Nyheter
Bildombudsmannen Staffan Teste och hans klient, fotografen Gunnar Nilsson, stämmer nu Apple och musiktjänsten iTtunes för upphovsrättsbrott. De menar båda att bilden från Evert Taube-skivan "O, eviga ungdom" har synts på iTtunes utan rättigheter.
Det är inte första stämningen över omslagsbilden på skivan av Evert Taube. Journalisten har tidigare skrivit om fallet då Bildombudsmannen Staffan Teste och fotografen Gunnar Nilsson stämde Åhléns efter att de hade publicerat en bild på skivan i en reklamkampanj. Teste och Nilsson menade då att bilden endast fick användas till tryck på skivans omslag och att Åhléns gjort sig skyldiga till brott mot upphovsrättslagen.
Tingsrätten fällde Åhléns för nyttjande av bilden, men domen överklagades och Hovrätten friade varuhuset med motiveringen att det som avbildades borde betraktas som en produkt och inte en bild. Högsta domstolens dom faller denna höst.
Nu har omslagsbilden av skivan aktuell igen - denna gång på Apples musiktjänst iTtunes, vilket har gjort att Teste och Nilsson har dragit Apple inför rätta för brott mot upphovsrättslagen. Bilden är nu bortplockad från iTunes hemsida och visas istället som en brun ruta med titeltexten på.
Källa: Journalisten.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"En omständighet i fallet är att fotografen inte hade någon överenskommelse med skivbolaget EMI att skivbolaget skulle få använda bilden. Så när Åhléns återgav skivomslaget fanns varken överenskommelser mellan fotografen och skivbolaget eller mellan skivbolaget och Åhléns. Det tog tingsrätten fasta på och dömde till fotografens förmån.
Stockholms tingsrätt efterlyste t o m branschöverenskommelser i frågan och påpekade att Åhléns i målet inte lyckats visa att någon praxis i det här avseendet förekom.
Skivbolagen har alla möjligheter att träffa branschöverenskommelser men har inte gjort så. Det skulle vara att föredra före lagstiftning. Det är viktigt att inte den enskilde upphovsmannens rättigheter inskränks i olika avseenden.
Staffan Teste
Bildombudsmannen AB
Ombud för fotografen i målet"
Detsamma borde förstås gälla iTunes, de säljer ju skivan, om än digitalt, det är nästan nödvändigt för mig som konsument att kunna se omslaget för att avgöra om jag redan har skivan eller inte, annars får jag sitta o jämföra låt för låt. Detta utnyttjar skivbolagen genom att ge ut samma vax med olika omslag. DET är däremot ganska fult.
Nä, det här får fotografen göra upp med skivbolaget. Har de använt bilden olovligt ska de förstås betala, men att ge sig på tredje part hoppas jag inte lönar sig.
Hur är det möjligt att uppfatta det som nåt annat?!