Mer premiumläsning
Test: Nikkor Z 24 mm f/1,8 S - Ljusstark klassisk vidvinkel
Fotosidan testar
Plus
En fast ljusstark vidvinkel på 24 mm i fullformat är perfekt för miljöbilder och interiörbilder för både reportage och film. Det här är en klassisk vidvinkelbrännvidd med ett stort skärpedjup även på stora bländaröppningar, vilket är välkommet vid landskapsfoto och interiörer
Läs mer...
8
Test: Fujifilm X-H2 - Utmanar småbildsformatet
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm har med X-H2 i stort sett klonat modellen X-H2S, men med två distinkta skillnader: sensorn och priset. Flaggskeppsmodellen för video, X-H2S, kommer med sin supersnabba stackade sensor säkert fortsätta att vara filmkreatörernas favorit, men med den högupplösta sensorn i X-H2 har vi nu en APS-C-kamera som på allvar ger småbildskamerorna en match.
Läs mer...
3
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Martin nämner skytte. Där lär man sig krama avtryckaren jämförelsevis sakta - det är frågan om sekund eller del därav - för att inte skicka något ryck till pistolen eller vad det nu är fråga om. Samma funkar med kameran. Förfokusering via en särskild knapp är en stor hjälp.
Det är inte bara utrustningen som gäller, man måste lära sig att använda dom prylar man har att tillgå i stället för att köpa nya och "bättre" träning och misstag ger både kunskap och erfarenhet, vilket tar tid och kan säkerligen spara många tusenlappar.
Med detta i minne kontrollerade jag alla mina objektiv och kamrahus, D3s, D800E och D810. I samtliga fall behövdes en justering så att siktpunkt och maximal skärpa överensstämde.
Bland många yrkesfotografer är det rutin att lämna in kameror + objektiv på rengöring och fokusjustering med jämna mellanrum. De riktigt petiga använder dessutom fokusjusteringen i kameran ofta, detta för att kompensera för allt från temperatur (samma objektiv kan fokusera en aning olika i olika temperaturer) till att anpassa efter hur motivet ser ut (vissa motiv lurar autofokusen på ett hyfsat konsekvent sätt).
Det är värt att hålla i minnet att utrustningen han köpte är maximalt lämpad för att se fokusfel som passerat obemärkta med en mer lågupplöst kamera eller ett ljussvagare teleobjektiv.
Så det han råkat ut för är helt enkelt en ganska vanlig upplevelse. Det är en konsekvens av att vi idag har utrustning som är så otroligt avslöjande för relativt måttliga fel.
Så varför hör man med jämna mellanrum om fel? Jag skulle säga att den kanske största skillnaden ligger i att vi idag kan se fel som förr i tiden (med lägre upplösningar) helt enkelt gick obemärkta förbi.
Men med det sagt, det finns givetvis exemplar av objektiv som har allt från fokusfel till linselement som hamnat (eller gradvis hamnar) lite skevt. Jag har själv en vidvinkelzoom som numera bara ger bra skärpa i ungefär halva bilden, det har ett eller flera linselement som hamnat snett på grund av slitage + lite smällar. Just det här är ett billigt objektiv som är lite känt för att inte hålla så bra, så i det fallet är det vad man kan förvänta sig.
Men skall man tro vad oberoende verkstäder (sådana som inte är knutna till ett specifikt kameramärke) säger eller sådana som Lensrentals i USA som ju kollat upp ganska stora mängder objektiv, så är det snarare så att objektiv i genomsnitt har både färre och mindre fel idag än förr.
Tack för ditt svar!
Jag är medveten om vad du beskriver, men jag tycker att det inte ofta nog påtalas att med nuvarande högupplösande kamror bör man justera autofokuset för varje objektiv. Om det är sant för Nikons bästa hus och objektiv, gäller det säkert också för andra tillverkare.
/Stephan
Tack!