Artiklar > TEST: Nikons nya 500 och 600 mm supertelen

TEST: Nikons nya 500 och 600 mm supertelen

Förr var 500/4 det självklara valet för naturfoto, den gamla 600/4 var tung att bära och klumpig att handhålla. Nu är frågan mer öppen: Den nya 600/4 är lika välbalanserad som 500/4 och kan handhållas. Nu är frågan snarare om 100 mm extra räckvidd är värt över 20 000 kronor extra. Foto: Martin Agfors.

 
Plus

Nikon fortsätter uppdatera sin supertelen, efter 800/5,6 och 400/2,8 har nu turen kommit till 500/4 och 600/4. Vi har tagit med bägge på promenader i skog och mark.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Martin Agfors
Publicerad 2015-12-19. Läst av 12852 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2015-12-21 17:38   Trollbacken
Bilderna tagna med de "nya supertelena" är ju inte skarpa!!!!
Lasse E
Svar från Grevture   2015-12-21 18:44
Jag lovar, bilderna är skarpa :-)

Sedan är tyvärr webbpublicering lite av ett oskärpefilter, det kan till exempel se lite olika ut beroende på vilken webbläsare du använder.
2015-12-22 17:40   schaki
Roligt att Nikon tycks göra någonting rätt då de här objektiven är uppenbart bra och med god prestanda, välbalanserade och väger mindre än tidigare versioner.

Hur vore det att stödja det här med en semi-pro Nikon D400 ? Eller tänker Nikon fortsätta att sjabbla bort den marknadsdelen. Man undrar hur lång tid det tar innan Olympus eller Panasonic äntligen vaknar upp och inser potentialen för supertelen med 4/3 sensorn som annars laggar ett snäpp efter aps-c och inte minst FF.
Panasonic har åtm ett Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F4-5.6 OIS och Olympus M.Zuiko ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II
Dessa når dock int ända fram, jämför man med vad Canon oh Nikon erbjuder när det kommer till Telen.

Nikon är antagligen tacksamma att Canon också tycks ha gett upp på Pro aps-c dslrs. Då kan dem forsätta att hänvisa D300/s användare till D7200, vilket inte är samma sak som en riktig ersättare för D300/s även om den erbjuder vissa förbättringar som iso-prestanda.

Sedan har vi också Pentax och Samsung. När det gäller Pentax finns det ett stort frågetecken hurvida de kommer att fortsätta med deras professionella aps-c Dslrs eller inte, nu när de äntligen väntas lansera en dslr med FF inom de närmsta månaderna.
Det längsta tele som Pentax ser ut att ha är ett DA 560mm 5.6 samt zoomen 150-450mm 4.5-5.6 ocht ett 70-200 2.8 och några andra fasta tele-objektiv. Som väntat har dem lite att jobba på där jämfört med Nikon och Canon.

Vad Samsung och telen beträffar ligger de ännu relativt lågt och det är inte någon större överraskning då de inte har hållit på i så många år ännu. Två 2.8 har dem iaf. 300mm och ett 50-150mm. Potential finns där ändå då NX1 har visat sig vara en mycket väl presterande kamera. Det är dock högst osäkert hurvida Samsung kommer att hoppa på FF-tåget eller inte. Vad jag vet har dem fortfarande inte några objektiv som "täcker" en FF sensor och man kan nästan börja ana att Samsung kanske avser att hålla på enbart med Aps-c för eras NX-kameror.
Det är knappast är fy skam då det visar sig att inte minst deras egen sensor men aps-c överlag presterar tillräckligt väl.
Svar från Grevture   2015-12-22 17:47
"... Canon också tycks ha gett upp på Pro aps-c dslrs"

