fick du inte för 150 år sedan) är att de visar den kombinerade bilden "live" i sökaren så man kan placera motiven rätt redan där. (Originalfilerna sparas med så även om den kombinerade blir en JPEG har du kvar RAW-filerna för de individuella fotona)
Nils: Jo, jag förstår skillnaden, men inte varför man skulle vilja ha en multiexponerad råfil. Den måste du ju ändå bearbeta, så då spelar det ju ingen som helst roll om detta bearbetande inbegriper att du lägger ihop bilder. Att multiexponera i JPG går ju redan, vilket är tämligen ekvivalent med att göra detsamma med film. Det vill säga, du kan inte ändra dig eller ångra dig efteråt.
Vem har sagt att man endast ska skapa en multiexponering? Man kan kombinera detta med andra tekniker och då behövs definitivt en råfil t.ex. på grund av mycket av kontrasten försvinner vid fototillfället. För mig är det viktigt att skapa mina bilder i kameran, att skapa dem i datorn ger för mig inte samma känsla, varken i min skaparprocess eller känsla i bilden. Det innebär inte att jag inte accepterar de som skapar sina bilder i datorn.
Vill du alltså fota i raw för att sedan fortsätta att redigera bilderna i kameran och slutligen exportera en jpg från kameran? Jag har inte hört någon jobba på det sättet så blev nyfiken om jag förstod rätt. Kan ju kanske vara smidigt om man inte har tillgång till en dator, men låter väldigt pilligt.
Jag fotograferar i RAW och framkallar sedan bilden i Lightroom. Precis som majoriteten av fotografer.
Förlåt, då missförstod jag. Du vill alltså redigera i datorn, förutom ihopslagningen av flera bilder som du vill göra i kameran. Själv vill jag göra så lite som möjligt i kameran eftersom man har så mycket annat att tänka på vid fototillfället, men kul att det finns så många olika sätt.
Det jag vill göra i datorn är att framkalla bilden, vilket alla behöver göra som fotograferar i RAW.
Själv hade jag önskat att Nikon Z kameror kunde göra fokusstacking och sammanfoga lagren direkt i kameran.