Mer premiumläsning
Test: Nikkor Z 24 mm f/1,8 S - Ljusstark klassisk vidvinkel
Fotosidan testar
Plus
En fast ljusstark vidvinkel på 24 mm i fullformat är perfekt för miljöbilder och interiörbilder för både reportage och film. Det här är en klassisk vidvinkelbrännvidd med ett stort skärpedjup även på stora bländaröppningar, vilket är välkommet vid landskapsfoto och interiörer
Läs mer...
8
Test: Fujifilm X-H2 - Utmanar småbildsformatet
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm har med X-H2 i stort sett klonat modellen X-H2S, men med två distinkta skillnader: sensorn och priset. Flaggskeppsmodellen för video, X-H2S, kommer med sin supersnabba stackade sensor säkert fortsätta att vara filmkreatörernas favorit, men med den högupplösta sensorn i X-H2 har vi nu en APS-C-kamera som på allvar ger småbildskamerorna en match.
Läs mer...
3
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Härlig bild, den nedersta också.
En glugg som alltid legat mig själv varmt om hjärtat är Leitz Summicron-m 35/2, version II och vers III (1969-1979), som hade en speciell karaktär pga ganska få (6) linselement. Väldigt låg upplösning och hög kontrast, och snygg kantskräpa.
/B
Ps. Blir ändå litet undrande över vad du skriver "och dessutom kan miljöaspekten vara värd att överväga" när det gäller analog fotografi. Jag tror att miljön inte tar så stor skada av analogt fotografi, dels då man använder en redan tillverkad kamera, ofta inga nyköp alltså, och de eventuella vätskor som blir måste lämnas till en miljöstation. Och de som analogfotar i dag, det är nog i antal som ett loppspott i Mississippi mot de som digitalfotar.
:)
Kul att läsa och se fina exempel. Jag var själv ute en sväng med en Minolta 50/1,7 på Sonykameran idag.
Peaking kan funka riktigt dåligt med objektiv som är lite "dimmiga", eftersom det brukar innebära att högsta kontrast inte sammanfaller med högsta upplösning. Orsaken är så kallad sfärisk aberration och är ett gissel även med optiska sökare.