Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Zed Nelson - årets fotograf i Sony World Photography Awards
Tävling
Årets Fotograf tilldelades den brittiske fotografen Zed Nelson för The Anthropocene Illusion. Under sex års tid och över fyra kontinenter har Zed Nelson utforskat hur vi ”alltmer omger oss med koreograferade och simulerade miljöer för att maskera vår destruktiva påverkan på den naturliga världen”.
Läs mer...
Test: Fujifilm GFX100RF - framkallar habegär
Fotosidan testar
Plus
Fujifilms senaste mellanformatstillskott är GFX100RF, den hittills mest kompakta GFX-kameran. Den kombinerar 100 MP-sensorn från GFX100 II med en design och smidighet som vi känner från Fujifilms populära X100-serie. Fast objektiv med ett vidvinkligt utsnitt i en retrosnygg design framkallar habegär.
Läs mer...
2
Test: Nikon Nikkor Z 50 mm f/1,4 - Ljusstyrka och skärpa till bra pris
Fotosidan testar
Plus
Man behöver inte alltid vara bäst, det räcker ofta att vara tillräckligt bra. Precis så är det med Nikons nya normalobjektiv Nikkor Z 50 mm f/1,4. Det är inte lika bra som Z 50 mm f/1,8 S som kostar lika mycket. Å andra sidan får du högre ljusstyrka och andra fördelar.
Läs mer...
4
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Begränsad brännvidd, minimalt med inställningar och en efterbehandling som mer eller mindre beror på slumpen.
Fotar du med systemkamera så kan du ju kontrollera inställningarna i detalj. Detsamma gäller efterarbetet i Photoshop.
Det finns ju inget rätt eller fel med båda sätten. Lika olika arbetssätt bara.
Samtidigt kan man fundera på när genren "mobilbilder", i betydelsen mobilfoton efterbehandlade med mer eller mindre automatiska filtereffekter i mobilen börjar bli passé? Inte som bilder betraktat, utan som produkter av en speciell teknik. Genren uppstod väl ungefär när de tidiga iPhonemodellerna hade så risig kamera att bilderna i princip krävde att man förvanskade dem med någon av alla de appar som samtidigt började poppa upp. Även FS har ju sin egen intressegrupp för mobilfoto från den eran, där definitionen är bilder som inte bara är skapade med mobil utan dessutom ska vara efterbehandlade med en app. Idag är det lite annorlunda - en riktigt bra kameramobil kan inte bara spotta ur sig bilder som är fullt jämförbara med en kompaktkamera, utan dessutom plocka bilder från en systemkamera för ösa app-effekter över. Eller också använder man mobilen precis som vilken kamera som helst, och jobbar vidare med bilderna hemma i datorn. Gränserna suddas ut, och det blir åter resultatet som är mer intressant än vilken kamera som använts? Och det är väl trevligt?
Även en liten ultra lätt kompakt kamera måste släpas med utöver sin mobil.
Sen förstår jag inte riktigt varför man ska utgå från ett sämre orginal än nödvändigt.
En inte helt ny historia om mobilanvändande:
Jag hade precis satt mig ner på en offentlig toalett när jag hörde en röst från båset bredvid som sa
- Hej hur mår du?
Jag brukar inte prata med främlingar när jag sitter på toa. Men jag svarade ialla fall
- Jo då jag mår bra.
Den andra killen sa
- Vad har du för dig?
Vad är det för dum fråga tänkte jag men svarade
- Jo jag är ute och åker med bilen.
Det enda jag hade i tankarna just då var att bli klar så fort som möjligt så jag kunde gå därifrån. Men så hör jag mannen ställa en ny fråga.
- Kan jag komma över till dej sen?
Hm tänkte jag det där var också en konsting fråga. Hövlig som jag är svarade jag ändå.
- Njae det kommer över några från jobbet senare så det går nog inte så bra idag.
Då säger killen bredvid
- Du kan jag ringa upp dig senare för det är nån idiot i båset bredvid som sitter och svarar på allt jag säger till dig.