Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Håller med om att det är intressant. I fallet med Samsung-batterierna är det original, men då kunde man konstatera fabrikationsfel.
Gällde det dessutom inte bara deras yuppifåner...?
Om du syftar på deras förra generation toppmodeller så stämmer det. Ett misstag som kostat åtskilliga miljarder.
HP fick återkalla eldfängda batterier till bärbara datorer för något år sedan. Sony, Dell, Lenovo mfl har alla haft liknande problem. Och vad är ett "orginalbatteri"? Ett batteri tillverkad hos en underleverantör som det står känt varumärke på. Därför kan flera "orginalbatterier" drabbas av liknande problem samtidigt. Ett tredjepartsbatteri är tillverkad av en annan underleverantör eller rent av samma gör "orginalen" men med ett annat namn på. Det som verkar vara mest orginellt med orginalbatterier är prislappen.
Torbjörn: Det är helt korrekt att batterier från alla möjliga företag av och till haft problem. Egentligen är de inte så konstigt - dagens batterier packar in oerhörda mängder energi i liten volym, och frigörs den på ett okontrollerat sätt så händer det drastiska saker. Plus att tekniken för att styra hur upp- och urladdning går till inte är okomplicerad, och det har varit en del "learning by doing" i batteribranschen.
Sedan handlar skillnaden mellan original- och tredjepartsbatterier faktiskt om mer än bara prislappen. Givetvis finns det en "varumärkesskatt" som gör batterier med ett känt namn på dyrare bara för själva namnet. Och det är helt korrekt att de ibland rent av tillverkas av samma underleverantörer. Men det som skiljer dem åt är just den i moderna batterier så livsviktiga (för prestanda och säkerhet) styrelektroniken. Sannolikt är det också så att orginalbatterier över huvud taget har snävare toleranser (snävare gränser för vad som accepteras) vilket gör att även om tredjepartsbatterier ofta är lika bra, så är oddsen ändå större att de innehåller fel. Det här är ungefär samma som för minneskort, där det dels finns dyra orginalfabrikat, och billigare kort av mindre kända (eller helt okända) varumärken som ofta kan komma från samma fysiska fabriker. Men det är stor skillnad i felprocent och livslängd på grund av att man har olika sofistikerad styrelektronik (och styrprogramvara) och olika snäva gränser för vad som släpps igenom kvalitetskontrollen.
Snyggt jobbat Perez!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Flygresenar/Bagage/Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
Reglerna är nog rätt lika de amerikanska (som refereras till i artikeln), men om de skiljer sig åt så är det de svenska som gäller för utresa från en svensk flygplats.
Det kan ju vara bra att ha koll på vad som gäller för hemresan också, så man får med sig batterierna ;)
Jovisst. Jag tänkte att jag kunde lämna det som en övning åt läsaren att räkna ut det. :-)
7 volt 1700 miliampär.
Ferenc
Spänningen gånger strömstyrkan ger effekten.
7 Volt X 1,7 Ampere blir 11,9 Watt, egentligen är det 1,7 Ampere timmar i ditt batteri, alltså kapaciteten.
Det ger 11,9 Watt timmar, alltså 11,9 Watt i en timme (eller 23 Watt i 30min).
Frågan är lite felställd. Ett batteri har egentligen ingen effekt (watt) utan ett energi-innehåll som mäts i kWh eller Joule. Effekten är hur denna energi pyttsas ut i tid. Ju fortare energin släpps loss desto högre effekt. Maxeffekten på ett batteri är i princip en explosion.
160 Wh är gränsen för batteri på svenska flyg. Någon som har exempel på batterier för konsumentprodukter som ligger över denna gräns? Känns som ett överdimensionerat laptopbatteri. Mitt eget laptopbatteri ligger på knappt 100Wh, skulle vara intressant att veta vilken konsumentpryl som behöver 60% större batteri. Känns som att man kan utgå från att laptops aldrig är ett problem i handbagaget(?)
Frågan ställdes för att jag skulle räkna ut stor powerbank jag kan ta med på flyg.
Kom gärna med exempel om jag kan ta med ett på 20000 miliamper.
Ferenc
Du menar väl milliamperetimmar, inte milliampere?
Reglerna gäller energiinnehållet, inte effekten.
Du behöver inte räkna, det står på.
