Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Biofoto pryder vägen till fotomässan på Fotografiska

Biofoto pryder vägen till fotomässan på Fotografiska

Föreningen Biofoto Stockholm pryder vägen till fotomässan på Fotografiska med naturbilder. Foto: Kim Forchhammer

 

Ett 30-tal naturfotografer från stockholmstrakten pryder vägen till fotomässan Photo Market på Fotografiska med ett 100-tal bilder.

Fotomässan PhotoMarket hålls på Fotografiska i Stockholm den 26-28 april. Utställningen på vägen till Fotografiska pågår under fyra veckor.

Bilderna är tagna av medlemmar i föreningen Biofoto Stockholm. Föreningen har omring 120 medlemmar och arrangerar regelbundet aktiviteter i stockholmstrakten.

Under fotomässan kommer Biofoto visa ett bildspel mellan klockan 11 och 12 under söndagen.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2019-04-15. Läst av 896 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2019-04-16 13:46   Makten
Är det bara jag som ser det direkt olämpliga i placeringen av utställningen? Kolla på bilden. Fullt med ouppmärksamma fotgängare i en av de mest trafikerade cykelbanorna i Stockholm.
PMD   2019-04-16 20:57
Cyklisterna kanske är mer uppmärksamma? :-)

Jag undrar om bilderna som hängs tål regn.
Makten   2019-04-16 21:01
Jo, men det är just såna här puckade situationer som får folk att hata cyklister. "Jag blev nästan påkörd av en galning!"... Ja, det kanske berodde på att DU stod mitt i cykelbanan?

Är mest förvånad över att den som valt platsen inte tänkt på hur extremt dumt det är. Ingen skulle ju drömma att göra samma sak om det körde bilar på andra sidan den målade linjen i asfalten, eller hur?
PMD   2019-04-17 01:41
På vilken sida av den heldragna linjen går cykelbanan?
Spaceman Spiff   2019-04-17 08:21
Jag måste hålla med Martin!
Det var det första jag tänkte när jag såg bilden.

Det är gångbana närmast bilderna och cykelbana utanför.

Alla som gått till Fotografiska vet nog hur trångt det är på den där gångbanan.

Hur kan de ha fått tillstånd till det där?

/Jon
PMD   2019-04-17 14:11
En cyklist som "nästan kör på" en fotgängare cyklar för fort och/eller är ouppmärksam, oavsett var fotgängaren befinner sig.

Den som färdas fort måste vara mer uppmärksam än den som färdas långsamt. Det förhållandet gäller mellan cyklister och fotgängare såväl som mellan bilister och cyklister. Stressa inte!

(Och: nej, ovanstående ursäktar inte fotgängare som inte följer trafikregler).
Makten   2019-04-17 23:23
Per, det där resonemanget hörs tyvärr nästan bara när det gäller cyklister. Det är inte deras fel att någon jubelidiot har tryckt ihop fotgängare och cyklister på alldeles för lite yta från första början, och det är definitivt inte deras del att nån annan tokstolle tycker att det är en bra idé med en fotoutställning EN METER från en högtrafikerad cykelbana.

Givetvis ska man ta det lugnt, men det blir oerhört tröttsamt när man måste göra det varannan meter på grund av alla idioter, när bilar har jättegott om utrymme som de inte behöver dela med hundar, förvirrade turister, barnvagnar och nu dessutom utställningsbetraktare.

Cykelbanan är alltså allt till höger om den heldragna linjen på bilden.
ArneBerne   2019-04-18 08:44
Ja allt är tydligen i vägen för cyklisterna i Stockholm. Jag tycker att ni ska försöka ändra er attityd och försöka vara lite smidigare mot framförallt fotgängare. Man behöver inte förvandlas till ett fartmonster utan ta lite mer hänsyn så tror jag att stämningen ute på gator och torg kommer att bli bättre.
Utställningen är ett samarbete med Fotografiska och deras event Fotomarket. Utställningen hänger uppe till mitten av maj.
För övrigt gör det mig glad att det är så stort intresse kring bilderna.
Ett tips. Hoppa av cykeln och njut av lite naturbilder alldeles gratis. Vi bjuder.
Vänliga hälsningar
Arne
Choke   2019-04-18 09:51
Martin,
Det är jag som står längst ut i cykelbanan på bilden - men kan informera att tidpunkten är vid 10 tiden en söndag morgon och det var ganska glest med cyklar denna söndagmorgon.
Håller med Arne - varför ha så bråttom. Ta en paus och led cykeln några minuter och njut av nästan hundra underbara naturbilder. Det bästa av allt det är gratis.
Hälsningar
Lars-Åke
PMD   2019-04-18 11:18
Att cykelbanor och gångbanor inte är ordenligt separerade är förvisso inte cyklisternas fel, men det är inte heller fotgängarnas. Båda måste ta hänsyn till varandra i sådana miljöer och att en trafikant beter sig dumt ursäktar förstås inte att en annan beter sig dumt.

