Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Demi Moore vill ha ursäkt för omtalad bilretusch

Demi Moore vill ha ursäkt för omtalad bilretusch

Skådespelerskan Demi Moores advokat kräver nu en ursäkt för den retusch som blivit uppmärksammad världen runt på omslaget till W Magazine.

På bilden kan man se Demi Moore iklädd en guldig klänning - men vid närmare observation ser det även ut som att skådespelerskan saknar en "bit" av sin höft.

Åsikterna går isär om bildretuschen till omslaget för W Magazine - en del menar att det rör sig om ett dåligt fall av dålig retusch medan andra menar att hennes kropp till och med kan vara utbytt med catwalkmodellen Anja Rubik.

Fotografen och retuschören Anthony Citrano hävdar motsatsen, och skriver på sin hemsida att han inte har retuscherat Demi Moores höfter. Han hänvisar även till fotograferna Mert Alas and Marcus Piggott - som tagit den aktuella omslagsbilden - och i sin tur säger att det inte har skett någon större retusch på omslagsbilden.

Den uppmärksammade bilden har cirkulerat på nätet under en längre tid och hamnade först på bloggar och forum för misslyckade retuscheringar, bland annat Photoshop Disasters.

Källa: PDNPulse.

Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2009-12-25. Läst av 10959 personer.

W Magazine.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-12-25 20:20   Jim_Pettersson
Men om Demi Moore brölade över webben att det minsann inte var retuschering gjord av hennes höft/bild. Varför vill hon då ha en ursäkt?
2009-12-25 20:28   mayro
Inte undra på att kvinnor har problem med sina kroppar som dessa fotografer och deras fjanterier med bilder och bildprogram hålls på med och sedan skall verklighetens kvinnor försöka passa in i samma look..

Sorgligt värre...
2009-12-25 20:39   Anders Östberg
Behöver verkligen Demi Moore retusch till att börja med? Tråkigt om man måste peta även på dom som redan är snygga så det räcker, hur påverkar det "normalkvinnan/mannen" när inte ens dom vackra är vackra nog? Trist.
2009-12-25 23:50   Brav
Herregud!
Vem bryr sig?!
2009-12-26 00:04   majortom
Exakt, vem bryr sig...
2009-12-26 00:06   Kaffeperkulator
Här trodde jag att man skulle få se en manipulerad bil enligt rubrik, men så var ju inte fallet...
2009-12-26 06:42   Rhodos
Det här verkar vara ett inlägg som mer hör hemma i "vänt i häcken"m.fl. skvallerblaskor,som sagts tidigare vem bryr sig.
2009-12-26 17:26   Susanne Andersson
Det här är viktigt, särskilt för kvinnor, så det är bra att FS tar upp dessa retuscherings- och utseendefixeringsproblem som bara verkar bli värre (eller så är det lättare att avslöja dem nu när fler kan hantera bildbehandlingsprogram). Filmstjärnor och kändisar påverkar många (särskilt unga) människor, så det är bra att någon som Demi Moore säger ifrån.
2009-12-27 10:47   Christoffer Wallstenius
Men hur retusherad är höften? Kan det inte vara så att underkroppen är vriden något till höger om kameran (från kameran sett)?
2009-12-27 12:13   jonna72
Tycker inte höften ser så konstig ut... Lägger man tyngden på ena benet så sticker motstående höft ut mer. Ska det klagas på retusch här så bör det väl vara att de gjort henne slät som en bebisrumpa i hyn som alltid. Inte en rynka eller ett veck kvar. Synd! Demi är urvacker, men visst har hon lite rynkor. Konstigt vore annars när man närmar sig 50. Synd och skam att det inte "får" synas. Inte konstigt man får komplex för sina egna skavanker när alla bilder man ser på modeller och kändisar är för perfekta. Ofta så retuscherade att det ser helt onaturligt ut. Suck.
2009-12-27 12:15   Sara Ljunggren
Nja... vi kvinnor är bra på mycket men inte tror jag väl att vi kan vrida låret endast från sista tredjedelen upp mot höften så mycket så att den blir mindre.