http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-7d-mark-ii.htm
schaki   2015-12-22 20:55
7D Mk II har funnits ute i lite mer än ett år man någon riktig Canon EOS-1D prestanda kan man väl knappast vänta sig har jag svårt att tro. Canon EOS-1D Mark IV tycks ha varit deras sista fullfjädrade pro Aps-c camera och lanserades 2009 liksom den första 7D.
Med tanke på hur lång tid det tog för dem att få fram 7D Mk II är det tveksamt om vi ens får se en Mk III. Kanske har dem då hunnit dumpa spegeln eller rentav bytt kamera-mount ala Olympus.
Det är en något beklämmande sitts som Canon delar med Nikon och Pentax. Att gå spegellöst är oundvikligt oavsett om de gör det med en ny eller den befintliga mounten då bl.a. pressfotografer kommer att behöva kunna ta videoklipp och ta kort samtidigt och där faller spegeln pladdask. Autofokus i Live-view med Dslrs har än så länge varit långsam åtm på Nikons kameror men helt klart har såväl Olympus som samsung lyckats där och troligtvis Panasonic också.
Svar från Grevture   2015-12-22 21:59
1D-serien hade fram till och med Mark IV aps-h-sensor, inte aps-c, och låg i en helt annan prisklass - samma som efterföljaren 1D X. Och 7D Mark II är på alla sätt en pro-aps-c-kamera. Att den är ett år gammal gör den ju inte precis uråldrig :-)

Jag stöter ofta på pressfotografer som filmar med Canon- och Nikon-kameror och spegeln verkar inte hindra dem ett dugg. Att ta videoklipp och stillbilder samtidigt är trots allt fortfarande ganska sällan intressant eftersom du arbetar så helt olika med stillbild och video. Det är möjligen inom sportfoto där det finns ett intresse, men där handlar det helt enkelt om att filma i 4k (eller mer) och sedan ta frames ur feeden i efterhand. Det finns liksom ingen anledning att krångla med att ta stillbilder och video parallellt när man har såpass hög upplösning i videofeeden.

Alla kameramärken har en beklämmande sits just nu eftersom kameramarknaden har krympt i flera år. Ser du till systemkameramarknaden (med eller utan speglar) så dominerar Canon och Nikon fortfarande kraftigt och totalt sett så är det nog knappast de två som är mest bekymrade över hur de ligger till.
froderberg   2015-12-26 12:01
Erik: "pressfotografer kommer att behöva kunna ta videoklipp och ta kort samtidigt och där faller spegeln pladdask."

Spegeln är inget hinder för att fotografera och filma samtidigt. Redan med Canon EOS-1D Mark IV och 5D Mark II går det att ta stillbilder under filmning, men det blir ett avbrott i filmen. Det finns andra kameror från andra märken som klarar både att filma och ta stillbilder samtidigt och det kommer antagligen också gå med Canons spegelreflexer framöver.
FlyerOne   2015-12-29 02:33
Erik skrev:
"Man undrar hur lång tid det tar innan Olympus eller Panasonic äntligen vaknar upp och inser potentialen för supertelen med 4/3 sensorn som annars laggar ett snäpp efter aps-c och inte minst FF."

Det handlar inte alls om att de ska "vakna upp". INGET spegellöst system tillhandahåller några supertelen. Ifall du studerar de funktionella skillnaderna mellan PDAF med separat AF-sensorplatta vs CDAF och PDAF On-chip så bör du kunna se orsaken. Av tekniska skäl är supertelen "tjockkamerornas" revir.

Nu kanske du protesterar och hänvisar till att Sonys spegellösa kameror är kapabla till att fokusera supertelen snabbt och geschwint med en LA-EA2 eller EA4-adapter. Jovisst, Sony har hittat en abrovinsch så som de för sed hava, för att lösa skenbart "omöjliga" problem. Dessa adaptrar konverterar deras spegellösa kameror till att bli SLT-kameror, vilket jag påstår är en tredje kategori av kameror utöver DSLR och "spegellösa". Dessa är "spegellösa" med en "spegel". :-)

Självfallet kan Olympus, Panasonic etc. köpa licens eller möjligtvis plagiera den lösningen på något sätt - i så fall kommer det förstås gå utmärkt att använda supertelen även med dessa.
FlyerOne   2015-12-29 02:42
Erik skrev:
"Det är dock högst osäkert hurvida Samsung kommer att hoppa på FF-tåget eller inte."

Det är dock tyvärr högst osäkert huruvida Samsung kommer att hoppa på något tåg överhuvudtaget - det kommer allt fler signaler som indikerar att Samsung kommer att hoppa av sin kameratillverkning helt och hållet. NX-systemet har gått med förlust under samtliga de fem år det har funnits.

Merläsning

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 7

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - The Most Powerful