Jag förstår att cyklister inte tycker om att sakta in eller stanna för hinder, men i en trafikmiljö med flera olika sorters trafikanter som har olika hastighet så måste man faktiskt göra det. Ibland blir det också trångt och då får man ta hänsyn till det även om en och annan mottrafikant beter sig konstigt och dumt.

Trafikmiljöns utformning är gjord av trafikplanerare och inte av trafikanterna.

Fotoutställningens placering är inte heller bestämd av trafikanterna.
Makten   2019-04-19 00:25
Herrarna har uppenbarligen inte provat att använda cykel för annat än nöje, exempelvis genom att cykla till jobbet.

"Håller med Arne - varför ha så bråttom. Ta en paus och led cykeln några minuter och njut av nästan hundra underbara naturbilder."

Hade du förväntat dig samma sak av en bilist? Troligen inte. Av någon outgrundlig anledning så ska cyklister behöva cykla mycket saktare än bilister, oavsett om de ska till samma ställe i samma syfte. Fundera gärna på varför det är så. Är man viktigare om man sitter i en bil? Definitivt inte. Ändå förväntas cyklister "vara flexibla" och anpassa sig till omständigheterna på ett helt annat sätt än bilister. Man får brottas med icke skyltade omledningar, cykelbanor som slutar i tomma intet, gång- och cykelfält som hux flux byter plats, rödlysen som inte blir gröna om man inte trycker på knappen (trots att bilisterna som ska åt samma håll får grönt), fotgängare som går med lurar och näsan i mobilen, regelmässigt smalare cykelfält än vad lagen föreskriver, korsningsöverfarter som är indragna 10 meter från raksträckan man cyklar på, medan bilarna kan fortsätta rakt fram, bergskärningar där cykelbanan går ÖVER berget medan bilarna får köra rakt igenom, betongplintar och "big bag" mitt i cykelbanan, fotgängare som helt irrationellt byter sida när man plingar, och så vidare i all oändlighet. Och nu även utställningsbetraktare som dräller runt i cykelbanan. Jäkla smart alltså.

Prova att cykla dagligen själva så får ni se hur kul det är att hela tiden anpassa sig till all idioti som är i vägen och som förstör ens transport från A till B. Ni kommer att förstå mig.

Det hade inte funnits på kartan att spika upp en fotoutställning en meter från en vältrafikerad körbana för bilar. Så varför gör man det en meter från en vältrafikerad cykelbana? För att man förväntar sig att cyklisterna ska anpassa sig, men inte bilisterna. Detta gör man för att man inte har tänkt färdigt. Prova igen.
2019-04-17 01:19   alo
Tänk vad fantastiskt - en massa fina bilder som hänger uppe en hel månad och som kan beskådas av allmänheten. Bilderna till glädje för alla fotgängare. Fint fixat av Biofoto.

Merläsning

Vinnarna i Sony World Photography Awards 2019

Italienaren Federico Borella blev Årets Fotograf i Sonys prestigefyllda tävling för sina bilder från södra Indien. Och Sverige finns med bland pristagarna. Läs mer... 2

Fotomässan på Fotografiska växer

Vårens upplaga av fotomässan Photo Market på Fotografiska blir större än höstens. Ytan är större, det kommer fler utställare och det blir fler seminarier. Läs mer...

Fotosidan-skribenter håller workshop i gatufoto

Vill du lära dig mer om gatufoto? Hitta din egen stil och våga fotografera okända människor? Då kan du passa på att gå på en workshop i tre dagar med Fotosidans skribenter Joakim KE Johansson och Magnus Fröderberg på Fotografiska i juni. Läs mer... 1

Ny bok i vår butik: Personligt – Tanken bakom bilden

Har du någonsin velat förstå hur en naturfotograf tänker? Nu är det fullt möjligt! I boken ”Personligt – Tanken bakom bilden” har 34 av södra Sveriges främsta naturfotografer samlat några av sina bästa bilder tillsammans med egenförfattade texter om varje bild. Läs om fotografernas kreativa och unika tankar. Inspireras av berättelser om fotograferingsögonblicket, hur bildsituationen uppkom, kompositionen, stämningen, ljuset och känslan som fotografen hade som mål att skapa. Läs mer...

Vinn entrebiljett till Photomarket

Om du svarar rätt på en fotofråga så deltar du i utlottning av en dagsbiljett (värde 165 kr) till Fotografiskas Photomarket (26-28/4). Du kan delta fram till onsdag 24/4 kl 19:00. Vinnarna meddelas torsdag 25/4 på förmiddagen. Läs mer...

Klart: Reuters får Pulitzerpriset

Reuters fotografer prisas för flyktbilder. Läs mer... 2

Vinn 1500 euro i EISA Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2019 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Power". Deadline är 1 maj. Läs mer...

Ursäkta, det är en fluga i objektivet

Objuden gäst mellan glasen - hur påverkar det skärpan? Läs mer... 6

Lyssna på Fotosidan under fotomässan

Den 26-28 april är det dags för fotomässan Photo Market på Fotografiska i Stockholm. Fotosidan bidrar till programmet med fyra föredrag. Läs mer...

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14