Håller också med Susanne, det är lätt att avfärda det här som "skvallerblask" för att historien innehåller en kändis. Alla får ha sina åsikter, men för mig är det en stor fråga för jag vet att det påverkar enormt vad vi ser med blotta ögat och jag tycker det är bra att sådant här kommer fram i dagsljuset.
2009-12-27 22:54   Makten
ALLA modellbilder i alla medier är ju mer eller mindre retuscherade. Det enda man kan göra är att sluta köpa alla bajstidningar som visar dessa bilder. Tyvärr blir det ju inte mycket kvar, men då får det väl vara så.
2009-12-28 10:01   Ingvar
Alla modebilder är retuscherade, det finns sannolikt få om ens några undantag från detta. Fotot är bara råmaterial i en avancerad förädlingsprocess. Det stora problemet är att "marknadens" huvudsyfte med denna aktivitet är att kunna få oss potentiella konsumenter att få dåligt självförtroende. "Du duger inte som du är" är huvudbudskapet. Det sensibiliserar individen för steg två, reklamen som säljer lösningen. Hårfärgen, mascaran, schampot som lagar håret, krämen som slätar ut rynkorna, parfymen som gör alla i omgivningen kåta, plaggen och märkesprylarna som ger dig status och cool-faktor. Because you're worth it! You pale, boring, fat little bastard!
2009-12-28 14:04   Petsan
Ja, alltså, Citrano är han som ursprungligen bloggade om omslagsmissen, det är inte han som tagit bilden. Han har ju hotats med stämning av Demi Moores advokat och fallet tycks ju dra iväg åt samma håll som Ralph Lauren-bilden i höstas. Citrano är inget annat än "sanningssägaren" i den här historien och jag hoppas han inte råkar alltför illa ut pga detta. Det intressanta i de här moderetuschbloopersfallen är det rättsliga efterspelet...
2009-12-29 15:19   Maverick
Vad var det för bil?

/Maverick
2009-12-31 00:27   harman
Den Koreanska versionen av W ser ju mer naturlig ut: http://www.boingboing.net/2009/12/28/demi-moores-lawyers.html
2009-12-31 18:14   Wildeor
Hon har väl gjort rätt mycket riktig retusch redan, alltså plastikkirurgi. Så tror inte hon behöver fuskas till i PS.
2010-01-01 17:30   kombizz
I love her very much.
I love her aging as she gets more mature in her physical body.

Merläsning

Tuff och stötsäker kompakt från Olympus

Ny kompaktkamera som ska passa alla äventyr. Läs mer...

Fujifilm GFX 100 - 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 3

Dokumentär om kvinnorna bakom kameran

Från 1800-talets mitt till nutid, från avantgarde och porträtt till dokumentär- och krigsfotografi. Läs mer... 3

Ny sändare från Godox - nu med bluetooth

X2T från Godox har större display, bluetooth och snabbare hantering. Läs mer... 1

Jan Jörnmark visar övergivna platser i ny utställning

Stor utställning med brett urval och tidigare inte visade bilder. Läs mer...

Vi har testat tuffa och tåliga Olympus E-M1X

I Fotosidan Magasin nr 3/2019 har vi testat Olympus E-M1X som är den mest vattentåliga systemkameran på marknaden. Vi har även testat Panasonics första fullformatskamera Lumix S1R som kan ta bilder med upp till 187 megapixel. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Fotosidan Magasin 3/2019

I nummer 3/2019 testar vi Panasonics nya fullformatskamera Lumix S1R, Olympus supertåliga proffskamera E-M1X och riktigt skarpa objektiv från Sony och Sigma. Vi lär dig ta bättre närbilder och svartvita bilder. Du får också lära dig hur man jämför hur olika sensorstorlekar presterar med hjälp av ekvivalens. Läs mer...

Placera din surfplatta nästan var som helst

Adapter för flexibel placering av surfplattor och mobiltelefoner. Läs mer...

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Elinchrom Rotalux Softboxes