Artiklar > Bilder i skärmdumpar omfattas av upphovsrätten

Bilder i skärmdumpar omfattas av upphovsrätten

Högsta domstolen har dömt till en fotografs fördel i ett fall gällande en skärmdump på ett företags hemsida. HD slår fast att även små bilder i en skärmdump omfattas av upphovsrätten.

Företaget visade i skärmdumpen sin gamla hemsida, där det framgick frimärksstora bilder från fotografen - bilder som företaget inte längre hade rätt att använda.

Även om bilderna var förminskade anser Högsta Domstolen att upphovsmannens tillstånd krävdes för publicering. HD dömer därför till fotografens fördel och ger rätt till en ersättning på 400 kronor per bild samt 1000 kronor för lidande.

Staffan Teste, ombud för fotografen i HD, berättar till Fotosidan:

- Hemsidestillverkaren som använde fotografens bilder utan tillstånd hävdade att fotografens frimärksstora bilder utgjorde en oväsentlig del av hela hemsidan. HD slår fast att måttstocken för hur obetydlig en bild är måste avgöras i en helhetsbedömning. Då bör det tas hänsyn till fotografiets storlek i förhållande till bildens totala storlek, samt fotografiets funktion i bilden.

Fotografen vann även i Stockholms tingsrätt i ärende, där man ansåg att eftersom fotografierna användes i reklamsammanhang kunde de inte anses vara oväsentliga i sammanhanget.

Domen är den första i sitt slag och kommer nu sätta standarden för framtida fall.

UPPDATERAT. Vi ställde en kompletterande fråga till Staffan Teste och Catharina Ekdahl på Svenska Fotografers Förbund, angående huruvida skärmdump från Årets Bild-sajt skulle vara ok eller inte. Vi har inte fått något svar från Catharina Ekdahl men Staffan Teste svarar så här:

"När det gäller bilder finns ingen citaträtt som det gör t.ex. för text eller film. Skulle Fotosidan i fortsättningen illustrera med skärmdumpar innehållande bilder så utgör publiceringen ett intrång i upphovsmannens/fotografens ensamrätt. Den som publicerar skärmdumpen blir ersättningsskyldig till fotografen och får också enligt HD-domen betala skadestånd vid sådan oaktsamhet."

och fortsätter:

"När det gäller Årets Bildtävling finns dock ett undantag för prisbilderna gjort av Årets Bildtävlingsarrangörerna. Prisbilder får fritt publiceras i samband med rapport om resultatet av tävlingen. Fotosidan kan därför lätt vända sig till pressfotografernas klubb och få såväl prisbilder som tillstånd till användning därifrån."

Fotosidans redaktion
Publicerad 2010-03-07. Läst av 6511 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2010-03-08 12:08   Helmetrock
1000 kr för det lidandet, oj oj vad jag har lidit i mina dar...

Ibland är fotografer något så fruktansvärt bortskämda...
2010-03-08 12:17   Johan Pihl
Vad bra, att upphovsrätten för fotografers verk förstärks! Har dock för mig att jag läst nånstans att sidor som t ex Facebook har med i avtalet som användarna ingår med företaget vi registreringen, något om att de får använda medlemmarnas bilder i olika reklamsammanhang osv utan godkännande och ekonomisk ersättning. Kanske just för att undvika att de hamnar i såna här situationer. Det bör man tänka på innan man laddar upp sina bilder på t ex Facebook.
2010-03-08 12:38   Christer Lindh
Detta innebär väl inte så mycket, men vi på Fotosidan kan tex inte illustrera en nyhetsnotis där vi tipsar om en annan intressant sajt med en skärmdump av sajtens förstasida tex utan tillstånd, såsom man gjort förut.

Det har väl varit lite oklart om man får göra så redan tidigare, men det har accepterats av många och varit lite av "kutym" i branschen som vi upplevt det - men nu är det alltså klarlagt.
2010-03-08 13:41   Shinryuu
I Fotosidans fall rör det sig kanske mer om en "citation" när det gäller bilder. Frågan är hur HD skulle ställa sig till det?
2010-03-09 01:18   marjos
Ja då är det bara att invänta stämningen av google, de publicerar inte bara bilder utanför sitt sammanhang, de tar kopior av både bild och text och sparar på egna servrar.. eller hur är det nu med likheten inför lagen?

Det skulle bli en intressant rättegång som ställer saken på sin spets - Vill vi ha internet eller inte? Typ.
2010-03-09 07:45   Christer Lindh
Staffan Teste i artikel på SFF:
Med HDs betraktelsesätt borde såväl otillåtet återgivna bilder på Google eller andra sökdatabaser vara intrång i upphovsmannens ensamrätt.
http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=1605
Så det skall bli intressant att se den stämningen, om det nu finns en huvudman som vill stämma dvs.
2010-03-09 12:26   Janman
Jag hade gärna sett att HD tagit tillfället i akt och definierat en slags "bortre gräns" för när upphovsrätten inte gäller längre. Någon form av citaträtt alltså, även för bildpublicering.

Men som det nu då ser ut är alltså upphovsrätten helt absolut och total.

Jag tycker inte att det är en positiv utveckling.
2010-03-13 00:18   Darkside69
Jaha.. Och där dog "Fair use" begreppet.
2010-03-13 02:15   epep
Är inte detta en övertolkning av vad HD sagt?
Jag har inte läst domen eller domskälen, men "HD slår fast att måttstocken för hur obetydlig en bild är måste avgöras i en helhetsbedömning. Då bör det tas hänsyn till fotografiets storlek i förhållande till bildens totala storlek, samt fotografiets funktion i bilden."

Staffan Teste verkar gå på tok för långt i sin tolkning av HD:s dom. Om man ser till vad som står ovan så ska helheten bedömas. Något generellt förbud finns alltså vad jag förstår inte.
2010-03-13 10:43   Annique
Det här var ju ett intressant klargörande, men jag föreslår att alla läser google's användarvillkor - skapa ett konto och ladda upp något, så har google fått - och du har accepterat - rätten för dem att använda allt uppladdat material på helt valfritt sätt. De har även rätt att sprida det till tredje part som de har samarbete med... Så alla som publicerar sina semesterbilder osv har därmed överlåtit rätten till dem till google.
Samma horribla formuleringar hittar man hos flera som erbjuder lagring "i molnet". Man överlåter ensamrätten och den som lagrar lovar ingen säkerhet för lagrat material. Läs alltså HELA den skrikande (VERSALER) avtalstexten innan du klickar i Jag accepterar...
http://www.google.se/accounts/TOS §11 speciellt...
2010-03-13 11:41   roppert
"Fotografen vann även i Stockholms tingsrätt i ärende, där man ansåg att eftersom fotografierna användes i reklamsammanhang kunde de inte anses vara oväsentliga i sammanhanget."

Är inte detta den springande punkten? Att bilderna används i reklamsammanhang?

Att tipsa om en sajt med en skärmdump måste väl anses vara mer fair use än reklam?
2010-03-14 14:02   kokkaffe
I amerikanska domstolar kan man stämma företag ifall de inte skrivit att man kan bli skadad av att tappa bowlingklot i huvudet. I svenska domstolar skulle de bara skriva av ett sådant fall. I detta fall rör de sig om reklamkampanj, ja kan inte tänka mig att de skulle kunna gälla samma regler ifall man hänvisar till en hemsida med en skärmdump. De måste ju ändå röra sig om någon som tar skada och någon som får vinning. Men när de gäller upphovsrätt så har ja slutat bli förvånad...

Merläsning

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 1

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31