Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Bildbyrå ger bloggare fri tillgång till bilder

Bildbyrå ger bloggare fri tillgång till bilder

Den svenska bildbyrån Pix Gallery Agency erbjuder nu professionella bilder utan kostnad till bloggare. Och det finns inga begränsningar, erbjudandet gäller alla bilder i deras arkiv.

För att hitta och använda bilder måste bloggaren skapa ett konto på Pix Gallerys webbplats . För att hitta bilder att använda är det bara att skriva in ett sökord. För att ladda ner den önskade bilden gäller det sen att välja användningsområde "blogg" vilket då gör att bloggaren omedelbart får tillgång till en version i rätt storlek - helt gratis. Målet är att bloggare skall få samma service som Pix Gallerys övriga kunder.
– Jag följer själv många bloggar och kan ofta se bilder från vårt arkiv som hade passat in och lyft inläggen betydligt. Våra bilder är oftast för dyra för privatpersoner och vi har ett behov av att synas. Då dök denna idé upp, som ett sätt att nå ut ytterligare med våra bilder och samtidigt öka läsarupplevelsen, säger Ronnie Peterson, VD på Pix Gallery Agency AB i ett pressmeddelande.

 

 



Av Ingrid Folkesson
Publicerad 2009-08-19. Läst av 7653 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2009-08-19 15:07   matissen
Som jag ser det är det reklam på fotografernas bekostnad. Även om det i slutändan KAN bidra till att fotografen får sälja mer bilder är det ett riskfritt sätt för Pix Gallery att synas mer, utan att fotografen får någon ersättning.
2009-08-19 15:29   sundlo
Helt lysande!
En bildbyrå som fattat hur man skall positionera sig på webben.
2009-08-19 22:15   Måns H
Jag tror på idén.
Förutsätter då att deras fotografer accepterar idén och att bloggbilderna är lågupplösta och har copyrightstämplar etc.
2009-08-19 22:20   cawi
Mathias: Men ju mer byrån syns ju mer bilder säljs väl, eller hur? Det kan ju inte finnas något egensyfte i att synas utan att sälja. Och det som säljs är ju precis det som fotograferna bidrar med - bilder!
2009-08-20 15:08   matissen
Carl: Japp, bildbyrån kommer med stor sannolikhet sälja mer bilder, men det betyder inte att fotografen vars bilder använts i marknadsföringen får ersättning, utan den kan likväl tillfalla andra fotografer, och i alla utfall får bildbyrån betalt och tjänar pengar.

Som sagt, marknadsföring utan risk (utifall det inte ökar försäljning så kostar det bildbyrån inget) på fotografens bekostnad. Om det generar med försäljning tjänar bilbyrån på det hur som helst, medan fotografen vars bilder flitigt använts i marknadsföring kanske inte säljs mer för den skullen.
2009-08-20 16:16   Sjöman
Det en väldigt bra deal utifrån Pix Gallerys synvinkel. Dock, och som också tas upp av flera i tråden här, så får fotografens bilder agera gratistjänst i bildbyråns egna marknadsföring.
Visst, fotografen är med i bildbyrån.. men översätt gärna detta till andra yrken för att
få ett bättre perspektiv på det hela.

Det finns ingen välgrundad logik i att bilder som används flitigt i bloggar behöver användas i försäljningssammanhang senare. Flera kunder som köper bilder letar ofta efter bilder som inte
visats eller exponerats i större utträckning.
Vilket kan vara en nackdel.

Stöder Mathias Sjöströms linje bl.a.
Sen är det frågan om fotografer vill ha
exponering av sina bilder i bloggar..
Säga vad man vill om tidningar och press, men
bloggar är i regel värre och utan någon direkt
styrning utifrån ansv utgivare mm.
2009-08-20 17:51   Fotomange
Tveksam lösning...

Börja med att översätta alla sökord till engelska. Jag hittade inte en enda bild, tills jag insåg att det bara var på svenska. " Pix gallery " antyder lite mer internationellt
2009-08-20 19:22   joli
Ju mera en bild syns desto mera sjunker dess värde.
2009-08-20 21:18   Lars Lundqvist
Jonas: Det där förstod inte jag... Gäller även utsagan: "Ju mindre en bild syns desto mera ökar dess värde"?

Merläsning

Ljusstark vidvinkelzoom från Tokina

Andra objektiv ut i Tokinas kvalitetsserie Opera är en ljusstark vidvinkelzoom. Läs mer... 4

Ricoh GR III äntligen lanserad

Kvalitetskompakten Ricoh GR III har officiellt varit på gång sedan i höstas. Nu är kameran klar och Ricoh avslöjar alla detaljer. Läs mer... 25

Fotosidan inleder samarbete med SFF

Fotosidan har inlett ett samarbete med Svenska Fotografers Förbund. Läs mer... 7

Martin satsade på en digital Texas-Leica

Fotosidan-medlemmen Martin Hertsius har skaffat sig mellanformatskameran Fujifilm GFX 50R som kan kallas en digital Texas-Leica. I sin blogg förklarar han ingående varför han föredrar sin mellanformatskamera före fullformataren. Läs mer...

Nisi lanserar filtersystem för mindre kameror

Med den kompakta filterhållaren M75 och fyrkantiga filter i 75 mm storlek erbjuder Nisi ett filtersystem som passar kameror och objektiv av det mindre slaget. Läs mer... 8

Historien om Robert Capas legendariska bild från Normandie

I den här kortfilmen berättar Life-redaktören John Morris om hur nästan alla Robert Capas bilder från invasionen av Normandie förstördes. Läs mer... 9

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Video: De ska rädda 100 000 analoga kameror

Finska Camera Rescue har satt upp ett högt mål. Vid slutet av nästa år ska de ha räddat 100 000 analoga kameror. Läs mer... 16

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång. Läs mer... 37

Två nya Lumix-kompakter med mycket zoom

Lumix FZ1000 II är en ny version av Panasonics superzoom med entumssensor. Panasonic lanseras också ny resekompakt – Lumix TZ95. Läs mer...

Elinchrom Rotalux Softboxes