Mer premiumläsning
Test: Nikon NIKKOR Z 20mm f/1.8 S - för dig som gillar rymden
Fotosidan testar
Plus
Det ser lite lustigt ut för att vara ett fast, vidvinkligt objektiv där det sticker ut, nästan 11 cm från kamerakroppen. Det känns intuitivt som att ett objektiv som kan registrera så mycket av den omgivande världen borde vara kortare. Men den här långa, men strama tuben är ett bra val för den som gillar rymden.
Läs mer...
5
Test: Nikkor Z 24 mm f/1,8 S - Ljusstark klassisk vidvinkel
Fotosidan testar
Plus
En fast ljusstark vidvinkel på 24 mm i fullformat är perfekt för miljöbilder och interiörbilder för både reportage och film. Det här är en klassisk vidvinkelbrännvidd med ett stort skärpedjup även på stora bländaröppningar, vilket är välkommet vid landskapsfoto och interiörer
Läs mer...
8
Test: Fujifilm X-H2 - Utmanar småbildsformatet
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm har med X-H2 i stort sett klonat modellen X-H2S, men med två distinkta skillnader: sensorn och priset. Flaggskeppsmodellen för video, X-H2S, kommer med sin supersnabba stackade sensor säkert fortsätta att vara filmkreatörernas favorit, men med den högupplösta sensorn i X-H2 har vi nu en APS-C-kamera som på allvar ger småbildskamerorna en match.
Läs mer...
3
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Man kan, lite förenklat, säga att så länge mängden ljus räcker till och skärpedjupet uppfyller ens förväntningar så spelar sensorstorleken en underordnad roll och antalet pixlar är en mycket viktigare parameter för slutresultatet (plus, förstås, optik, fokusprecision och en del andra faktorer som inte är direkt kopplade till själva sensorn).
Så jodå, antalet pixlar är fortfarande en högst intressant faktor, men det innebär ju förstås inte att man kan ignorera skillnader i sensorstorlek.
Sedan blir skillnader i antal pixlar en allt mindre faktor ju fler av dem vi har. Vi upplevde en mycket större praktisk skillnad mellan två kameror med 2 respektive 5 megapixel (på den tiden sådana jämförelser var relevanta), jämfört med när vi idag jämför skillnaden mellan två kameror med 20 respektive 50 megapixel. Någonstans på vägen (exakt var beror på vad man fotograferar) uppnår vi någon form av "good enough"-nivå där fler pixlar bidrar mindre och mindre till slutresultatet.
Vem vill ha en kamera med logon "OM Digital Solutions" på framsidan …?