Om det står 20 000milliampertimmar på batteriet och gränsen är 160amperetimmar ligger du alltså långt under gränsen.
(skriver de verkligen 20000 milliamperetimmar? Det är ungefär lika smart som att säga att midnattsloppet är 10 000 000 millimeter långt.)
20100 mAh står det
20 100 mAh är förstås 20,1 Ah.
Ola, gränsen är reglerad med Wh, inte Ah (eller mAh). Har du 10 Ah med 7V så har det inte lika stort energiinnehåll som ett batteri som kan leverera 10 Ah med 12V. Eller lek med tanken 10Ah för 220V.
20.000 mAh på en powerbank med USB (5V) blir 100Wh, dvs det går att packa dem i incheckat bagage. 20.000 mAh-32.000 mAh måste du ha i handbagaget. Större än 32.000 får du inte ta med, om jag förstått allting rätt....
Äntligen begriper jag.
Tack
@Roger, visst är det så.
Energi mäts i joule dvs watttimmar.
Amperetimmar är här ett dåligt mått eftersom det inte mäter energiinnehåll men kan vara bra om man vill veta hur länge man ha ut en viss ström.
@Ferench Hoppas det var felskrivet någonstans, det är rörigt nog även om man kan sin ellära. Det slarvas på websajterna som säljer även om det står rätt på batterierna.
@Roger:
För att få ta med sig batterier på över 100 Wh (men under 160 Wh) behöver man tillstånd av flygbolaget man reser med. Upp till 100 Wh går bra utan särskilt tillstånd enligt Transportstyrelsens regler.
Det finns lite andra bivillkor för extrabatterier (dvs sådana som inte sitter monterade i apparaten batterierna är avsedda för). Titta på länken längst ner i artikeln ovan.
@Per: Extra tillstånd är bara för extrabatterier(?) Jag är långt ifrån säker, men powerbanks räknas väl inte som batterier(?) För att räknas till den kategorin behövs det väl exponerade poler som i detta sammanhang behöver täckas på något vis för att garantera att det inte blir någon kortslutning
Edit: Tittar vi båda på de svenska reglerna(?) Såg att det fanns något om tillstånd i de amerikanska, men hittar som sagt inte något om det i de svenska...
En Powerbank med 20000mAh ska inte multipliceras med spänningen den lämnar ut, via t.ex. 5V USB.
Powerbankens 20000mAh ska multipliceras med de interna cellernas nominella spänning.
Cellerna har oftast ca 3,7V spänning och då blir det 20000mAh x 3,7V = 74000mWh = 74Wh.
Ofta har powerbanks spänningsomvandlare för att t.ex justera parallellt arrangerade cellers 3,7V upp till 5V eller seriellt arrangerade nedåt från en högre spänning för att leverera 5V USB ut.
Det finns powernbanks med Qualcomms quick charge som kan leverera variabel spänning ut på USB-porten men ju högre spänning desto lägre ström levererar den ut. Dock är det alltid samma effekt på cellernas energiinnehåll i powerbanken.
De enda typer av litium/litiumjon celler som får checkas in är sådana som är monterade i apparatur.
Lösa celler, reservbatterier etc får inte checkas in! Powerbanks klassas som lösa celler.
Inte som monterade i apparatur och får därför inte checkas in.
Alla lösa celler ska vara skyddade mot kortslutning och individuellt förpackade.
I vissa fall har säkerhetskontrollerna även krävt att USB-uttag tejpas över för att förhindra att metal att kortsluts dem.
Detta är de kommande reglerna från och med 1 januari 2018:
Den stora skillnaden är att det kommer att införas en begränsning på 20 batterier.
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/DGR-59-EN-2.3a.pdf
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Pages/dgr-guidance.aspx
http://airlines.iata.org/news/lithium-battery-limits-included-in-dgr-revisions
För dem som vill läsa mera om batterirelaterade incidenter finns bra information här:
http://www.iata.org/publications/Documents/lithium-battery-toolkit.zip
@Roger:
Om du tittar på den aktuella Transportstyrelsesidan (länkad sist i artikeln ovan) och läser fotnot 3 så ser du en skrivning om "godkännande från flygbolaget". Fotnoten hör alltså till det som står i tabellen ovanför och som handlar om litium-jon-batterier på mellan 100 och 160 Wh. Max två sådana extrabatterier får man f.ö. ha med sig (och endast i handbagaget, förstås).